Provkörning av Porsche 718 Spyder: Nästan full pott – men med en viktig nackdel

Premium Äntligen en ny Spyderversion av Porsche Boxster, med sexcylindrig motor kopplad till en manuell växellåda. Man får nästan tre stycken mot en 911 Speedster!

Provkörning av Porsche 718 Spyder: Nästan full pott – men med en viktig nackdel

VAD ÄR NYTT? 718 har kommit i extra sportigt Spyderutförande, med enklare tygtak och mycket mer motor jämfört med 718 Boxster. Men det är inte råa prestanda man får för de 150 000 kr extra som Spyder kostar jämfört med Boxster GTS. Toppfart 301 km/h mot 290 men GTS är 0,3 sekunder snabbare till 100 km/h (med Sport Chrono och PDK).

Strax bakom ryggen ligger en nyutvecklad boxersexa på fyra liter som ger 420 hk och andas utan turbohjälp – man slipper alltså en tvångsmatad fyra som låter som en Subaru. Där är bilens stora klo.

Tekniskt sett är nya Spyder väldigt lik 718 Cayman GT4, vilket betyder att det är en riktigt sportbil med stora delar av hjulupphängningarna från 911 GT3! Jämfört med Boxster får man ett 30 milimeter lägre chassi med aktiva dämpare, förstärkta bromsar, mycket mer marktryck, klibbigare sportdäck, två snygga pucklar bakom ryggen och ett råare utseende. Men vikten ökar med hela 45 kg – sexcylindrigt väger.

Mycket trevlig alcantara-klädd ratt och redig "gammaldags" förarmiljö med mycket knappar. Hög kvalitetskänsla. Infotainmentsystemet är inte lika modernt som i nya Porsche 911.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Det korta svaret: Fantastisk! Men låt oss gå ner i detalj. Motorn vaknar till liv och gången är ultrajämn. Den låter kraftfullt men går så mjukt att jag saknar "sexcylindriga vibrationer". Det har förmodligen att göra med de nya Piezoinsprutarna som fördelar bensinen i fem exakt reglerade doser under varje cykel. Ett 12 kilo tungt partikelfilter bidrar även det till en något dämpad ljudbild.  

Nya strängare bullerkrav och finare teknik innebär tyvärr en tydlig nackdel: det betyder att den nya motorn inte rosslar, låter och lever lika intensivt – känns det som. Att aktivera sportavgasläget märks mer på knappen som lyser röd än i öronen. Men maxvarvet ligger på 8 000 r/min och den sexväxlade manuella lådan med kort spak är helt underbar att spela med.

Tyvärr är utväxlingen så hög att man aldrig kommer förbi tvåans växel inom hastighetsbegränsningen. En lägre utväxling på de fem första växlarna hade varit skojigare. Varför bilen ska toppa 301 km/h kan man fundera på. Det blir inte heller en galen kraftexplosion som i GT3 på 9 000 varv. Men finessen med mellangas vid nedväxling som Porsche kallar Auto Blip är härlig, däremot bjuds inte avgasknallar vid gasuppsläpp.

Snyggt tygtak, som kräver lite fix och trix innan det är nerfällt. Vingen åker upp automatiskt vid 120 km/h.

Styrningen är finkänsligt delikat och chassit inget annat än suveränt. Även i sportläget känns bilen bekväm och på vanliga vägar är man Stålmannen, det går inte att komma i närheten av bilens grepp.

Du måste ut på en racebana för att utforska gränserna och om du gör det känner du dig som Felix Rosenqvist på 80 procents attack – löjligt bra kontroll. Det här är en seriöst snabb och ytterst snäll bil som inte skrämmer slag på dig.

Med tyktaket under kåpan är vindrufset lagom påträngande, det känns att man åker öppet. Men ljudbilden blir faktiskt lägre än i den täckta Cayman GT4 där kupén blir resonanslåda. Med taket på är det bullrigare än i vanliga Boxster eftersom man bara får ett lager tyg.

Hyfsat vindskydd men inga värmeutblås i nackstöden.

Att ta av taket är relativt bökigt, först måste den bakre luckan lossas, sedan gäller det att finna de små tryckknapparna i tygtakets bakre vingar, därefter ska taket lossas i framkant och som final får man själv lyfta och trycka ner det på plats. Det går någorlunda snabbt när man övat, men det är inget som görs kvickt om regnet skulle överraska.  

NÖRDFAKTA. Namnet 718 kommer från en tävlingsversion av klassiska Porsche 550 Spyder – James Deanbilen. 718 tillverkades mellan 1957 och 1961 och hade en fyrcylindrig boxermotor! Det byggdes både en RSK-version samt en RS60. Därtill tog Porsche fram  en ensitsig Formel 2-variant. Man byggde också en Formel 1-version kallad 787.

BORDE JAG KÖPA EN. Vill du ha en riktigt snygg,  klassisk öppen sportbil av hög kvalitet finns det inget bättre på denna sida miljonen. Okej, priset lär sticka iväg en del när du byggt din egen bil, men den är fortfarande mycket prisvärd jämfört med storebror Porsche 911 Speedster – som i grunden är en GT3 och går loss på 2,9 miljoner.   

Turbobefrielse och manuell låda är härligt och Spyderkarossen är underbart kaxig. Jämfört med en vanlig Boxster lär andrahandsvärdet bli än stabilare och habegäret är definitivt större. Som cabriolet är den däremot sämre, och är du ute efter ett vasst sportredskap för bankörning är täckta 718 Cayman GT4 råare.

Till skillnad från föregångaren är tillverkningen inte begränsad, men det är däremot lång väntetid. Hur mycket tålamod har du?