Prov: Mercedes E300de är nya laddhybriden med dieselmotor

Premium Är den bättre än Volvos laddhybrid V90 T8?

Prov: Mercedes E300de är nya laddhybriden med dieselmotor
I profil avslöjas laddhybridversionen av EQ Power-emblem på framskärmarna.
Volvo lade ner diesel-laddhybridspåret. Nu plockar Mercedes upp den bollen och först ut är E-klass. Och Mercedes stoppar inte bara in ett batteri och en elmotor – utan det kryllar av funktioner specifika för diesel-laddhybriden.

Detta ingår i provkörningen:

• Test av den elektriska räckvidden.

• Genomgång av de tekniska hjälpmedlen.

• Hur står den sig mot Volvo V90 T8? 


Nu är det upp till bevis. Trots koncernens enorma resurser har de elektrifierade modellerna från Mercedes inte imponerat hittills. Förra generationen bensinladdhybrider av C, E, S, CLC och GLE gav på tok för kort elektrisk räckvidd, runt 33 km enligt NEDC.

Och den helt elektriska versionen av förra generationen B-klass, som bland annat inte var kompatibel med snabbladdning, kändes verkligen som en alldeles för snabbt hopsnickrad produkt.

Nu tar man nya tag under samlingsnamnet EQ, implementerat på Formel 1-bilarna redan 2017 och snart även aktuellt för den helelektriska suvmodellen EQC.

Laddhybridfamiljen kommer under 2019 att bestå av varianter på C-klass, E-klass och S-klass. För den senare är det bara bensinladdhybrid som gäller men för C- och E-klass kommer laddbara versioner i kombination med både bensin och diesel. Observera att E-klass bensinladdhybrid endast är aktuell som sedanmodell.

 

Den stora skärmen i mitten är inte av pektyp, som i A-klass och GLC. Vredet på kardantunneln fungerar dock bra. Skärmen är så pass stor att vänstra delen skyms av ratten för vissa förare.

Här och nu kör vi E300de. Kombinationen diesel och laddhybrid är marknadens uddafågel, i dagsläget är den enda konkurrenten Audi Q7 e-tron – och den modellen är dessutom inte beställningsbar (igen) förrän senare under året.

Däremot lanserade Volvo denna kombination redan 2013 i form av V60 D6 Plug-In Hybrid, senare med efternamnet Twin Engine och då också i D5-utförande. Modellerna försvann under 2018, när V60 generationsväxlade. Redan från start uppgavs snittförbrukningen till 1,8 l/100 km (48 g CO2/km) och den elektriska räckvidden till 50 km.

Det har gått några år sedan Volvodrivlinan utvecklades men det som förvånar är att E 300 de har nästan identiska siffror. Och all data går att jämföra, Mercedes har nämligen inte redovisat sin förbrukning enligt den nya normen WLTP. Visst, E-klass är ett nummer större än V60, men något framsteg hade jag räknat med.

Pinsamt dålig batteripaketering. Bagagevolymen minskar från 640-1 820 till 480-1 660 liter på laddhybridversionen.

Observera att när Mercedes väljer att istället redovisa WLTP-siffror kommer skatten att gå upp och bonusen ner (på nyregistrerade exemplar). Provkörningsbilen kommer i alla fall att få en bonus på 23.348 kronor och den har en årsskatt på 1.204 kronor.

Volvo har sagt att det inte är aktuellt med fler dieslar med Twin Engine-teknik. Dylika bilar skulle bli för dyra eftersom en oljebrännare är mer kostsam att utveckla och rena (jämfört med en bensinare) vilket ger ett högre pris ut till kund. Ett intressant svar, speciellt eftersom Mercedes E300de har ett lägre grundpris än Volvo V90 T8 Twin Engine (618.900 kronor)!

På förarplats i E300de är det inte mycket som avslöjar bilen som en laddhybrid. Vid menyvredet på mittkonsolen noteras en extra knapp. Med den växlas mellan lägena Hybrid, E-Mode, E-Save och Charge. Precis som i de flesta laddhybrider. Det sedvanliga vippreglaget för körlägesprogrammen sitter bredvid.

Bilen har laddats över natten i redaktionsgaraget, nu tänker vi se hur den presterar på vår laddhybridslinga som används när vi gör tester.

Föregående bensinladdhybrid hette E350e, den uppdaterade versionen heter E300e trots att den är starkare. Dieselns de på slutet kan skapa lite förvirring i löpande text...

Även denna generationen laddhybrider från Mercedes har laddluckan på stötfångaren. En illa vald plats. En enkel parkeringsskada kan innebära dyra reparationskostnader.

Ombordladdaren är för övrigt vattenkyld och har en kapacitet på 7,4 kW, det dubbla mot V90 T8 och Passat GTE som tar maximalt 3,7 kW. Med en laddbox tar en full laddning (10–100 procent) 1,5 timmar.

Tidigare under provkörningsveckan har bilen angett runt 37 km efter full laddning. Nu nollställs samtliga färddatorer och plötsligt är räckvidden 50 km. Spännande, men är det verklighetstroget?

Utomhustemperaturen är 3,5 grader och Stockholm bjuder på lätt duggren. Ganska snart hörs hur luftvärmepumpen går igång för att hålla kupétemperaturen i schack och räckvidden sjunker initialt fort. Se diagrammet för fler detaljer. Tur för testet att det inte var kallare, Mercedes har valt att låta förbränningsmotorn starta om det är -3 grader eller kallare, även om batteriet är fullt.

Mercedes nya batteri har en kapacitet på 13,5 kWh, mot tidigare 6,4 kWh. Tyvärr har batteripaketet inte minskat i volym och för detta blir bagagevolymen lidande. Som tillval finns ett hårt extragolv som ger en plan, men högst begränsad lastyta. Detta har Kia, Volvo och VW löst betydligt bättre.

Körningen sker i läge Comfort. Mercedes har kvar sin kluriga teknik som, när du har släppt gasen, lägger på lätt broms för energiåtervinning när du kommer ikapp framförvarande bil.

Med en destination inmatad i navigatorn och/eller med farthållaren aktiv tillkommer en mängd funktioner: Acceleration före backar, hastighetsjustering inför ny hastighet på vägavsnittet och exakta växlingar med mera. Navigationen ser till att eldriften kommer till nytta i tätbebyggda områden istället för att slösas på lands- eller motorväg. Till och med partikelfiltret har en speciell reningsprocess anpassad för laddhybriden.

I elektriskt läge finns ett motstånd i gaspedalen, precis där föraren passerar läget för att förbränningsmotorn måste startas. Likaså, vid körning i Eco-läget kommer ett litet knack i pedalen för att tipsa föraren om att det är lämpligt att släppa gasen och frirulla, till exempel om man kommer ikapp framförvarande, närmar sig en korsning eller når ett nedförslut.

Det är en imponerande mängd funktioner som tillförts, inte bara ett batteri och en elmotor liksom. Men det hade varit fint om man lagt krut på grundläggande köregenskaper.

I likhet med andra laddhybrider lider även E300de av en okänslig bromspedal i glappet mellan energiåtervinning och att de fysiska bromsbeläggen anläggs. Det krävs också en finkänslig fot vid igångsättning, elmotorn ger 440 Nm direkt vilket kan ge obekväma startryck. Detta blir extra tydligt vintertid. Med all kraft på bakhjulen får antispinnsystemet ett styvt jobb.

Mercedes har kommit ikapp när det gäller elräckvidd, nu måste man bara fixa en bättre paketering som inte gör bagageutrymmet litet och svårutnyttjat. Fyrhjulsdrift vore också bra, i likhet med V90 T8 och kommande BMW 530e xDrive Touring.

LADDHYBRIDSLINGAN

Temperatur 3,5 grader
Kilometer Snittförbrukning/100 km Räckvidd
0 –  50 
33,1 kWh  40 
10  28,7 kWh  29 
15  31,8 kWh  18 
20 30,9 kWh  12 
25  28,9 kWh 
30  26,8 kWh 
35  26,1 kWh 

 

Motorn startar  
Kilometer 38,1 km
Snittförbrukning 25,8 kWh/100 km
Snittfart 33 km/h