Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör

PREMIUM Den tredje generationen Kia Soul får ett eldrivet syskon, som bytt namn från Soul EV till e-Soul. Pigg design och välkänd teknik från syskonet e-Niro ska göra modellen till en storsäljare. Vi provkör!
Annons

Vi går igenom:

✔ Vad är nytt?
✔ Hur är den att köra?
✔ Borde jag köpa en?

VAD ÄR NYTT? Det här är Kias helt nya eldrivna e-Soul – lite större och packad med betydligt mer teknologi, och toppad med en drivlina och ett batteri som tillåter körning på upp till 45 mil mellan laddningarna. Om du använder en 50 kW-laddare kan bilen snabbladdas till 80 procent på 75 minuter. Inte så mycket till snabbladdning, kan man tycka.

Kia har ännu inte gått ut med något pris, men det kommer vara något lägre än för en e-Niro.

Sett till e-Niros slående kombination av räckvidd, prestanda och inköpspris, är det ingen överraskning att den nya, andra eldrivna generationen av Kia Soul använder samma motor, elektriska komponenter och batteri. Kia poängterar också att den enorma utvecklingskostnaden för drivlinan innebär att man behöver sprida ut den bland alla tre modellerna i Hyundaigruppen. 

e-Soul vilar emellertid på en annan plattform, en som är strukturellt styvare och 30 mm längre mellan hjulparen än tidigare. Överhänget fram har vuxit med 15 mm, av ett intressant skäl som vi kommer till, och förlängningen mellan hjulen ger 13 mm mer benutrymme. Bagageutrymmet är också större, dock inte tillräckligt stort för att tysta kritikerna om att det faktiskt är en av bilens svagheter.

Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör
Bra blandning av lek och allvar interiört. Fin funktion, helt okej material.
Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör
Instrumenteringen kommer från e-Niro.

Det finns gott om extra teknik också. Adaptiv farthållare och filhållningsassistans ger en hel del autonomitet i tät trafik. Därutöver har bilen en mängd elektroniska hjälpmedel, en head up-display och en hel del extrafinesser som hjälper till att maximera batteripackets kapacitet.

Dessa inkluderar kylning och värmning av det 64 kW stora batteriet med vätska istället för luft. Med en knapp tillåts även styrning av värmen och kylan enbart till föraren om du är i behov av att dryga ut bilens räckvidd lite. En inbyggd värmepump återvinner överbliven värme från kylaren, medan körinställningar som Eco och Eco Plus hjälper till, liksom fyra nivåer av bromsregenerering – där samtliga är inställbara via rattpaddlar precis som i e-Niro.

Den ser större ut och känns mer vuxen, framför allt på insidan där interiören iklär sig en ny nivå av sofistikerad smidighet. Men den stora skillnaden sker i huvudet: precis som hos e-Niro, är det här en elbil där ”kommer jag att klara mig?”-tänket kan läggas till det förflutna.

Den nya digitala instrumenteringen i e-Soul visar din räckvidd i förhållandevis stora siffror, och till skillnad från lite äldre elbilar, sjunker de i en långsammare takt. Dessutom är det enklare att bromsa upp förbrukningen med försiktigare körning.

Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör
17-tumsfälgarna har en påkostad 3D-effekt.
Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör
Laddlucka i nosen, precis som på syskonet e-Niro. CCS-kontakt för snabbladdning.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Den näst intill ljudlösa framdrivningen hos en elbil är tilltalande, än mer tilltalande är dock den direkta responsen vid låga och mellanhöga hastigheter. Detta är en crossover som verkligen passar i urbana miljöer. Den tar sig smidigt in i varenda lucka, letar sig enkelt igenom trafik med minsta semiautonoma ansträngning, helt utan avgaser. Allt detta kan dessutom göras med förhållandevis mycket bekvämlighet.

Det här är inte en speciellt lyxig bil, men den är välutrustad, rogivande tyst och duglig att köra. Den är även rymlig, med generösa utrymmen bak om passagerarna får för sig att sjunka ner där en stund.

Visst känner man bilens massa – det handlar om ett 1,75 ton tungt fordon – och lusten att flänga runt med den är något dämpad av en styrning som känns lite lätt frånkopplad i alla lägen förutom i Sport, där den svarar mer livligt. Bättre, men inte bra. Vilket är synd eftersom e-Souls låga tyngdpunkt och kontrollerade krängning tillåter blygsamt ambitiös och smekande kurvtagning. Detta tillsammans med bilens överraskande 7,9 sekunder snabba 0–100 km/h-tid – samma som hos den mer potenta Nissan Leaf – är det inte konstigt att Kia har gett sig på en sportigare design.

Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör
Motor och batteripaket kommer också från e-Niro.

Och faktum är att just detta är anledningen till 15-millimetersförlängningen av överhänget i fram. Men den huvudsakliga anledningen är, något oväntat, att få e-Souls ansikte att påminna om … Darth Vader. Det må vara över 40 år sedan den första Star Wars-filmen visades på världens biografer, men filmens oförglömliga förkroppsligande av blänkande ondska var en inspiration, berättar Kia.

Ansiktet hos e-Soul ser inte särskilt ondskefullt ut, men det kommer definitivt att kräva uppmärksamhet nattetid med sin upplysta, utstickande och trapetsformade grill. Ni som går igång på egendomlig belysning får tillfälle att njuta av en interiör där belysningen ändrar färg i takt med musiken som spelas via bilens ljudsystem.

NÖRDFAKTA. När det kommer till att sätta en bils specifikationer på prov, hör det kanske inte till det mest väsentliga att snöa in sig på dess utseende. Men att e-Soul har en utomjordisk koppling är minst sagt nördigt tilltalande. Bilens front påminner mycket riktigt om något plastigt och glansigt föremål från 70-talets sci-fi-succé Star Wars, som till exempel en Stormtrooperhjälm, eller självaste Darth Vaders egen nattsvarta dito. 

Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör
Nos med sci-fi-vibbar. ”I am your father…”

Det mest nördiga av allt är dock tekniken som sitter bakom masken så att säga. Bilen utnyttjar den naturliga rörelseenergin vid varje inbromsning och nedförsbacke, och skjuter tillbaka den till batteriet, reglerat via paddlar bakom ratten.

Energiåtervinning är visserligen inget nytt när det kommer till elbilar, men Kia har jobbat hårt för att förfina tekniken, och även sett över övriga system i jakten på lösningar som föraren själv kan utnyttja för att spara energi. Detta är saker som hjälper till att sudda ut oron för att inte nå fram till målet. I dubbel bemärkelse. 

BORDE JAG KÖPA EN? Precis som e-Niro och Hyundai Kona bjuder e-Soul på rikliga framsteg med sin kombination av räckvidd, prestanda, laddningstid, allsidig användbarhet och pris. Den förblir något dyr för en praktisk familjebil, men som fossilfri elbil blir den plötsligt väsentligt mer praktisk och överkomlig i pris, och har dessutom en alldeles egen uppsyn.

Många pluspoäng för nya elbilen – vi provkör

Annons
Annons
Rulla till toppen