Prov: Dodge Challenger GT AWD E85 ger dig 16.000 kr i skatterabatt – varje år

Premium Dodge Challenger har hängt med sedan 2009, men den lever än och är fortfarande en blickfångare av rang. Malusskatten tar i princip död på den här typen av lägre prissatta sportiga bilar på grund av högt CO2, men den europeiska generalagenten ryckte fram ett ess ur rockärmen – E85. Det innebär 16.000 kr/år i skatterabatt!

Prov: Dodge Challenger GT AWD E85 ger dig 16.000 kr i skatterabatt – varje år
Chassibalansen är riktigt bra med M+S däck. Plogar dock gärna vid mycket pådrag i tvära böjar.

Det var med viss skepsis nyheten mottogs, E85 i tanken på Challenger? Okej. En titt på Dodgesajten i USA avslöjade ingenting. Etanol fanns inte i deras värld.

Vi måste ha hört fel.

Men icke, vi letade bara på fel ställe, den ena europeiska generalagenten (ja, det finns två) AEC konverterar nämligen alla Challenger med V6 samt RAM-pickisar till E85-drift.

Och det är ju fantastiskt, för att köra på sprit är ett trevligt "kryphål" förbi straffskatterna på bilar som inte heter typ Toyota Prius och liknande. Klart du ska berika trafikbilden med en formskön ponycar från Detroit!

Ponycar och ponycar, Challenger är egentligen för stor för det segmentet som i skrivande stund bara består av två bilar – Chevrolet Camaro och Ford Mustang. Dessutom, Detroit och Detroit … Challenger byggs faktiskt i kanadensiska Brampton på andra sidan floden.

Faceliften till 2015 gjorde gott invändigt. Normal växelväljare. Värmda och ventilerade säten standard!

Är då Challenger en muskelbil? Nej, för den är inte en tvådörrarsversion av en familjebil. Dessutom blir den ändå diskad eftersom det här exemplaret har minsta motorn. Vi får nog kort och gott kalla biltypen för "coupé".

Och då är vi inne på det här med amerikanska bilar och avsaknad av V8, marknaden för dessa är väldigt liten i vår del av världen. Vår ständiga källa till obskyra, härliga och otillgängliga bilar, Exclusive Cars, har aldrig importerat en Challenger V6. De har endast förmedlat försäljning av ett (1) exemplar sedan modelldebuten 2009.

Men som den journalist man är måste man ge alla en ärlig chans att få komma till tals. Senast körde undertecknad en Challenger Hellcat, med kompressor-V8 på 717 hästar. Hur skulle samma kostym upplevas med blott 309? Direkt konstaterar vi att ljudet är välisolerat. Men man vill liksom ändå inte påkalla uppmärksamhet med en sexa under huven i en jänkare.

Original är de rätt höga, dessa Challengers. Men en sänksats sabbar inte komforten nämnvärt, gissar vi.

E85! Tanka sprit och spara 37.500 kronor i skatt de tre första åren.

Dessutom är det inget vidare tryck i ryggstödet. Sugsexan har vridet ganska högt upp och man saknar någon form av överladdning för att matcha pondusen. 

Jänkefantasterna nickar med avsmak. Ni andra tänker nog "Öh, va?" och konstaterar glatt att man kan få en riktigt ball tvådörrarsbil för cirka 400.000 spänn!

Egentligen är det avgjort för er redan där. Fortfarande, nu över tio år senare, vänder sig folk om efter en knallröd Challenger. Formen är fortfarande tokfräsch och faceliften för några år sedan har plockat upp inredningskvaliteten på en helt okej nivå. 

I dessa tider av turboladdning känns en klassisk sugsexa med maxvrid högt upp exotisk.

Tillbaka till köregenskaperna. Som tur är kan den åttastegade automatlådan växlas utmärkt manuellt med spaken på mittkonsolen, så man slipper oavsiktlig kickdown. Oavsiktlig? Ja, jänkare är av tradition väldigt pigga på att göra kickdown och det här är inget undantag.

Med det sagt kvarstår faktumet att lådan är hämtad ur ZF 8HP-familjen som sitter i det mesta med längsmonterad motor nu för tiden. Alla biltilverkare gör sin egen mappning så att lådorna känns olika, fast de inte är det i praktikten.

Men är det inte väldigt svårt att lura ut baken i kurvorna? En titt på bakluckan avslöjar ett emblem med en "4" – det här är en fyrhjulsdriven coupé. Självklart visste vi detta innan, men det är så himla otippat att man glömmer bort det fort.

Det senaste i USA är att behålla de gula transportskydden.

Då motorn inte ger några hisnande fartresurser infinner sig en annan harmoni i kupén – glidare, en boulevardcruiser. Sikten är begränsad på grund av den låga taklinjen och man gillar utsikten skarpt.

Styrningen är riktigt lätt med god precision runt brunnslocken, men saknar en hel del känsla då den är väl direkt. Perfekt när man bara vill glida runt och knycka på handlederna lite avslappnat. 

Fjädringen är hård och samtidigt gungig på det där sättet som enbart jänkarna lyckas med. Men tack vare mjuka M+S all season-däck åker man runt på några millimeter extra mjuk gummiisolering mot asfalten.

Den har riktigt goa proportioner. Fjädringen är rätt hård, den höga markfrigången känns onödig.

Tro det eller ej, men det här är 19-tummare (standard).

Snittförbrukningen landade på strax under 14 l/100 km på E85, så den är ingen sparbössa på bränslet. Å andra sidan är den en femmetersbil på 1,9 ton utan dieselmotor, så där värst illa är det alltså inte med törsten.

Värdeminskningen på en jänkare med sexa blundar man inte för heller. Men fordonsskatten de tre första åren kommer att göra dig glad. Vi pratar 2.131 kronor per år istället för 18.174 som koldioxidvärdet 272 gram per kilometer ger med malus.

Är Challenger E85 ett smart köp? Självklart inte, det är aldrig den här typen av bil. Man köper med hjärtat. Betänk dock att lagren i landet är fulla av osålda fjolårsbilar, värdetappet spås bli stort. Vill du vara annorlunda är det bara att slå till och njuta av låg skatt, avslappnad körning – och att bli rejält uttittad.