Kia Proceed: Ett mellanting utan kompromisser

Premium KIA PROCEED 1,6 T-GDI GT // Proceed har gått från att vara en tredörrarsversion av Ceed till en halvkombi som både är slank och praktisk.

Kia Proceed: Ett mellanting utan kompromisser
Vi har provkört nya Kia Proceed – en sportigare variant av Kias storsäljare Ceed. Detta ingår i provkörningen:

• Vad är nytt?

• Hur är den att köra?

• Nördfakta

• Borde jag köpa en?

VAD ÄR NYTT?
Proceed är ett slags mellanting mellan vanliga Ceed och kombin SW. Formgivningen är klart slankare än på de båda syskonen, och bagageutrymmet är bara 31 liter mindre än i kombin. ProCeed ska vara det sportigaste alternativet i trion. I GT-utförande har den en 204 hästar stark turbobensinare, men finns även med en 140-hästare kallad GT Line.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Själva sittpositionen är lika hög som i en vanlig Ceed, men den lägre taklinjen gör att känslan skiljer sig åt mellan modellerna. Motorn låter trevligt, men så är ljudet också "fuskförstärkt" via bilens högtalare. Fjädringen är fast men inte så hård att färden blir obekväm, och chassit är riktigt kompetent när det går undan med fin balans och god kontroll på karossrörelserna. Styrningen är helt okej, men utan att röra upp några större känslor. Dubbelkopplingslådan funkar bra så länge den får sköta växlingarna automatiskt, men när man ska "paddla själv" blir växlingarna ganska sävliga.

Interiören, som är hämtad från vanliga Ceed, har nykter formgivning och fin kvalitetskänsla. Särskilt flärdfull är den dock inte.

NÖRDFAKTA.
Det tredje bromsljuset är snyggt integrerat i bakluckans takvinge. En placering som är både vettig och faktiskt lite cool. Baktill finns även en moderiktig LED-linje som löper längs hela bilens bredd. Plåtmässigt delar Proceed bara framflyglarna och motorhuven med sina syskon. Vindrutan är 1,5 grader flackare, och taket är sänkt med 43 mm. Även fjädringen är sänkt, med 5 mm. 

BORDE JAG KÖPA EN?
Proceed är klart mer tilltalande än vanliga Ceed, och en nästan lika kapabel laståsna som kombiversionen. Frågan är om inte detta gör bilen till den bästa versionen av Kias kompaktklassare?