Prov: Audi S7 Sportback – nu med dieselmotor

Premium I stället för bensin-V8 har S6 och S7 nu en V6-TDI med mildhybridsystem. Är det en bra idé? Vi provkör.

Prov: Audi S7 Sportback – nu med dieselmotor
Audi S7 Sportback har specifika stötfångare som ger bilen ett mer muskulöst utseende.

Provkörningen innehåller:

• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Borde jag köpa en?


Vad är nytt?

Motorn först. De feta åren med bensin-V8:or är förbi för S6 och S7. I USA, Asien och Mellanöstern petar Audi in en 2,9-liters dubbelturbo-V6 med 450 hk, 48-volts remstartsgenerator och elektrisk kompressor. Den europeiska marknaden får en 349 hk stark diesel med samma elektriska paket.

Som grund tjänar en V6:a på tre liter och 286 hk. En motor med hyfsat drag så fort segheten i starten är förbi. Den något tröga igångsättningen tycks vara en konsekvens av de strängare avgasnormerna och de nya provcyklerna som i synnerhet drabbar V6-dieslar på grund av deras längre avgasvägar.

S7-motorns effekthöjning möjliggörs av temperaturtåligare aluminiumkolvar och effektivare motorkylning tack vare större vatten- och oljepumpar. I botten finns det feta turboaggregatet med variabel turbogeometri. Upp till 1 650 r/min stöttas motorn av en elektrisk kompressor på 7 kW, som kan varva 70 000 r/min och reagerar på gaspådrag inom en fjärdedels sekund. Dess uppgift är att ge snabbare gasrespons, och den kopplas ur när den inte behövs.

Hur är den att köra?

Första intrycket efter flera accelerationsförsök: I lägre hastigheter kan den inprogrammerade bränsleavstängningen leda till att motorn tvekar vid gaspådrag men bilen kan ta språng framåt vid körning med konstant lätt gasfot. Totalt sett går S7 ändå mer harmoniskt än sitt syskon med 286 hk. Vardagliga körsituationer som rejäl acceleration går väsentligt smidigare.

Vid mer inspirerad körning, även i sportläget, tycks lådan ha en växlingsstrategi för låg förbrukning och det ger V6:an ett mindre piggt intryck än vad den verkligen är kapabel till. Inte ens vid kraftig inbromsning verkar lådan vilja växla ner.

Det passar illa ihop med det för en två ton tung bil mycket smidiga chassit med fyrhjulsstyrning (standard i Sverige). Så vad gör man? Använder växlingspaddlarna så att man vid utgången av kurvan ligger runt 3 000 r/min. Då går det riktigt skapligt framåt.

Nördfakta

Ljudet då? Aldrig för högt, men i sportläget ett basigt mullrande. Den effektiva isoleringen svarar tillsammans med högtalare i instrumentbrädan och i bakre hjulhusen för en trevlig klang. Syntetiskt? Ja, men helt i sin ordning för en TDI.

Borde jag köpa en?

Audi S7 löser sin uppgift som femmeters expresslok förnämligt, även med dieselmotor. Den är klart mindre emotionell än en bensin-V8 men avsevärt effektivare. Kraft och räckvidd är viktigt i klassen och det har S7. Om det räcker i konkurrensen får ett jämförelsetest visa.