Prov: Porsche Cayenne Turbo Coupé – den snyggare brorsan

Premium Suvcoupéer som BMW X6, Mercedes GLE Coupé och Audi Q8 är mode inom bilindustrin. Självklart vill även Porsche ha en del av den vinstbringande kakan och presenterar därför Cayenne Coupé. Vi provkör!

Prov: Porsche Cayenne Turbo Coupé – den snyggare brorsan
Siluetten visar tydligt skillnaderna mellan bilarna.

VAD ÄR NYTT?
Optiskt har det hänt en hel del jämfört med vanliga Cayenne, även om det inte är särskilt tydliga förändringar. Vindrutan lutar en grad mer och taklinjen har sänkts med 20 millimeter. Även bakdörrarna har modifierats och skärmarna är numera 18 millimeter bredare samtidigt som spårvidden bak har växt med nio millimeter. Dessutom har registreringsskylten flyttats från bagageluckan ned till stötfångaren. 

För att den sluttande taklinjen inte ska stjäla för mycket huvudutrymme bak har man tagit bort baksätets skjutmekanism och på så sätt vunnit tre centimeter på höjden. Men formen har ändå sitt pris: bagageutrymmet har krympt från 645 till 598 liter. Interiört är dock modellerna identiska.

Cayenne Turbo Coupé kostar 79.000 kronor mer än vanliga Cayenne Turbo, men har å andra sidan en bättre grundutrustning med bland annat glastak, Sport-Chronopaket, backkamera, parkeringssensorer samt Servostyrning Plus.

På insidan är bilarna identiska. De tjusiga delläderstolarna med rutmönster finns endast tillsammans med lättviktssportpaketet.

Exklusivt för Coupén finns ett lättviktssportpaket (110 400 kronor) som sänker vikten med upp till 22 kg beroende på tillval. Paketet omfattar bland annat ett kolfibertak, speciella 22-tumsfälgar, interiördetaljer i kolfiber, kolfiberdiffusor samt en delläderinteriör med sätesmittsektioner i rutmönster. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Med en V8 på 550 hk är det inte svårt att räkna ut att även en tungviktare (drygt 2,2 ton) som Cayenne Turbo Coupé rör på sig. Ordentligt. Det som är mest förvånansvärt är hur snabbt man kan ta kurvor. Trots den höga tyngdpunkten och den massiva vikten rusar coupésuven genom svängarna som en prestandasedan av värsta sort. 

Samspelet mellan de extremt breda däcken (285 fram, 315 bak), bakaxelstyrningen, det hjulselektiva bromsingreppet samt differentialspärren motverkar allt som tyder på understyrning. Samtidigt levererar styrningen fin känsla genom hela fartregistret.

Med motorns monstruösa vridmoment på 770 Nm kan det väl hända att man är en aning för snabb i kurvorna, men även här blir det ingen katastrof, om bakdelen glider lite ur spåret drar framhjulen bilen i rätt riktning utan någon som helst dramatik.

Den enda kördynamiska nackdelen vi kan hitta är att bilen dras med en mindre turbofördröjning. Fyra–fem tiondelar tar det innan snurrorna laddar för fullt men sedan försvinner bilen mot horisonten – snabbare än det mesta på vägen.

3,9 sekunder behöver Cayenne Turbo Coupé för sprinten till 100 km/h och den toppar hela 286 km/h. Tur då att även bromsarna är något i hästväg, massiva tiokolvsok (!) fram och fyrkolvsok bak hade nästan kunnat stoppa jordens rotation. 

Kulören Lava Orange finns exklusivt till Coupén och kostar 24 900 kronor.

NÖRDFAKTA.
Vid 90 km/h fälls bakspoilern ut vilket medför att sikten bakåt inte är mer än ett par skottgluggar. Vanliga Cayenne berörs inte alls av problematiken eftersom bilen bär sin (fasta) spoiler ovanför bakrutan. 

BORDE JAG KÖPA EN?
Som vanligt är det en smaksak. Coupén är lite snyggare men körmässigt är den inte mera dynamisk. Dessutom är vanliga Cayenne mer praktisk och erbjuder bättre utrymmen. Prisskillnaden mellan modellerna borde inte spela någon roll för potentiella spekulanter. Cayenne Turbo Coupé är en otroligt kompetent vagn med sanslösa prestanda och visst är den lite fräckare än den vanliga monstersuven? Lite mer sportbil, helt enkelt.