Prov: Toyota Camry Hybrid – nu gör modellnamnet comeback

Premium Modellnamnet Toyota Camry har länge varit borta från den svenska marknaden – men nu är det dags för comeback. Här är första provkörningen av hybridmodellen.

Prov: Toyota Camry Hybrid – nu gör modellnamnet comeback
Luftintaget i fronten är allt annat än diskret. Resten av karossen är mer konventionell i sitt uttryck.

Detta får du veta:

✔ Vad är nytt?
✔ Hur är den att köra?
✔ Borde jag köpa en?


VAD ÄR NYTT?

Det var 15 år sedan Camry såldes i Europa, men nu är den här igen – Toyotas klassiska mellanklassedan. Med betoning på sedan, för någon kombi erbjuds inte. Det är tyvärr en stor miss på den svenska marknaden, men kanske heller inte så konstigt med tanke på hur många som numera istället väljer en suv.

Camry bygger på samma plattform som flera av Toyotas nya modeller, och även drivlinan känner vi igen från exempelvis RAV4. Bensinfyran på 2,5 liter har hjälp av en elmotor och totalt ger de 218 hästar. Växellådan är steglös och drivningen sker via framhjulen. Batteriet ligger smart placerat under baksätet vilket gör att det inte inkräktar på bagageutrymmet – som är riktigt rymligt. 

Camry kan beskrivas som nygammal, och modellen har faktiskt redan sålts ett tag i USA. Bilen som tas till Europa har dock ett omarbetat (läs fastare) chassi som bättre ska passa våra vägar – och vårt körbeteende. Även det fastare chassit har god komfort.

Elegant formgivning interiört, men kvalitetsintrycket är bara okej och infotainmentsystemet håller inte riktigt europeisk standard vad gäller grafik och snabbhet.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Inte speciellt involverande, om vi ska tala klarspråk. Hybriddrivlinan med dess steglösa växellåda gör att man inte får någon närmare kontakt med vad som händer under motorhuven, men konceptet är absolut inte utan poänger – tvärtom. Vid lugnare körning går bilen (kortare sträckor) på el och i stadstrafik är drivlinan ett under av smidighet. Dessutom har tidigare tester av bilar med denna konstruktion visat sig vara väldigt återhållsamma med bränsletörsten.

NÖRDFAKTA

Detta är den åttonde generationen Camry sedan modellen introducerades 1982. Totalt har det sålts över 19 miljoner exemplar – i över hundra länder. 

BORDE JAG KÖPA EN?

Om du inte har några större krav på kördynamik och inte måste ha en kombi kan Camry absolut vara ett bra val. Komforten är fin, kupéutrymmet är slösande och Toyotas höga driftsäkerhet är väldokumenterad.