Prov: Skoda Superb – Bror Duktig har blivit en scout med gummistövlar

Premium Skoda har gett sitt flaggskepp Superb ett diskret facelift och utökat programmet med en lätt rustik Scout-version. Dessutom är en laddhybrid på gång. Vi har provkört tjeckernas nya stolthet, skogsmullen med gummistövlar.

Prov: Skoda Superb – Bror Duktig har blivit en scout med gummistövlar

VAD ÄR NYTT?
De yttre ändringarna på Skoda Superb är ingen kioskvältare direkt. Strålkastarna har fått ny form, är större och har LED-teknik som standard. Aktiva LED-Matrixstrålkastare är tillval.

Stötfångarna har modulerats om med infällda LED-varselljus. Grillen har breddats och blivit mer kromtyngd – det slår mig att BMW:s och Skodas grillar snart ser likadana ut.

Bak sitter nya full-LED-lampor med rinnande blinkers och namnet SKODA med versaler i stället för logotypen. Vänta lite, Skoda tycks ha gjort en copycat av Volkswagens uppdatering av Passat. Kanske har koncerntoppen skickat ett cirkulärmejl till sina undermärken: "Okej Jungs, det här får ni göra. Ja, helt rätt, Audi godkänner rinnande blinkers även hos er …" En kromlist över bakpartiet fulländar intrycket.

Ny digital förarmiljö i Superb. Gott om plats hade den redan innan.

Nytt som bara den är att Superb blivit Scout, eller i varje fall finns i skogsmulleutförande med elegant terrängplast, skydd under drivlinan och upp till 15 millimeter höjning av markfrigången. Scoutemblem pryder framskärmarna och även inuti kupén.

Här har Superb fått digitala instrument, fuskträ, sköna alcantaraklädda stolar (tillval), Skodanamnet upplyst på marken när man öppnar dörren och rätt snygg mysbelysning. En kul detalj är att bildskärmen till höger visar tre tavlor för kompass, höjdmätare och lutningsvinkel i offroadläge.

Något viktigare är att det tillkommit assistanssystem som adaptiv farthållare och teknik som hjälper till att hålla kursen om föraren av någon anledning felar. Superb får med andra ord samma system som VW satt in på uppdaterade Passat. Scout har dessutom Down Hillassistans.

Nytt face baktill. Skoda-namnet i versaler, kromlist och terrängplast.

Superb är lika förbluffande rymlig som förr med enastående benutrymme bak och gigantiskt bagageutrymme på 660–1.950 liter. Ett nytt praktiskt prylfack gömmer sig längst bak under lastutrymmet.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Nya Skoda Superb har ett bensinalternativ på 2,0 liter. Den motorn ger 272 hk och 350 Nm. Vi tar dock en runda med 2,0-liters TDI-versionen på 190 hk och 400 Nm.

Efter mycket kort fördröjning drar den iväg bra och med energi över alla sju DSG-växlarna. Högljudd blir dieselmotorn aldrig. Komforten är så bra som någonsin, även i Scoututförande och både i Komfort- och Sportutförande med de adaptiva dämparna (tillval). Trots 18-tumshjul. Superb är fortfarande en sagolik långfärdsbil.

Det mycket rymliga bagageutrymmet har begåvats med ett prylfack.

NÖRDFAKTA.
Skoda knusslar inte. Namnet "Scout" är broderat i ryggstöden fram, ratten är uppvärmd, bilen har nio krockkuddar och ett nytt, praktiskt och flyttbart stag delar av bagageutrymmet.

Det finns även ett glasögonfack i taket, vilket är praktiskt och idiotiskt – man glömmer dem där och får leta igenom hela bostaden till ingen nytta. Och ja, paraplyfacket i dörrarna är kvar – ett paraflax medföljer.

BORDE JAG KÖPA EN?
Få bilar i rimlig prisklass är så rymliga och kompetenta i ett paket. Scoutversionen tillför en del (välbehövlig) charm till Bror Duktig.

Annars torde laddhybriden bli spännande, inte minst som konkurrent till kusinen VW Passat GTE (som den troligen delar teknik med). Priset för laddhybriden blir högintressant, i synnerhet gentemot Passat.