Prov: Subaru Forester e-Boxer utmanar i hybridsuvklassen

Premium Sedan 1997 har Subaru Forester sålts i nästan fyra miljoner exemplar. Den femte generationen inkluderar en elmotor i den symmetriska drivlinan. Vi provkör utmanaren till Toyota Rav4.

Prov: Subaru Forester e-Boxer utmanar i hybridsuvklassen

Provkörningen innehåller:

• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Borde jag köpa en?
• Teknikfakta: Active Torque Split


VAD ÄR NYTT?

Allt är i stort sett nytt även om det ska ett tränat ögat till för att skilja nya Forester från den nuvarande generationen.

Fronten är mer upprätt, karossen har lite kantigare utseende och ljusarrangemangen är helt nya. Bilen har vidare blivit större och därigenom rymligare för åkande och fått plats för mer bagage.

Plattformen är ny och ger mer stabilitet och därigenom bättre uppträdande på vägen. Massvis med ny elektronik förstås och en än mer sofistikerad transmission.

Linjerna känns bekanta, men det handlar om en helt ny bil.

Grundvärdena hos Subaru finns dock kvar med boxermotorn och den symmetriska fyrhjulsdrivningen. Däremot har dieselmotorn strukits från programmet efter elva års tjänst. Vikande marknadsintresse för diesel har gjort att Subaru inte sett det motiverat att uppgradera motorn utan man har istället lagt ned produktionen. En bensindriven boxer på 150 hk plus en elmotor på 17 hk är nu drivkällan i Forester.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Forester är en av få suvar på marknaden som bara levereras med fyrhjulsdrivning. Inom företaget har man inte mindre än fyra olika system för AWD och det som används i Forester kallas Active Torque Split Transmission.

Det kan sägas vara en mer avancerad version av Haldexkopplingen men skiljer sig på väsentliga punkter. Forester driver alltid på alla fyra hjulen även om kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln varierar efter körförhållandena.

Seriös instrumentering utan krimskrams.

Växellådan är av CVT-typ, alltså steglös. Transmissionen fungerar utmärkt i terrängen men vid vanlig körning kan växellådan kännas en smula karaktärslös. Att köra på enbart elmotorn är bara möjligt under väldigt låg belastning och endast korta sträckor. Elmotorn är svag men istället ökar den inte vikten med mer än 110 kg och då är batteriet inräknat.

Skogen är Foresters bästa vän och här är bilen i sitt esse. Elmotorn ökar framkomligheten markant genom att drivkraften inte först behöver passera den hydrauliska momentomvandlaren och därigenom saknar man inte lågväxeln. Det är ett rent nöje att låta bilen ta sig fram i terrängen.

Bagageutrymmet har växt trots att det nu även rymmer batteriet till elmotorn. Förklaringen är ett eliminerat reservhjul.

NÖRDFAKTA

Frågan kan ställas varför Subaru nöjt sig med en elmotor på bara 17 hk medan exempelvis Toyota Prius har 75 hk. Svaret är enkelt, Subaru ville inte pruta på dragvikten som för Forester är 1 870 kg medan Prius får nöja sig med 750 kg i senaste versionen (tidigare 0 kg).

En Subaruägare vill inte stå med ett tomt batteri och förlita sig på en relativt klen förbränningsmotor med tvåhjulsdrivning. Ska man dra upp båten på hösten behövs kraft på alla fyra hjulen även om det därigenom drar något mer bränsle under resten av året. 

Videokameror övervakar hela tiden körningen.

Bekväma sportstolar även i en terrängbil – ja, varför inte!

Subaru lyckas bra med sin fyrhjulsdrivning som alla kan använda. Man trycker bara på knappen X-mode och får då: 1. En långsammare respons på gaspedalen. 2. Växellådan håller kvar lägre utväxling. 3. Lika mycket dragkraft till fram- som bakaxeln. 4. Snabbare ingrepp av diffbromsarna. 5. Hill Descent Control hjälper till i kraftiga nedförslut. Dessutom kan systemet ställas om för fasta eller lösa underlag. Enkelt, logiskt och effektivt. 

Subaru är tillsammans med Porsche den enda biltillverkare som idag använder boxermotor. Motorn i sig blir något tyngre men möjliggör en kompaktare och lättare transmission.

Jämfört med nuvarande modell har öppningstiden för bakdörren halverats men handsfree (fotöppning) saknas fortfarande.

BORDE JAG KÖPA EN?

Om du söker en familjesuv huvudsakligen för landsvägen och med lägsta möjliga pris och driftskostnader då är kanske inte Forester bästa valet för dig.

Men om du behöver dragmöjligheten i kombination med god framkomlighet, vilket hörde till de ursprungliga kriterierna för en suv, då borde denna stå högt på din önskelista. e-Boxer är något av en motsägelse då tekniken är minst sagt avantgardistisk och bilen ändå känns så enkel att hantera.


ACTIVE TORQUE SPLIT

På Forester e-Boxer använder Subaru ett AWD-system som de kallar Active Torque Split. Det är i grunden en framhjulsdriven bil som genom ett lamellpaket kan föra över en del av kraften även till bakhjulen. 

I normalfallet är fördelningen 60 procent fram och 40 procent bak. Till skillnad från Haldex system går alltid en viss del av kraften till bakhjulen och detta genom att lamellkopplingen hela tiden slirar något.

Hur mycket bestäms av en dator som tar hänsyn till vägens lutning, bilens acceleration, styrutslag och om elmotorn är inkopplad. Om så är fallet är lamellerna helt i ingrepp och kraftfördelningen därför 50/50.

Låter det komplicerat? Ja, det ÄR komplicerat men dessbättre behöver du inte förstå hur systemet fungerar för att köra bilen.