Prov: Mercedes GLS är den uppdaterade Range Rover-dödaren

Premium Massiva lyxsuven GLS ska vara en S-klass för alla underlag, enligt Mercedes. En första provtur i Utah visar att den gör (nästan) allting rätt.

Prov: Mercedes GLS är den uppdaterade Range Rover-dödaren
Med Offroadteknik-paketet ombord finns det knappt något som kan stoppa bjässens framfart.

VAD ÄR NYTT? Den största stjärnprydda suven går in i sin tredje generation och passar samtidigt på att växa på samtliga ledder. Med en längd på över 5,2 meter (och med nästan två meters bredd) utklassar GLS också det konkurrerande flaggskeppet BMW X7 med några centimeter. Även axelavståndet har ökat med 60 mm till hela 3 135 mm. I sitt standardutförande är bilen sjusitsig men den kan även utrustas med sex säten.

Exteriört känner man omedelbart igen nya GLS fast med en uppdaterad och fräsch formgivning. Även insidan är bekant. Den verkar vara lånad från lillebror GLE och känns en aning diskret och nästan ordinär för en bil av GLS kaliber.

MBUX-systemet med sina dubbla skärmar dominerar förarplatsen. Det kan även byggas ut med skärmar i andra stolsraden samt med ytterligare en beröringskänslig skärm för att styra samtliga funktioner. GLS är ett tekniskt spektakel och uppvisningsfartyg kan tyckas. Här saknas ingenting.

Utrymmet på samtliga platser är minst sagt gigantiskt. Eller vad sägs om att även personer över 190 cm kan sitta bekvämt på den sista stolsraden? Bekvämlighet stavas med stora bokstäver här och GLS är precis som en lyxsedan på styltor.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? För att testa flaggskeppets körduglighet både på och vid sidan av vägbanan befinner vi oss i den amerikanska delstaten Utah, närmare bestämt i Wasatch National Forest. Vägen genom det 350 kvadratkilometer stora området är bitvis så pass brant och trång att man i vanliga fall endast vågar sig dit med fyrhjulingar. I vanliga fall ja, men nu är det ingen vanlig dag. Idag kämpar en 2,5 ton tung koloss av smått monstruösa mått mot naturen. 

Interiören känns igen från GLE. Lika funktionellt, men kanske lite väl diskret för en lyxlimpa som GLS.

Dagens testbil är en GLS 580 4Matic vars fyra liter stora V8 inte har några som helst problem att driva bilen uppför de branta och steniga backarna. Med 489 hk och 700 Nm samt 22 hk och 250 Nm från startmotorn/generatorn vet GLS hur man pratar allvar med vilket underlag som helst.

Men nej, för tillfället finns inte GLS 580 att beställa utan potentiella köpare får än så länge hålla till godo med de mindre dieselversionerna 350 d samt 400 d. Vid ett senare testtillfälle visar dieselspisarna inte mindre stenhård kompetens i terrängen än den övermäktiga åttacylindern.

Mäktig känns även bjässens körkomfort. Airmatic-chassit tillsammans med det nya systemet E-Active Body Control (teknikpaketet 103 500 kronor) får bilen att formligen glida över vilket hinder som helst med ett otroligt lugn. Även över större stenbumlingar tar sig GLS med majestätisk lätthet.

I de sällsynta fallen att terrängen visar sig vara för svår har man förhoppningsvis kryssat för Offroad-teknikpaketet (21 900 kronor) som hjälper till även i de knivigaste fallen. Men nu är ju GLS trots allt ingen hårdkokt terrängkrigare utan övertygar framför allt med sanslös komfort på asfalten.

Mest förvånansvärt är ändå med vilken lätthet bjässen tar sig över kurviga och trånga bergspass utan att man behöver dela ut åksjuketabletter till samtliga passagerare. Styrningen är knivskarp och finkänslig och det elektroniska chassit motverkar de flesta karossrörelser effektivt.

Man skulle kunna tro att bromsarna börjar svikta efter dussintals svängar i hög fart med en blåval på knappt 2,5 ton, men icke. Deras ståndaktighet kan nästan jämföras med kung Leonidas bragd med 300 spartanska krigare mot den persiska invasionen år 480 f.Kr.

NÖRDFAKTA. Trots att GLS kvalitetsmässigt känns som en stridsvagn och är ett teknikpumpat mästerverk av tysk ingenjörskonst är det dock en sanning med modifikation. Visserligen är bilen utvecklad och formgiven i Tyskland men den byggs trots allt på andra sidan Atlanten i Tuscaloosa, Alabama.

BORDE JAG KÖPA EN? Konkurrensen bland lyxsuvarna är stor. Känns en Q7 för tam? Du tycker att BMW X7 är ful som stryk och att en Range Rover är en alldeles för vanlig syn på våra gator? Då är GLS lösningen du har väntat på. Ett överflöd av teknik, lyx och utrymme för samtliga åkande.

Dessutom är vetskapen om att ens bil är större än konkurrenternas inte heller fel. Inga nackdelar alltså? Jodå, som vanligt kryddar Mercedes sina skapelser med en saftig prislapp. Då behöver man inte ens kolla på tillvalslistan. Den enda ljuspunkten i det finansiella dilemmat är att GLS faktiskt är riktigt bra utrustad även utan dyra tillval. Alltid något.