Prov: Nya BMW 1-serie blir framhjulsdriven men absolut inte tråkig

Premium Vi provkör den nya 1-serien och vill veta om den är en typisk BMW även med drivning på framhjulen. Och inte minst vill vi testa BMW:s helt nya system för antispinn, ARB.

Prov: Nya BMW 1-serie blir framhjulsdriven men absolut inte tråkig
Illustrationen visar strålkastare som starkt påminner om de på nya 3-serien (G20). Illustration: Schulte Design.

VAD ÄR NYTT?
Unique Selling Point, en USP, är marknadsnissarnas term för en säljande egenskap, unik för produkten. Hittillsvarande BMW 1-serien har två: den raka längsmonterade sexcylindriga motorn och bakhjulsdriften – två riktiga specialiteter.

Enligt BMW säljer radsexan alldeles lysande i kompaktklassen och då i 2-serie-Coupén. Likafullt är köparna av mer modest motoriserade 1-serieversioner ganska ointresserade av vilken axel som driver. Mer plats i baksätet och större bagage ligger högre på önskelistan, enligt BMW.

Så lämpligt då att BMW sedan länge har en passande arkitektur för praktisk maximering: den framhjulsdrivna plattformen UKL2 för tre- och fyrcylindriga tvärmonterade motorer. Den används hittills för Mini Clubman och Countryman, BMW 2-serie Tourer liksom X1 och X2. 

Förutom specifika chassikomponenter har nya 1-serien en ny Torsen diffbroms och spårvidden har ökats. Den har en ny friktionsoptimerad styrning samt ytterligare karossförstärkningar som ett bumerangformat stag på bakaxeln.

Förutom de rationaliserade fördelarna genom utvidgningen av UKL2-portföljen sparar man in kardanstången på 1-serien. Det ger med i stort sett samma yttermått 20 liter större bagageutrymme samt tre centimeter bättre benutrymme i baksätet, vilket mest beror på att motorn nu placerats på tvären.

Motorhuven är kortare än på föregångaren vilket medför att den raka sexan på toppmodellen M140i inte får plats. Istället får den nya toppversionen M135i xDrive en fyrcylindrig motor på 2,0 liter och 306 hk.

Nya BMW 1-serien har en ny USP i form av "Aktornahe Radschlupfbegrenzung" (ARB). Med den övertar motorstyrningen en direkt del av antispinnfunktionen och kringgår på så vis den signalpingpong med vilken ABS/DSC-styrningen fungerar. BMW utlovar en upp till tio gånger snabbare regleringshastighet. Men nog om detta, nu ska vi ut på banan och testa!

Även insidan uppvisar många likheter med 3-serien. Ratt, digital instrumentpanel, växelspak, iDrive-reglage, klimatanläggning med mera.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Den våta väghållningssträckan på BMW:s stora testanläggning i Miramas, med talrika kurvradier, passar utmärkt för att prova på ARB-systemet i en trecylindrig 118i med dubbelkopplingslåda.

ARB-funktionen arbetar hela tiden smidigt och är i stort sett aktiv hela tiden. Det tillåtna hjulspinnet är alltid starkt begränsat även om det ändras av körinställningen. Inte ens urkopplad ESP ger särskilt mycket släpp på drivhjulen. Systemet griper in med gasmoderering redan när du känner minsta antydan till hjulspinn. Först genom att släppa efter på instyrningen överförs mer vridmoment till drivaxlarna, eftersom ju mindre grepp däcken behöver för styrkraft, desto mer kraft kan ges till framdrivningen.

Hur som helst är det en hjärtefråga för BMW att motarbeta alla tendenser till understyrning vilket sker mycket tydligt med selektiva bromsingrepp av BMW Performance Control. Så länge du kör "rent" håller systemet sig i skinnet. Men om man försöker tvinga in framvagnen med grova rattutslag rutschar den framhjulsdrivna 1:an inte rakt fram utan drar bakvagnen rätt med mjuka bromsåtgärder och följer den angivna styrinriktningen.

För att kunna göra jämförelser står ett exemplar av den bakhjulsdrivna föregångaren 118i beredd (samma motor, 4 hk mindre) vid den våta banan. Den ska man ju kunna driva genom kurvan med låg friktion, ordentligt med gas och på lite drift.

Men nähä, det går inget vidare alls. Med alltför ambitiös instyrning och avstängd ESP värjer den sig mot fysikens lagar och glider ut ur spåret. Det som har varit mindre uppenbart är att den hittillsvarande 1-serien understyr på grund av diffus styrkraft. Den nya kommunicerar ändrad inriktning mycket tydligare. Det ska dock sägas att den känns en aning syntetisk i utvecklingsversionen.

Sedan bär det ut på landsvägen i en ny 120d (190 hk och Aisin åttastegs automatlåda) med samma fyrhjulsdrift som för UKL2-plattformens xDrive-modeller. Båda bilarna saknade för övrigt de tvåstegs ställbara stötdämparna.

Så över till BMW 120d med tillvalt sportchassi. Den erbjuder kraftigt vridmoment, precisa vägegenskaper, kommunikativ styrning och en anmärkningsvärt hälsosam chassiavstämning utan störande hårdhet. Dessutom märks inte ARB särskilt mycket med den kraftfulla fyrhjulsdriften – eventuella ingrepp från styrelektroniken är överflödiga enligt våra första intryck.

Typiskt framhjulsdriven understyrning? Det motverkar BMW 1-seriens elektroniska system.

Den framhjulsdrivna BMW 118i rullar mjukare med standardchassi och ett nummer mindre 17-tumshjul. Vid landsvägskörning förlorar den knappast något ifråga om precision och direkthet även om den tillåter lite mer rörelse i alla riktningar. Den sväljer även defekter i vägbanan på ett harmoniskt sätt.

På torr asfalt känns den i jämförelse med 120d:s något indirekta styrning ganska rent avstämd. Den informerar lagom om ojämnheter och understyrning utan konstgjord styrrespons. Att få med sig bakänden är lätt gjort med ganska grova rattutslag. Efter några testrundor är vi inte helt klara över systemets användbarhet förutom en sak – det är ett stort plus för att undvika olyckor på grund av understyrning.

NÖRDFAKTA.
När det gäller det sportiga alternativet med fyrhjulsdrift sätter BMW in M135i xDrive med Torsendiff fram och en 2,0-liters fyrcylindrig motor på 306 hk – identiskt med X2 M35i som fixar 0–100 km/h på 4,9 sekunder. Den är i grunden framhjulsdriven men kan skicka upp till 50 procent av drivkraften till bakhjulen.

Efter bara ett par snabba varv på torr bana är de första intrycken positiva. Nya prestanda-1:an känns stabil och neutral, klarar höga ingångshastigheter på ett precist sätt och med aktningsvärt grepp i Pirelli P Zero-däcken. Och bäst av allt. Även med inkopplad ESP känner du dig aldrig tillbakahållen. Motorn får alltid leverera rejält med kraft. 

BORDE JAG KÖPA EN?
Lejonparten av alla BMW 1-kunder kommer aldrig att behöva bekymra sig om framhjulsdriftens sportighet.

De sportigt lagda kunderna däremot, kommer att störa sig på att antispinnsystemet inte kan kopplas bort för den tar så gott som omedelbart bort deras förmåga att styra med gasen. ARB-systemet må vara en USP men frågan är om köparna tycker det.

Performance Control-systemet, däremot, har potential för körglädjen med sina sensibla bromsimpulser. Fans av den klassiska BMW-layouten kommer däremot få hålla sig till BMW 2 Coupé eller Cabriolet. Frågan är till vilken kategori du räknar dig?