PROV: Honda HR-V 1,5 Turbo Sport – pigg in Japan

Premium HONDA HR-V 1,5 TURBO SPORT // Nya Honda HR-V 1,5 Turbo Sport uppvisar många fina egenskaper. Räcker den verkligen till i den hårda konkurrensen?

PROV: Honda HR-V 1,5 Turbo Sport – pigg in Japan
Efter facelift har HR-V uppdaterats för att mer likna storebror CR-V. Linjerna är dock fortfarande klart mer knubbiga.

VAD ÄR NYTT? Honda lanserar HR-V:s toppversion inte långt efter att modellen fick en facelift som i huvudsak gick ut på att milt få den mer lik sitt (bättre säljande) storasyskon CR-V rent visuellt. 

Receptet är enkelt på pappret. Ta HR-V som redan har fina vägegenskaper och pressa ner den 1,5 liter stora turboladdade fyrcylindriga motorn på 182 hk från Civic Sport under motorhuven. Det hade gjort den till den snabbaste suven som Honda tillverkar. 

Men Hondas ingenjörer nöjde sig inte med det. HR-V Sport introducerar vad Honda kallar Synaptic Damper Control, en tjusig benämning för uppgraderade stötdämpare. Den variabla styrningen har också modifierats och ljudisoleringen har förbättrats vid sidan av det aktiva system för ljuddämpning som redan finns på vanliga HR-V.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Överraskande trevlig. Redan standardversionen av HR-V är en av de bättre att köra i klassen så Honda har haft en vettig bas att bygga vidare på.

Vi vet hur varvvillig och flexibel den nya motorn är installerad i Civic och HR-V:s liknande tjänstevikt betyder nästan identiska prestanda. Efter lite inledande turbofördröjning drar den kraftfullt från 2.000 r/min och börjar inte tappa andan och låta ansträngd förrän över 5.500 r/min. Den är inte lika vridstinn som en del liknande turboladdade motorer vilket betyder att du får växla en del för att hålla ångan uppe. Det är inget problem eftersom växellådan har korta slag och fin mekanisk känsla.

Interiören har mestadels fina material och bra kvalitetskänsla – men infotainmentsystemet behöver en uppfräschning. Nu!

HR-V:s kontrollerade och neutrala vägegenskaper har förbättrats ytterligare av chassiändringarna på Sport men inte till den grad att den är en GTI-dräpare. I vilket fall som helst kan man glädja sig åt den fina instyrningen i kurvorna, en styrning som ger mer naturlig och precis känsla än hos standard HR-V samt bra väggrepp.

Den så kallade prestandadämpningen är fast, ibland lite hård men den är så finkänslig att gupp och ojämnheter mer noteras än känns på ett obekvämt sätt. Det är bra eftersom bilar som den här snarare lär rulla runt i städer än tackla kurviga landsvägar.

NÖRDFAKTA. HR-V Sport står även för lite akustisk charm i form av en artificiell ljudgenerator. Vi vet hur konstgjort dylika system kan låta men Honda har lyckats förstärka motorns naturliga morrande utan att det blir överdrivet. Den extra ljudisoleringen betyder också att det inte längre dränks av vägbuller. Hondas fiffiga uppfällbara baksätessits är en annan bra sak.

BORDE JAG KÖPA EN? Det är nu det börjar uppstå problem. Isolerad till sina egna färdigheter är HR-V Sport ett starkt kort, men med hänsyn till en väl ambitiös prislapp blir det svårare. Det finns många konkurrenter som är väsentligt mycket billigare, som Mazda CX-3 och den betydligt större Seat Ateca. 

Än värre är att riktigt heta kompakter som VW Golf GTI och Hyundai i30 N inte ligger långt borta.