Prov: Suzuki Vitara – ropen skalla, fyrhjulsdrift åt alla

PREMIUM SUZUKI VITARA 1,4T BOOSTERJET // Suzuki slopar dieselmotorerna i nya Vitara och fokuserar på säkerhet och generös grundutrustning.
Annons

Vad är nytt?

Suzuki Vitara är snyggare, kosmetiskt syns den största förändringen i grillen som fått fem feta kromade ribbor. Dessutom är lamporna nya fram och bak.

Suzuki har rustat upp rejält på säkerhetssidan och bakat in alla funktioner i standardutrustningen. Autobromsen reagerar även på fotgängare och den adaptiva farthållaren fungerar vid kökörning förutsatt att man inte står stilla längre än två sekunder.

Nytt är också skyltavläsning samt filhållning och dödavinkeln-varning. Dessutom varnar bilen för korsande trafik om man backar ut från en parkeringsplats eller liknande. Bra!

Prov: Suzuki Vitara – ropen skalla, fyrhjulsdrift åt alla

Suzukis 1,4-litersmotor har fått sällskap av en CO2-trimmad trecylindrig bensinmotor på en liter och 112 hästar som vi tyvärr inte fick testa. Den ersätter den gamla 1,6-litersdieseln och i nuläget erbjuder man inga dieselalternativ.

Att hybrider är att vänta är troligt men i skrivande stund är det inte bekräftat när de kommer. Invändigt har det tillkommit en LCD-färgskärm mellan hastighets- och varvräknaren, och armstöd även i framsätet.

Hur är den att köra?

Bland B-suvarna hävdar sig Vitara bra. Föregångaren placerade sig på andraplats i vårt test 2015 mot Citroën C4 Cactus, Fiat 550X, Mazda CX-3, Renault Captur och Skoda Yeti. Styrningen är inte fullt så snabb som i Mazda men inte alls så vevig som i Cactus. Lagom och bra.

Prov: Suzuki Vitara – ropen skalla, fyrhjulsdrift åt alla
Solar Yellow och Gray-ish heter de nya metallicklackerna för 5 500 kronor. Snyggt!
Prov: Suzuki Vitara – ropen skalla, fyrhjulsdrift åt alla
De nya insatserna för LED-halvljuset har en isblå färg.

Den pigga 1,4-liters-motorn är på hugget och sportläget ger en fin extraknuff! Vitara har blivit tystare än sin föregångare även om man fortfarande kan höra lite vindsus.

De goda utrymmena är bibehållna och chassit har fin balans. Fjädringen tillgodoser både bekvämlighet och väghållning. Men tyvärr får jag träsmak av förarstolen redan efter två timmars körning.

Nördfakta

Ursäkta ämnesbytet, men nya Suzuki Jimny (”G-wagens lillebror”) var på plats under pressvisningen och stal en del av showen! Skogsgrön lack, snygga retrodetaljer och rejäla doningar som diffspärr och lågväxel charmade byxorna av journalisterna. Orderböckerna är redan fulltecknade i Japan och de glada nyheterna är att Jimny även kommer att säljas även i Sverige.

Prov: Suzuki Vitara – ropen skalla, fyrhjulsdrift åt alla

Borde jag köpa en?

Suzuki har förenklat utrustningnivåerna och i grundutrustningen ingår det mesta man behöver. Lägger man till 20.000 kronor får man den högsta nivån ”Inclusive” som innehåller analog klocka, LED-halvljus, lite fräsigare 17-tumsfälgar, mocka- och konstlädersklädsel, navigation, nyckellöst startsystem, panoramaglastak, parkeringssensorer fram och bak plus lite till. 

Vitara i det enklaste utförandet med minsta motorn med manuell låda går att köpa för lanseringspriset 199.000 kronor.

Vill man ha den starkare motorn med automatlåda och Inclusivepaketet landar prislappen på 264.900 kronor (lanseringspris 249.900 kronor) – då fattas ganska många tusenlappar upp till nya klasskungen Volkswagen T-Roc som bjuder på något skarpare körupplevelse men å andra sidan inte ger lika mycket funktioner i standardförande. 

Prov: Suzuki Vitara – ropen skalla, fyrhjulsdrift åt alla
Annons
Annons
Rulla till toppen