Prov: Honda e – Hondas bakhjulsdrivna elhundkoja

Premium Honda e är något så ovanligt som en japansk elbil, med kul och spännande design och fräck digital cockpit. Vi har provkört en produktionsnära prototyp. Här är våra första intryck.

Prov: Honda e – Hondas bakhjulsdrivna elhundkoja
Ingen lär missa var laddluckan finns, men frågan är om placeringen är så smart på vintern? Vår reporter fick köra Honda e vid en exklusiv visning. Notera att framdörren saknar rutram.

Provkörningen innehåller:

• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Borde jag köpa en?


Vad är nytt?

Allt. Det är Hondas första helt eldrivna bil – i första hand avsedd för Europa. Visserligen såldes Honda EV-plus i Japan 1997 och Clarity Electric i USA 2016 men i båda fallen i ytterst blygsam skala. Intresset för rena elbilar är mycket lågt i Japan vilket kan förklara den japanska trögheten hittills. 

Hondan med det rekordkorta namnet e är byggd på en ny unik plattform med motor och drivlina bak och har därmed bakhjulsdrift. Honda motiverar det med att bilen får bättre fäste på de drivande hjulen, lite som den gamla VW Bubbla-principen. Dessutom ger frånvaron av drivaxlar fram att de styrande hjulen nu kan vinklas rejält vilket ger en snäv vändcirkel, mer om det senare.

Konceptbilen Urban EV från IAA 2017 visade grovt hur Honda e skulle se ut men var tuffare, lägre och mer spännande. Notera de argare LED-ljusen.

En nackdel med drivlinans placering är det minimala bagageutrymmet, som är höglastat och litet. Man har heller inte lyckats skapa något extra lastutrymme framtill. Öppna främre huven och det ser lika fullpackat ut som om en motor suttit där. Underligt.

En av poängerna med eldrift sägs ju vara att de mer kompakta komponenterna frigör utrymmen. Det märks inte på Honda e. Kupéutrymmet är inte heller jätterymligt men fram känns det luftigt. Minus för rattkolumnen som enbart är ställbar i höjdled.

Men vi ska inte bara gnälla. Förarplatsen är minst sagt ball med den breda instrument/bildskärmen som sträcker sig över panelens hela bredd. Den kan konfigureras på flera sätt. Bland annat kan codrivern sätta upp en delpanel som sedan kan svajpas, det vill säga dras över till föraren sida – fräckt!

Lika bak som fram. Pianoblackpanel med runda LED-ljus.

Kamera i stället för backspegel. Honda e har åtta kameror runt om bilen.

Hur är den att köra?

Honda e drivs av en elmotor (synkron permanentmagnet) på 150 hk med ett vridmoment på 300 Nm. Eftersom det är prototyper vi får köra sker det på Honda Academys område söder om Frankfurt. Testbanan är begränsad men som nästan alla elbilar drar Honda e iväg med pigg acceleration och motorn känns stark. Honda e får endast ett motoralternativ och inga andra är planerade.

Bilen väger cirka 1.500 kilo men batterivikten vill inte japanerna uppge. Batteriet är på 35,5 kWh och är vattenvärmt/vattenkylt av ett separat system. Det är utvecklat av Honda i samarbete med Panasonic som även bygger det. Placeringen är under golvet mellan axlarna med bra viktfördelning som följd.

Batteriet kan snabbladdas upp till 80 procent på 30 minuter. Bilen kan ta sig an max 100 kW i laddeffekt men styr alltid själv laddningen beroende på bland annat batteritemperatur.

Årets fräsigaste förarplats. En enda jättebred bildskärm. Bakåtsikten syns i skärmens ytterkanter.

Förarstolen ger inget vidare sidostöd vilket känns i de skarpa kurvorna. Jag hoppas det blir bättre i produktionsmodellen. När jag slänger Hondan mellan konerna, märker jag att fjädringen är rätt mjuk och bilen hasar lite över framhjulen. Viktfördelningen uppges vara 50/50 fram/bak och fjädringen är individuell med McPhersonben runt om.

Honda gör en poäng av att styrutslaget är stort tack vare frånvaron av drivaxlar fram. Mycket riktigt kan man "vända på en femöring" – det känns nästan som om bakhjulen står stilla och att man snurrar runt sin egen axel. Vändradien är 4,3 meter.

Honda e går stabilt och godmodigt i konbanan men knappast sportigt.

Man kan köra Honda e med en-pedals-kontroll, det vill säga gas och broms i ett. Gasa så åker man iväg, släpp gasen så bromsar bilen och återvinner mer energi. Funktionen aktiveras med en knapp och regleras i tre steg.

Den avlånga bildskärmen vimlar av information och på den korta provturen finns inte en chans att hinna lära sig den. Dessutom är inte alla appar och funktioner klara och installerade på våra provbilar. Bildskärmarna i ytterkanterna som ersätter backspeglarna tar tid att vänja sig vid. Lägger man i backen ändras bildvinkeln.

Intressant nog har inte Honda e någon form av självkörning och ingen sådan är planerad. Bilen har filhållningsassistans och adaptiv farthållare men inga aktiva system.

Ingen bil för semesterresan. Litet bagageutrymme. Baksätet är ingen höjdare – eller breddare. Men det går att sitta där.

Nördfakta

Det är Skandinavien som är i fokus för Honda e och då främst Norge som är den största elbilsmarknaden i Europa. En tredjedel av den europeiska försäljningen beräknas gå till Norge. Honda e kan beställas i Norge i september och når landet i april 2020. Svenskarna kan beställa Honda e i november och bilarna kommer hit i juni 2020.

I kanterna av panelen sitter som sagt bildskärmar som ersätter de yttre backspeglarna. Det är alltså inte bara en konceptgimmick utan så kommer Honda e att se ut, med kameror på dörrsidorna. För säkerhets skull två stycken varav den ena är till för ett "fågelperspektiv", det vill säga att du kan se bilen uppifrån på bildskärmen vid parkering.

Nej, det är inte motorutrymmet även om det ser ut så.

Totalt sett har Honda e åtta kameror varav en är till för den inre backspegeln. I det fallet kan man välja mellan att backspegeln utgör bildskärm eller fungerar som en helt vanlig backspegel. Ytterbackspeglarna däremot är alltid kamerabilder.

Den produktionsfärdiga Honda e visas på IAA i Frankfurt i höst men enligt Kohei Hitomi, projektledare för Honda e, kommer designen inte att ändras jämfört med protyperna vi kört. Bra, eftersom det är en av bilens starka sidor som gör att den skiljer ut sig med de lite retroinspirerade linjerna.

Snurrigt! Alla provade vändradien. Hyfsat styrutslag.

Borde jag köpa en?

Vi ställer oss lite frågande till vem Honda e egentligen vänder sig. Att det är en tätorts- och stadsinriktad bil säger sig självt med bara dryga 20 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln. Det är inte mycket att komma med i det växande elbilsutbudet.

Prisindikatorn pekar på att den inte blir särskilt billig men den lär hamna en bit under BMW i3. Honda e kommer troligen köpas av de som har råd att kosta på sig en kul liten elbil med häftig interiör och inte behöver snegla så mycket på priset. Men någon storsäljare lär den inte bli.