Prov: BMW X3 M Competition – äntligen en värsting

Premium X3 blir till slut en riktig M-modell. Motorn är fantastisk, men modellen är inte utan svagheter...

Prov: BMW X3 M Competition – äntligen en värsting

Provkörningen innehåller:

• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Borde jag köpa en?


Vad är nytt?

BMW X3 som sådan är ingen ny modell, den tredje generationen av BMW:s mellanklassuv dök upp 2018. Det har förekommit vissa versioner med bokstaven M i modellbeteckningen men det här är den första som är en lika äkta M-modell som exempelvis M3 och M5.

X3 M Competition (och systermodellen X4 M Competition) har en rak sexcylindrig motor med dubbla turboaggregat, 510 hästar, 600 Nm och uppgraderad kylning som enligt uppgift ska klara av bankörning. Fyrhjulsdriftsystemet råkar faktiskt vara samma som det som finns i supersedanen M5, och på bakaxeln sitter en aktiv differential med vridmomentsfördelning. Chassit har en specifik M-setup och adaptiva dämpare, och bromsarna är också uppgraderade enligt M-specifikation.

Karossmässigt har fronten fått större luftintag och en svartlackerad grill. M-backspeglarna är också svarta liksom ventilationsspjällen på framskärmarna, och baktill sitter en diffusor och fyra svarta utblås. Interiört märks kolfiberinlägg på instrumentpanelen och samma växelväljare som finns i M5. Ratten och säkerhetsbältena har dekorsömmar i de tre M-färgerna blått, lila och rött.

Fyra svarta utblås signalerar att det är en X3 M du har framför dig. Sidospeglarna är unika för modellen.

Hur är den att köra?

Kompromisslös, om man ska koka ner det till ett ord. Avsaknaden av luftfjädring gör att chassit är förhållandevis styvt, och även om dämparna är adaptiva är bilen alltid relativt hårt fjädrad.

Detta kommer troligen att tilltala M-puritanerna eftersom det ger X3 M en känsla av att vara förarens bil, framför allt annat. Vill man ha en blixtsnabb suv som även kan skifta personlighet och bli en någorlunda komfortabel familjefraktare får man kika på någon av konkurrenterna i klassen. 

Köper man X3:ans koncept får man en motor som är ett riktigt mästerverk. Maxvridet finns tillgängligt från 2.600 r/min och håller i sig ända upp till 5 950 r/min. Sedan tar toppeffekten över vid 6.250 r/min, och motorn tappar inte någon märkbar effekt förrän varvtalsstoppet griper in en bit norr om 7.000 varv.

Röd startknapp, röda M-knappar i ratten, kolfiberinlägg på panelen, M-ratt och M-växelväljare. Förarmiljön är både lättjobbad och har en exklusiv känsla.

Det finns alltså mängder av kraft oavsett varvtal, vilket såklart är trevligt i den här typen av bil.

Baksidan av myntet är dock att motorn varken har ett übermäktigt mellanregister eller lite extra punch på toppen – den är helt enkelt fenomenal hela tiden, och den linjära kraftutvecklingen kan uppfattas som lite ospännande.

Tro nu inte att bilen blir det minsta tråkig för det, X3 M är duktigt snabb – och känns faktiskt ännu vassare än vad prestandasiffrorna antyder. 0–100 km/h på strax över fyra sekunder i en drygt två ton tung suv är inget annat än imponerande. Och väljer man tillvalet M Driver's Package slutar inte bilen att accelerera förrän vid 285 km/h. Därtill har motorn en klang som faktiskt för tankarna till den tid då BMW byggde raka sexor (utan turbo) som lät lika sensuellt som de gick vibrationsfritt.

Systermodellen X4 M har slankare taklinje – och bredare spårvidd bak.

Köregenskaperna är på samma höga nivå som de allra bästa suvarna i segmentet. Väggreppet är massivt, balansen neutral och det går alldeles utmärkt att justera spåret mitt i en kurva utan att bilen protesterar.

Att kompensera för under- eller överstyrning är lätt tack vare den otroligt fina gasresponsen – och tack vare motorns jämna kraftleverans vet man hela tiden exakt hur mycket mer eller mindre gaspådrag man ska ge. X3 M är därför lättkörd, och därmed förtroendeingivande, även på gränsen.

Allt ovan gäller så länge underlaget är förhållandevis jämnt. På dålig väg blir uppträdandet lite mer nervöst, på grund av det hårt satta chassit och de stora 21-tumshjulen med lågprofildäck (255/40 fram, 265/40 bak).

Ett mäktigt tvärstag mellan fjäderbenen håller framvagnen i schack.

Styrningen har en köttig känsla och den åttastegade automatlådan fungerar briljant ihop med motorn. Dessutom är körställningen mycket bra och man sitter som gjuten i de skålade sportstolarna. 

Nördfakta

Motorn i X3 M är inte den treliterssexa (internt kallad S55) som sitter i den senaste generationen M3/M4, utan en vidareutvecklad version av BMW:s "vanliga" sexa, B58. Den här motorn delar dock bara tio procent av komponenterna med B58, och har därför fått benämningen S58.

En detaljskillnad mellan X3 M och X4 M, förutom den slankare taklinjen, är att X4 M har tre centimeter bredare spårvidd bak än X3 M.

Många av karossens detaljer är svartlackerade, så även emblemet på bakluckan.

Borde jag köpa en?

X3 M utan Competition-paketet har 480 hk/600 Nm, och kostar från 816 500 kronor. Grundpriset för X4 M/X4 M Competition är 839.500 respektive 901.400 kronor. Mycket siffror, och här kommer ännu fler. Konkurrenterna Alfa Romeo Stelvio och Mercedes-AMG GLC 63 S (som båda råkar ha 510 hästar) kostar 830.000 respektive 919.900 kronor, så X3 M Competition hamnar "mitt i gänget". Prestandamässigt är det bara decimalskillnader mellan bilarna, så frågan är nog vilken du gillar bäst. 

X3 är en väldigt vettig, rymlig och välbyggd suv som klarar av det mesta som en familj kan kräva. Kom dock ihåg att X3 M är mer "högbyggd sportbil" än många av de andra bilarna i den här klassen, så förvänta dig ingen allkonstnär. 

X3 M Competition är en riktig värsting.