Prov: Lynk & Co 01 med Volvos trecylindriga laddhybrid som snart kommer i XC40

Premium När Volvo 2016 förhandsvisade XC40 i Göteborg sade man att det kommer en smart, trecylindrig laddhybridversion. Detta kan bli Volvos första "folk-laddhybrid" med 262 hk och 5 mils räckvidd (NEDC). Och äntligen, efter nästan tre års väntan, kör vi denna intressanta drivlinan – i Volvos kinesiska kusin Lynk & Co 01!

Prov: Lynk & Co 01 med Volvos trecylindriga laddhybrid som snart kommer i XC40
Lynk 01 har personliga linjer signerade av Volvos tidigare designchef Peter Horbury. Kul i all konformism.

Till sist har vi fått prova den nya drivlinan i en mycket annorlunda miljö: i en Lynk & Co 01 på Geely Autos testbana vid deras R&D-center i Hangzhou i mitten av Kina. 

Lynk & Co är ett av Geelys dotterbolag/varumärken som använder samma kompakta modulära arkitektur som Volvos 40-serie. Företagets tre första modeller är redan ute i handeln i Kina och laddhybriden är den första som är avsedd för Europa.

Även om de konventionella bilarna från Lynk & Co säljer bra i Kina vid sidan om 01 PHEV ska märket endast bli elektrifierat i Europa. Först ska 01 PHEV lanseras, vilket sägs ske nästa år på vissa marknader. Kort därefter ska det komma en ren elbil baserad på Geelys nya elektriska PMA-arkitektur.

Vi har fortfarande några obesvarade frågor om vilka planer Lynk & Co har för vad som i huvudsak ska bli en prenumerationsbaserad modell för Europa. Lynks bilar och Volvos teknik fortsätter dock att imponera.

Provkörningen bjuder på:

• Allt om tekniken i Volvos trecylindriga laddhybrid.

• Vi jämför skillnaderna mellan Lynk & Co och Volvo.

• Vi berättar om Geely-koncernens tekniksprång i Kina och i Europa.

Lynk & Co 01 PHEV var i mjukaste laget vid vår provkörning. Bilarna för Europa kommer att ha en stabilare chassisättning enligt företaget.

Drivlinan är imponerande smart. För närvarande endast framhjulsdriven, som den även kommer att vara i Volvos versioner, använder den en sjuväxlad dubbelkopplingslåda för att integrera ansträngningarna från bensin- och elmotorn.

Då den turboladdade 1,5-literstrean på 177 hk kan använda den ena eller den andra av växellådans två axlar är elmotorn på 80 hk endast ansluten till den axel som ger tvåan, fyran, sexan och backväxeln. Elmotorn sitter efter kopplingspaketet vilket innebär att 01 kan köras rent elektriskt med bensinmotorn avstängd.

Eller så kan elmotorn ge support och bilen stundtals ha två ilagda växlar samtidigt, med en axel driven av bensinmotorn och den andra av elmotorn. Den sistnämnda kan även variera nivåerna av regenerativ bromsning genom att välja olika växlar.

Ingen risk att blanda ihop 01 med XC 40 bakifrån. 01:s bakljus strävar nedåt, XC40:s uppåt.

Även om Hangzho Bay-banan bara har lågfartskurvor har den ändå två raksträckor som är långa nog att testa 01 PHEV:s acceleration.

Vid aggressiva starter drar testbilen iväg elektriskt och den trecylindriga bensinmotorn griper in när bilen börjat rulla. Vid hård körning var samspelet mellan drivkällorna inte direkt sömlöst med en tydlig paus innan bensinmotorn började dra.

Den trecylindriga motorn låter kraftfull när den dras ur på växlarna och dubbelkopplingslådan känns snärtigare än slirandet som man brukar uppleva i CVT-utrustade hybrider som Toyota Prius. Den känns snabb också. Trots de sega starterna hävdar Lynk & Co 7,3 sekunder för 0–100 km/h, något som känns fullt möjligt.

Prydlig interiör med vettiga materialval och i egen stil. Ingen Volvokänsla.

Luftigt även i baksätet med god plats för benen.

Vid mer sansad körning, som 01 är utformad för, jobbade bensin- och elmotorn mycket bättre ihop, med elmotorn som diskret understöd i standardläget hybrid. Det finns ett helelektriskt läge, även om jag bara kunde prova det kort då batteripacket mest var utarmat. I det läget är accelerationen begränsad men nästan helt ljudlös.

Lynk & Co hävdar en elektrisk räckvidd på 51 km från det 9 kWh starka batteriet, men det är kalkylerat på de optimistiska testprotokollen för NEDC. En räckvidd runt 35 kilometer, sommartid, är kanske en mera realistisk förväntan.

Även på en slät testbana känns 01:ans chassisättning mjuk med en hel del karosskrängning till och med under måttlig belastning i kurvorna. Framaxeln kämpar med att svälja vridmomentet ut ur hårnålarna. Vi försäkras om att chassisättningarna för de europeiska versionerna kommer att vara stabilare.

Lastutrymmet är klasstypiskt stort. Kan vara mindre än Volvos på grund av bakrutans lutning.

 


GEELYS "LADDHYBRIDSKUSINER" I JÄMFÖRELSE

Släkten är värst – eller bäst. Geelykoncernen är på god väg att sätta in kusinerna Lynk & Co 01 och Volvo XC40 i laddhybridutförande på marknaden.

Volvo XC är en framgång redan medan Lynk & Co inte bara är en helt ny modell utan ett helt nytt varumärke som ska ta plats på en tuff europeisk marknad. De lär matchas helt olika ifråga om segment.

Volvo har slitit hårt för premiumstatus och lyckats väl. Prislapparna lär avspegla detta. Rätt matchad bör Lynk & Co kunna bli "Volvos Skoda". Ett prisvärt märke för att fånga kunderna som prioriterar pris före prestige.

Här ser vi den trecylindriga T5 Twin Engine, elmotorn ligger placerad ovanpå transmissionen till höger i bild. I Volvos utförande blir det en sammanlagd systemeffekt 262 hk. Pendlingsavståndet med enbart eldrift blir runt 50 kilometer, enligt NEDC-cykeln.

Här ser vi Volvos CMA-plattform, som laddhybrid. Batteripaketet sitter i "kardantunneln" i mitten och modellerna är framhjulsdrivna.

Två syskon i Geely-koncernen, Lynk & Co 01 samt Volvo XC40.

  Lynk & Co 01 PHEV Volvo XC40 T5 Twin Engine
Bensinmotor R3, turbo, 177 hk R3, turbo, 180 hk
Elmotor 80 hk 75 hk
Systemeffekt ingen uppg. 262 hk
CO2 ingen uppg. 44 g/100 km
Pris Motsvarande 368 950 kr (i Kina) 459 900 kr (i Sverige, före miljörabatter)
Säljstart Säljs nu (i Kina) Nu (Care by Volvo = pren. I övrigt byggstart i höst)