Prov: Nya Mercedes CLA 220 Coupé – andra generationen är bättre på alla punkter

Premium Första generationen CLA blev en oväntad kassako för Mercedes. Kan efterföljaren leva upp till de skyhöga förväntningarna? Den har nämligen fått hård intern konkurrens...

Prov: Nya Mercedes CLA 220 Coupé – andra generationen är bättre på alla punkter
Andra generationen CLA är bättre på det mesta. Men är den bättre än A-klass Sedan?

Luftigt och bekvämt fram i kupén, samma sak gäller dock inte baksätet.

VAD ÄR NYTT?
Den lilla fyradörrarscoupén har äntligen växt upp i sin andra generation och lockar med renare linjer, en mer utsträckt siluett och mer dynamik. Designen andas storebror CLS vilket sannerligen inte är en dålig sak.

CLA har växt på nästan samtliga fronter (+48 mm på längden och +53 mm på bredden) utom i vertikalplanet – här är nykomlingen två mm lägre än föregångaren. Även axelavståndet (+30 mm) och spårvidden (fram +63 mm, bak +53 mm) har ökats för bättre utrymme och ännu mer kördynamik. Trots allt har man lyckats behålla samma klassledande luftmotstånd (cW=0,23) vilket innebär mycket lågt vindbrus även i höga farter.

Interiört känns det mesta igen från A-klass: dubbla skärmar dominerar förarmiljön tillsammans med tre turbinliknande luftutsläpp. MBUX-systemet har uppdaterats och är nu smartare än någonsin. CLA får även ta del av S-klassens många assistanssystem, som den autonoma filbytesassistansen och kollisionsskyddet.

Jättelik dubbelskärm – interiören känns igen från A-klass.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Motorpaletten känns igen från A-klass. Tvålitersmotorn är en aning grovhuggen i reaktionerna, men däremot vrålstark och kopplad till en fantastiskt kompetent dubbelkopplingslåda.

Den ökade spårvidden har förbättrat styrkänslan enormt, bilen följer rattutslaget slaviskt och nästan som på räls. Chassit är i vanlig ordning komfortbetonat och väl avvägt.

NÖRDFAKTA.
Detaljstuderar man A-klassens derivat börjar man genast undra om nya CLA verkligen är existensberättigad? Det finns ju numera en A-klass Sedan som visserligen inte har en lika formskön taklinje som CLA men som däremot är rymligare (med betydligt bättre insteg bak) och framför allt billigare.

Strama linjer och bred(are) bagagelucka, men volymen har krympt med tio liter.

BORDE JAG KÖPA EN?
Nya CLA är mer elegant och komfortabel än innan och dessutom rymligare, i alla fall i framsätet. Baksätet är trångt och bakdörrarna löjligt små.

Är design viktigare än utrymmet är nya CLA ett solklart köp, främst eftersom körkänslan är så fantastiskt bra.

För utrymmeskrävande spekulanter rekommenderas dock A-klass Sedan. Mer bil för pengarna, helt enkelt.