Prov: Renault Clio – storsäljare i ny, modern och förbättrad form

Premium Med 30 miljoner bilar sålda sedan starten 1991 är släppet av en helt ny Clio inget fransmännen tar lätt på. Man får nog säga att de lyckats bra rakt igenom och skapat en tilltalande småbil. Men Clio hamnar i ett getingbo av tuffa konkurrenter – kanske är det den franska charmen som avgör?

Prov: Renault Clio – storsäljare i ny, modern och förbättrad form

VAD ÄR NYTT?
Enkelt. Hela bilen är ny, även om man lätt känner igen de typiska Cliodragen med nu vässade linjer. Det måste vara en skön sits för en tillverkare att deras mest sålda modell säljer bättre från år till år, trots åldern.

Starkaste kortet är dess design. Alltså har Renault goda skäl att hålla sig till de mest väsentliga stildragen och proportionerna. Annars är nästan allt nytt. Plattform, drivlinor, interiör.

Trots att nya Clio faktiskt är 12 millimeter kortare än föregångaren erbjuder nykomlingen bättre utrymme för passagerarna och bagageutrymmet har vuxit med 40 liter till 340, nästan lika mycket som VW Polo (351 l). Med nedfällda ryggstöd bak blir lastvolymen hela 1.096 liter.

Även passagerarna gynnas, både fram och bak. Benutrymmet är också bättre. Det enda man bör se upp med är att inte slå huvudet i taklinjen vid insteg till baksätet.

Man åker riktigt bra, även i baksätet. Benutrymmet är okej.

Helt ny är den digitala förarplatsen med stor 9,3-tums pekskärm (23,6 cm!), placerad på högkant och rätt högt upp i mitten av instrumentpanelen. Navigationskartan och kontrollpanelen är följdriktigt stora och tydliga, infotainmentsystemet är nyprogrammerat och smartare upplagt. Instrumenten består av en sjutums anpassningsbar digital bildskärm.

Nya Clio får en fin uppsättning av assistanssystem, bland annat körfältsassistans, aktiv nödbroms, parkeringsassistans, vägmärkesigenkänning och motorvägs- och köassistans.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Slut med kläm, känn och snokande – dags att börja köra. Och här finns inte mycket att klaga på för Clio gör det riktigt bra. Chassit är ganska stramt avstämt, utan att störa passagerarna med stötar eller slag. Snarare en behaglig mix av komfort och smidighet med ganska lite krängning. Styrningen ger också bra känsla och möjliggör exakt kurvtagning, men någon sportbil är det inte.

Ny helt digital förarmiljö. Den stora bildskärmen dominerar.

Och motorerna? Sverige får två icke överladdade trecylindriga bensinmotorer på 65 och 75 hk, och en på 100 hk med turbo.

Den starkaste trepipen på 100 hk är varvvillig och vridstark. En kultiverad motor med körglädje. Trevligt nog ger växlingarna med den korta växelspaken mer glädje än möda. En sjätte växel som kunde sänka varvtalet skulle däremot inte skada medan en Xtroniclåda är på gång till glädje för automatförarna.

Toppmotorn, fyrcylindriga turboladdade TCe 130, kommer med en snärtigt växlande sjustegad dubbelkopplingslåda som standard. Den växlar snabbt, exakt och för det mesta på ett begåvat sätt. Den 130 hk starka motorn är pigg och körglad och gör den 1,3 ton tunga Clion näst intill sportig. Någon diesel finns ännu inte i utbudet. En fullhybridversion kommer under 2020.

NÖRDFAKTA.
Uppdateringar kommer till bilen över nätet. Clio är numera ständigt uppkopplad, inte en självklarhet för en småbil. Under den stora bildskärmen sitter en rad lättanvända tryckknappar liksom rejäla vridreglage för klimatanläggningen. Det underlättar användningen och ser dessutom snyggt ut.

Över huvud taget kan Clio skryta med en elegans som inte är vanlig i klassen. Det uttrycks bland annat i de mjuka ytorna. Inte ens en Audi A1 har så softa armstöd i baksätet. Med multisense kan du välja mellan tre körlägen och åtta (!) olika färger för kupébelysningen.

BORDE JAG KÖPA EN.
Renault Clio har inte för inte varit en bestseller i alla år sedan debuten 1991. Nya Clio har städat bort föregångarens svagheter, är mångsidig för sin storlek med riktigt bra utrustning samt komfortabel och trevlig att köra. Den ska konkurrera i ett riktigt getingbo, men den franska charmen kanske fäller avgörandet.