Prov: Volkswagen T-Cross gör en stark entré – segmentets bästa, lilla suv?

Premium VW T-CROSS 1,0 TSI // Lagom till våren introducerar Volkswagen en högbyggd version av Polo med mycket attityd som ska kapa konkurrenternas marknadsandelar. Är den mer än bara en högbent småbil utan egentligt användningsområde?

Prov: Volkswagen T-Cross gör en stark entré – segmentets bästa, lilla suv?
T-Cross är 5,4 cm längre och hela 13,8 cm högre än Polo, vilket ger bilen en ståtlig uppsyn och fina utrymmen.

VAD ÄR NYTT?
T-Cross är en helt ny modell från den tyska biljätten, men som så många gånger förr bygger nykomlingen på en redan befintlig modell. I vårt fall är plattformssyskonet den lilla storsäljaren VW Polo.

Siktet är inställt på marknadens minsta suvar och Volkswagen följer sin framgångsrika vänta-se-och-lär-metod slaviskt. Inte förrän ett nytt bilsegment visar sig vara framgångsrikt, vaknar Wolfsburgs ingenjörer ur sin dvala. Har man väl fått vittring på en möjlighet, skrider man till verket med kirurgisk precision: motståndarna plockas isär, synas i detalj och sedan kommer VW några år senare med en överlägsen produkt. Det känner vi ju till redan från Tiguan och nu senast T-Roc.

Att systemet fungerar är T-Cross ett "levande" bevis på. Trots att pyttesuven som första högbenta Volkswagen i historien får klara sig utan fyrhjulsdrift och dessutom äntrar scenen år efter sina motståndare förväntas modellen blir en storsäljare. Och chanserna är mer än goda, bilen säljer redan som smör i Europa utklädd till Seat Arona.

Jämfört med plattformsdonatorn Polo växer T-Cross med 5,4 centimeter på längden (4,11 meter) och hela 13,8 centimeter på höjden vilket förlänar bilen en ganska ståtlig uppsyn trots sina hyfsat kompakta yttermått. Designmässigt är T-Cross en omisskännlig Volkswagen trots tuffa skogsmulleattribut. Fronten påminner en del om första generationen Tiguan, medan bakdelen har fått ett alldeles eget formspråk med ett genomgående svart ljusband.

Framdrivningen sköter en trecylindrig turbobensinmotor utrustad med partikelfilter och två olika effektuttag på antingen 95 eller 115 hk. Den starkare motorn kan även utrustas med en sjustegad DSG-låda. Till sommaren utökas motorutbudet med en 1,6-liters TDI med 95 hk och i slutet av året kommer slutligen en 1,5-liters TSI-motor med 150 hk.

Inte mycket nytt interiört. T-Cross är som vilken VW som helst. Minus för en del tråkiga plastytor.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Körförmågan är på sedvanlig Folkamanér utomordentligt bra och kraften från den största turbobensinaren behövs knappast. Redan den 115 hk starka GT-modellen med sin manuella sexväxlade låda fungerar alldeles utmärkt för den blott 1.230 kg tunga bilen.

Den varvvilliga enlitersturbomotorn är visserligen inget superdynamiskt krutpaket (0–100 km/h tar 12,3 sek, toppfarten är 193 km/h), men levererar tillräckligt med tryck. Att cruisa i 130 km/h fungerar problemfritt och utan ansträngning.

Mycket viktigare är då en ordentlig chassisättning. Många gånger får suvklassen dras med alldeles för hårda dämpare, som varken bidrar till en skönare åkkomfort eller bättre vägegenskaper. Självklart har även detta uppmärksammats av Volkswagens ingenjörer och därför presenterar sig T-Cross med ett alldeles utmärkt chassi, som varken skuttar över vägbanans ojämnheter eller viker sig i kurvorna. Istället navigerar bilen lätt och exakt genom kurvorna. Kanske inte så sportig, men trots allt betydligt kvickare än exempelvis Opel Crossland X eller Renault Captur.

T-Cross är inte heller tänkt som ett sportig alternativ i kompaktsuvdjungeln utan är harmonibetonad ut i fingerspetsarna. Att endast tre cylindrar jobbar under motorhuven hörs lika lite som oljudet från hjulhusen. Det låter tråkigt, tycker du? Ja, så kan det vara men känner vi VW rätt ligger en giftigare GTI-version i pipeline.

Bilens insida är lika tam som dess ljudkuliss. Känner och uppskattar man andra bilar från Wolfsburg, kommer man definitivt att känna sig hemma i nya T-Cross.

Det enda man egentligen saknar här är fler mjuka ytor i kupén. Hårdplasten dominerar alltför mycket och sänker helhetsintrycket en del. Även i R-Line modellen möts man av samma trista landskap.

Däremot gillar vi sportkomfortstolarna i vår R-Linekittade testbil som ger perfekt lår- och sidostöd. Ryggstödets lutning ändras endast manuellt via ett vred på sidan av stolen. Apropå vred är det skönt att se att Volkswagen inte har fallit offer för den senaste digitaliseringstrenden. Till höger och vänster om den beröringskänsliga skärmen hittar vi fortfarande de goda gamla vreden som underlättar användandet av navigations- och infotainmentsystemet enormt.

Liten på utsidan men faktiskt riktig rymlig inuti. VW T-Cross överraskar på ett positivt sätt.

En annan positiv överraskning är det generösa kupéutrymmet som den lilla suven erbjuder. Här sitter även personer som är längre än genomsnittet bekvämt och utan att förstöra frisyren. Både fram och bak är benutrymmet mer än tillräcklig.

Jämfört med Polon sitter man tio centimeter högre över asfalten med en fantastisk sikt runtom. Fickparkering i en suv behöver alltså inte alltid betyda svettiga handflator och nära döden-upplevelser. Återigen ett bevis för att Volkswagen är mästare på att observera och åtgärda problem.

Men T-Cross kan betydligt mer än att bara erbjuda trevliga köregenskaper och plats för sina passagerare. I jämförelse med systerbilen Seat Arona är Volkswagens modell faktiskt användbar i vardagen.

Exempelvis är baksätet inte enbart delbart i förhållandet 60/40 utan man kan skjuta hela enheten upp till fjorton centimeter. Beroende på baksätets position erbjuds en bagagevolym på mellan 385 och 455 liter.

Fäller man istället baksätet ökar volymen till högst respektabla 1.281 liter, vilket till och med är rymligare än skuffen på en Golf som enbart erbjuder 380–1.270 liter. Man kan även beställa ett fällbart passagerarsäte fram. Då kan man lasta upp till 2,5 meter långa föremål!

BORDE JAG KÖPA EN?
Optiskt och praktiskt övertygar T-Cross över hela linjen och inte heller prismässigt bjuder bilen på några otrevliga överraskningar. Grundpriset för Volkswagens minsta suv börjar på 199.900 kronor för 95-hästarsalternativet. Den starkare GT-motoriseringen med 115 hk betingar minst 223.900 kronor.

Priserna är visserligen en aning dyrare än för plattformsdonatorn Polo, men så är T-Cross också mer användbar och rymlig. Instegsmotorn kan endast kombineras med en fempetad manuell låda, medan den starkare motoriseringen använder sig av en sexväxlad dito eller den beprövade sjustegade DSG-lådan – som dock kostar hela 15.500 kronor.

Annars är lilla T-Cross hyfsat bra utrustad redan från start. Här finns elektriska fönsterhissar, klimatanläggning, connectivitypaket, multifunktionsratt och även lättmetallfälgar samt front assist och citybroms med fotgängarskydd. Även filhållningsassistans, döda vinkeln-varnare och parkeringsassistans ingår. Då kan man lugnt förbise den något tveksamma materialkvaliteten på vissa ytor i kupén.

Återigen har Volkswagen gjort sina läxor och producerat ännu en vinnare samt en garanterat vanlig syn på gatorna inom en snar framtid. T-Cross är inte bara rymlig trots sina kompakta yttermått utan även riktigt kul att köra. Är den därmed bättre än Polon? Vi tycker det.