Prov: Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid är den nya toppmodellen

Premium Porsche är inne på sin tredje generation av Cayenne och för första gången utrustas toppmodellen Turbo S med hybriddrivlina. Häng med när vi kör den supersnabba laddhybriden.

Prov: Porsche Cayenne Turbo S E-hybrid är den nya toppmodellen

Vad är nytt?

Laddybridsystemet delas med övriga E-Hybrider i modellutbudet och består av en permanentsynkronmotor på 100 kW (136 hk) och ett batteripaket på 14,1 kWh. I kombination med V8:an på 4,0 liter och 550 hk uppgår den totala systemeffekten till 680 hk och 900 Nm.

Därmed är Cayenne Turbo S E-Hybrid den starkaste suven i Volkswagenfamiljen och slår Lamborghini Urus med 30 hk. Nya Cayenne Turbo S E-Hybrid byggs både som vanlig Cayenne och som Cayenne Coupé. 

Hur är den att köra?

Redan de 550 hästarna i den enbart bensindrivna Turbo S ger prestanda som räcker mer än väl i de allra flesta fall. Det är få gånger någon behöver accelerera snabbare än på 3,9 sekunder till 100 km/h eller köra fortare än 286 km/h.

De 136 extra elektriska hästarna i E-Hybrid putsar förvisso 0–100-tiden med 0,1 sekund och ger en topphastighet på 295 km/h. Men det är inte den extra prestandan som imponerar mest. Genom att addera en elmotor till Turbo S har toppmodellen fått en drivlina med en helt annan karaktär. 

Hybridsystemet är ett perfekt komplement till den starka bensinmotorn och ger en mer harmonisk kördynamik. Elmotorn levererar kraft och vridmoment direkt från start. Systemet lider inte av någon fördröjning innan de två turboaggregaten varvar upp och V8:an tar över. Vid normal körning är övergången mellan el- och bensinmotor i det närmaste omärklig. 

Hybridsystemet drar dock upp vikten med hela 350 kg jämfört med den bensindrivna Cayenne Turbo S vilket gör en redan tung bil ännu tyngre. Motoreffekten kan mer än väl klara av att hantera vikten så länge som det går rakt fram. Även bromsarna med sina standardmonterade keramiska skivor tar effektivt ner hastigheten från tidvis ohälsosamt autobahntempo.

Den gröna batteristapeln minskar snabbt när tempot ökar.

Den höga vikten som påverkar bilen i kurvorna kan dock ingen motorstyrka i världen trolla bort. Porsche gör sitt bästa och har standardutrustat Cayenne med allehanda chassihjälpmedel som 4D Chassis Control, PASM trekammars luftfjädring, PDCC elektroniskt antikrängningssystem och bakhjulsstyrning (extrautrustning). Det hjälper självklart till att hantera bilen och det går som normalduktig förare att köra riktigt snabbt på krokiga vägar.

Men det går inte att komma ifrån att det är en stor och tung suv i grunden som desutom är förberedd på att när som helst ta sig an terrängen. Markfrigången kan justeras i fem olika lägen upp till 245 mm och det finns fyra olika körlägen för underlag som sand, sten och lera. 

Med ren eldrift är topphastigheten 135 km/h och räckvidden anges till 44 kilometer. Men det förblir bara en teoretisk utopi. I verkligheten går det att komma allt från 10 till 30 kilometer på eldrift beroende på hur aktivt bilen körs. Med en tung högerfot ökar energiåtgången lätt upp mot 40 kWh per mil samtidigt som räckviddssiffran sjunker i en rasande fart. Av batteriets 14,1 kWh går det enligt Porsche dessutom bara att ta ut 11 kWh. Batteriet kan laddas med upp till 7,2 kW laddeffekt via den inbyggda växelströmsladdaren. 

Det är dock inte räckvidden på el som är hybridsystemets styrka i Cayenne Turbo S E-Hybrid. Hybridsystemet kommer bäst till sin rätt i kombination med bensinmotorn. Att det går att köra på ren eldrift kortare sträckor ska mest ses som en tillfällig bonus. 

Körs Cayenne i körläget Hybrid-Auto väljer systemet mellan elmotor och bensinmotor beroende på situation och körstil. Porsche uppger en bränsleförbrukning på 3,9 l/100 km vid blandad körning. Med fulladat batteri från start kom vi som lägst ner runt 6,0 l/100 km under några mil av kombinerad landsvägs- och stadstrafik.

I det värsta körläget Sport plus där bensinmotorn används till 100 procent och hybridläget har anpassats för högsta prestanda med maximal återladdning av batteriet är det å andra sidan inga problem att nå upp mot 20,0 l/100 km om bilen körs med attack på samma landsvägar.

Nördfakta

Cayenne Coupé är trots sina slankare linjer 45 kg tyngre än Cayenne och väger 2 535 kg mot 2 490 kg.

Den som vill minimera skillnaden kan extrautrusta sin Coupé med några olika lättviktspaket. Ersätts glastaket med ett tak i kolfiber sänks vikten med 21 kg. Smidda 22-tumsfälgar i GT-design istället för de standardmonterade 21-tumshjulen sparar 2 kg till per hjul. Ett interiörpaket med klassiskt svartvitrutig stolsklädsel och detaljer i kolfiber och alcantara sparar ytterligare något kg.

Totalt går Coupén att lätta 32 kg. Prestandamässigt kapar bantningskuren en tiondels sekund i acceleration 0–200 km/h som tar 13,2 sekunder.

Borde jag köpa en?

Tänker du köpa en hybridbil för att spela miljöhjälte och eventuellt spara några kronor i driftskostnad är inte Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid något för dig. Batteriet kan förvisso laddas med sladd i väggen men kommer till största delen att laddas av den stora V8:an under färd vilket varken är speciellt ekonomiskt eller miljövänligt. Hybridsystemet innebär dessutom 350 kg extra att släpa på.

Bensin- och elmotorerna arbetar förvisso i en underbar symbios men den höga vikten förtar en del av körglädjen. Behöver du inte kunna köra på ren eldrift är den lättare Cayenne Turbo S ett roligare val.