Prov: Ford Ranger Raptor är 400.000 billigare än F-150

Premium Fords prestandaversion av F-150, som kallas Raptor, har snabbt blivit en dröm för alla som gillar maffiga pickuper. Nu kommer en mindre modell i form av Ranger Raptor.

Prov: Ford Ranger Raptor är 400.000 billigare än F-150
Ranger Raptor må ha en relativt tråkig motor, men kraft finns och chassit är byggt för exakt sådana här övningar.

Detta får du veta:

✔ Vad är nytt?
✔ Hur är den att köra?
✔ Borde jag köpa en?


VAD ÄR NYTT?

Raptor är Fords värstingpickup som först såg dagens ljus 2010. Då med en högljudd V8 under huven. 2017 kom den andra generationen F-150 Raptor, som hade begåvats med en dubbelturbomatad V6.

Nu är det dags för den mindre Rangermodellen att klä sig i Raptorskruden, och utseendemässigt är bilen sina förfäder trogen. Däremot är motorn en smärre besvikelse: en tvålitersdiesel känns inte så rejsigt, även om den ger respektabla 213 hk/500 Nm.

Chassit är dock riktigt seriöst med diverse förstärkningar, uppdaterade fjädrar och feta Fox Motorsport-stötdämpare fram och bak. Körprogrammen är många: bland annat finns det ett Baja-läge som är tänkt för fullfartskörning på löst underlag. Borde vara våldsamt underhållande vintertid!

Greppig sportratt och lagom skålade sportstolar ger självförtroende när det går undan – både på och vid sidan av vägen.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Unik, om man ska vara kortfattad. Det här är något så underligt som en prestandabil som inte klarar 0–100 km/h på under tio sekunder. Men i rätt miljö är den fantastiskt kul. Chassit klarar i stort sett vad som helst, och även om körupplevelsen är lite distanserad är det svårt att anmärka på kompetensen. I klassen finns det ingenting som kommer i närheten.

NÖRDFAKTA

Jämfört med en vanlig Ranger har Raptor 30 procent högre markfrigång: 283 mm. De grovmönstrade däcken mäter 838 mm på höjden och är 285 mm breda. De två dragöglorna i fronten ska klara 4,5 ton.

BORDE JAG KÖPA EN?

Ranger Raptor är ganska svår att rekommendera med nyktra argument. Den är väldigt dyr och har dålig maxlast om man jämför med andra bilar i klassen (vilket man egentligen inte kan göra). Så vill du ha en – köp! Du lär inte ångra dig.

En F-150 Raptor går loss på omkring en miljon kronor enligt Bytbil.com, så Raptorns prislapp ligger alltså 400.000 kronor lägre.