Prov: BMW 330e är uppgraderad med längre räckvidd

Premium Större batteri, längre elektrisk räckvidd och mer effekt. Men hur bra är den och hur långt kommer man på el?

Prov: BMW 330e är uppgraderad med längre räckvidd

Vad är nytt?

Låt oss börja med det som inte är nytt, det är nämligen enklare. Den fyrcylindriga, tvåliters bensinturbomotorn på 184 hästkrafter är samma som förut. I övrigt är detta en helt ny generation 3-serie, med allt från uppdaterad design, större format, längre axelavstånd, mer avancerad multimediateknik och bättre säkerhetsfunktioner, till vassare chassi med nya hjulupphängningar och mer därtill.

Själva laddhybridversionen har tagit flera viktiga kliv framåt jämfört med föregångaren. Litiumjonbatteriet har nu en bruttokapacitet på 12 kWh och använder BMW:s fjärde generation av battericellsteknik som har större kapacitet per modul. Det ska räcka till en elektrisk räckvidd på 59–66 kilometer, beroende på vilken utrustning och hjulstorlek man väljer.

Bilen klarar av att ta emot enfasladdning med effekt på som mest upp till 3,7 kW. För att kunna utnyttja det krävs i de allra flesta fall en laddbox men då kan man i teorin ladda fullt på strax över tre timmar.

A. Ladduttaget sitter på vänster framflygel precis framför förardörren. Kontakten är av Typ 2-slag.
B. Bensinmotorn på två liter och 184 hästar är samma som tidigare.
C. Elmotorn med maxeffekt på 113 hästkrafter är integrerad i automatlådan.
D. Hybridbatteriet på 12,0 kWh ligger placerat under baksätet ...
E. ... vilket tvingar upp bensin-tanken ovanpå bakaxeln (men är inte med här på bild) och gör att bagageutrymmet krymper.

Elmotorn som sitter inbyggd i den åttastegade automatlådan har blivit kraftfullare. Nu ger den hela 113 hästkrafter och 265 Nm i vridmoment.

Total maximal systemeffekt är i normalläget 252 hästkrafter när man kombinerar bensinmotorn med elsnurran. Men med den nya funktionen XtraBoost får man ytterligare 40 hästar från elmotorn i upp till tio sekunder, alltså totalt 292.

Nya 330e har tyvärr ingen värmepump som sparar energi för uppvärmning av interiören. Den har dock en elektrisk extravärmare på 5 kW och man kan förklimatisera kupén med värme eller kyla. En positiv detalj är att använda klimatregleringen med hjälp av batteriet utan att bilen samtidigt behöver vara inkopplad på laddning.

Lastutrymmet krymper betänkligt från 480 till 375 liter på grund av att bensintanken ligger över bakaxeln. Dubbelt golv ytterst som man kan lyfta för att eliminera lasttröskeln.

En av de viktigaste och mest uppskattade nyheterna är att man denna gång kan beställa dragkrok till sin 3-serie laddhybrid. Max släpvikt är dock bara 750 kilo, men man får trösta sig med att det är bättre än inget alls. Kroken finns som tillval från november i år.

Hur är den att köra?

Riktigt trevlig. Drivlinan är både piggt responsiv och mjukt kraftfull. Den blandar el och bensin utan att man märker några konstiga ryck eller fördröjningar.

Det enda man uppfattar ibland om man har riktigt mottagliga känselspröt är hur automatlådan jobbar sig genom växlarna. Dock utan att det upplevs ryckigt eller osnyggt.

Rent tekniskt är det nämligen så att både bensinaren och elmotorn skickar sin kraft genom automatlådan och sedan vidare till de drivande bakhjulen. Det innebär att lådan växlar som vanligt även när man kör enbart på el. Enda skillnaden är att bilen då bara använder ettans till sexans växel, mot annars alla åtta.

Körläge väljer man med knapparna vid växelväljaren. Hybrid är grundläget som bilen startar i även med fulladdat batteri.

Laddsladden bor i en påse i bagageutrymmet. Man får med kabel till vanligt hushållsuttag och till laddbox.

Laddhybriden väger drygt 250 kilo mer än en 3-serie med konventionell drivlina och den har fem millimeter högre markfrigång som skydd för batteriet för att möta krav från regelverk på olika marknader. Därför kan man bara välja mellan standardchassi och adaptivt chassi, inte den sänkta sportvarianten. Dämparna är dock lite hårdare kalibrerade för att kompensera detta och bilen känns nära nog lika spänstigt underhållande att köra som en vanlig Trea.

Det kan hända att åkkomforten är en gnutta bättre hos laddhybriden, att den rör sig något mer avslappnat på vägen än den normala bensinversionen, det är svårt att säga säkert på den släta tyska asfalten. Upplevelsen kan också bero på att testbilen har mindre hjul än tidigare provade vagnar (18 mot 19 tum).

Ljudnivån är dock bättre än förut. Bensinmotorn morrar mer diskret och man kan välja till akustikrutor på sidorna som ger mindre vindbrus.

Utvändigt är det inget som avslöjar laddhybriden, bortsett från laddluckan.

När vi startar provkörningen är batteriet fulladdat och vi bestämmer oss därför för att aktivera elläget och testa hur långt vi kommer. Det är högsommarvarmt med 31–33 grader enligt bilen och solen gassar från en klar himmel. Klimatanläggningen får jobba ordentligt för att hålla temperaturen på inställda 20 grader.

Testslingan går mestadels på bayerska landsvägar med hastighetsbegränsning på omkring 80–100 km/h. Vi passerar genom några mindre byar och gör ett par fullgasaccelerationer på el iväg från korsningar.

När elen så småningom tar slut har vi kört strax över 53 kilometer. Inte riktigt så långt som fabriksuppgiften, men ändå en riktigt hygglig siffra som innebär att majoriteten av Sveriges bilister kan klara sin dagliga pendling helt på el. Dessutom är det mer än dubbelt så långt som när vi räckviddsmätte den förra generationen.

Helt digitalt kombiinstrument är tillval. När man kör på el lyser hastighetsmätaren och varvräknaren blått (som på bilden), när bensinmotorn tar vid skiftar färgen till rött. Fräckt.

Nördfakta?

Elmotorn är en ganska kompakt variant som sitter integrerad i den åttastegade automatlådan. Trots det är lådan bara 15 millimeter längre än i en konventionell variant.

Ett tips är att använda navigationen när man kör, då förutser nämligen systemet trafiksituationen för att använda mindre bränsle. Det gör bilen genom att spara på elen om man är på väg mot en trafikstockning, eller prioritera bensindrift på motorväg och istället använda elen i stadstrafik.

Borde jag köpa en?

Det här är helt klart en laddhybrid för dig som gillar att köra bil, mycket mer så även om Volvos versioner har mer pulver. Men för oss kombitokiga svenskar kanske tipset är att vänta till nästa sommar då kombin kommer som laddis.