Prov: Nya Mazda 3 – tryckkokaren från Japan är en mix av bensin och diesel

Premium MAZDA 3 2,0 M HYBRID // Mazda 3 står för gott och väl en fjärdedel av företagets försäljning globalt. I mars kommer den fjärde generationen, baserad på en helt ny plattform. Under skalet finns spännande teknik, bland annat en bensinmotor som fungerar som en diesel.

Prov: Nya Mazda 3 – tryckkokaren från Japan är en mix av bensin och diesel
Hungrig front med stor kylargrill och smala strålkastare. Iögonfallande och med fina proportioner.

VAD ÄR NYTT?

Allt! Mazda 3 är startskottet för en generation modeller med ny arkitektur, nya motorer och nya assistanssystem. Mest tekniskt intressant är den kommande Skyactiv-X-motorn som är något så udda som en bensinmotor som fungerar precis som en dieselmotor, det vill säga med kompressionständning.

Mazda förbryllade motorvärlden redan för några år sedan då man presenterade en motorfamilj, diesel och bensin, som hade samma kompressionsförhållande och nu kommer alltså vidareutvecklingen av bensinmotorn. 

I Sverige kommer man inte att ta in dieseln eftersom bensinmotorn blir både snålare och renare än dieselalternativet. Skyactiv-X är på 2,0 liter och ger 181 hk. Tyvärr är den försenad och kommer först i slutet av sommaren. Inledningsvis får kunderna alltså hålla till godo med en 122 hk stark lätthybridmotor på 2,0 liter.

Sportig taklinje med spoiler. C-stolpe bestående av mycket plåt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Ergonomi är något japanerna lagt ner mycket tankemöda och energi på. De mycket bekväma stolarna är perfekt utformade. Och precis som för lårstödet och ratten är de ställbara på bästa sätt. Ergonomin är utmärkt, växelspaken klockrent positionerad och handen landar rätt på tryck/vridreglaget som styr infotainment.

Skärmen för detta är placerad högre upp och längre fram för att ligga i förarens synfält så att man slipper ta blicken från körbanan. Övrig körinformation avläses med fördel på den head up-display som är standard eller på instrumenten som består av en sjutums digitalskärm.

Hastigheten och avståndet för den aktiva farthållaren, liksom andra funktioner, ställer man in via knappar på ratten. Det är logiskt och man lär sig snabbt och intuitivt hur det funkar. Mazda har verkligen städat upp förarmiljön från diverse knappar och vred och enda missen är att knapparna för filhållningsassistansen och stopp/start-deaktivering sitter lite osynliga till vänster bakom ratten.

Utmärkt ergonomi och lättarbetad förarmiljö. Ljudanläggningen har fin klang. Genomsnittliga utrymmen i baksätet.

Mazda har under åren vinnlagt sig om goda vägegenskaper – ibland på bekostnad av komforten och då i synnerhet ljudkomforten. Nya Mazda 3 avviker inte från den filosofin och är smidig och körglad på kurvig väg och till och med på ojämn vägbana, trots att man frångått multilänkaxel till en enklare flerlänklösning. Dessutom är både åk- och ljudkomforten bra, i alla fall på den kontinentala asfalten. Styrningen är mycket precis och bidrar till den positiva körkänslan.

Detsamma kan man inte säga om den mildhybridiserade tvålitersmotorn på 122 hk. Visserligen går den tyst men varvvilligheten är bara genomsnittlig och när det gäller förbrukning och dragkraft får den se sig slagen av konkurrenternas turbomotorer.

Den nya Skyactiv-X-motorn med kompressionständning och kompressor ska få lägre förbrukning och utsläpp än företagets diesel och verkar alltså väl värd att vänta in när den kommer i slutet av sommaren.

Mazda 3 är 20 centimeter längre än Golf men inuti snarare något mindre.

NÖRDFAKTA:

Mazda 3 finns i en sedanversion och den femdörrars halvkombi vi provkört. När Skyactiv-X dyker upp går det att kombinera den med fyrhjulsdrift.

Mazda 3 har en ganska särpräglad design i halvkombiversionen och den är en del i Mazdas formspråk Kodo. Det ger, utöver spektakulära linjer, sämre huvudutrymme och en lätt instängd känsla i baksätet.

Säkerhetssystemen är bra. i-Active Sense omfattar bland annat autobroms med fotgängaridentifikation, adaptiv farthållare och filhållningsassistans samt Driver Monitoring, med infraröd kamera som håller koll på förarens ögonrörelser. 

BORDE JAG KÖPA EN?

Hittills är inga svenska priser klara, de kommer inom kort. En given konkurrent är förstås klasskungen Golf, som får en facelift med visning i februari och lansering i höst.

Sannolikt kommer man att få mer utrustning för pengarna i Mazda 3 än i den "nya" Golfen. Å andra sidan är Golf mindre utanpå men något större inuti. Kanske kan den djärva formen och den nya Skyactiv-X-motorn fälla utslaget till Mazdas fördel.