Skoda Kamiq – en stor liten suv

Premium Precis som Kodiaq och Karoq ståtar nya Kamiq med ett K i början och ett Q i slutet av namnet. Dessutom stämmer designen helt in i Skodas suv-familjs DNA. Känns den så också? Vi har provkört den nya tjecken.

Skoda Kamiq – en stor liten suv

 Vi har kört Skodas tredje suv – den moraliska efterträdaren till pionjären Skoda Yeti. Detta ingår i provkörningen:

Vad är nytt?

Hur är den att köra?

Nördfakta

Borde jag köpa en?

VAD ÄR NYTT?
Skoda Kamiq är en helt ny kompakt suv som från september fyller ut det gap som uppstod när den betydligt längre Karoq ersatte Yeti. Kompakta suvar är ett växande segment och Skoda vill förstås ta sin andel av kakan.

Kamiq motsvarar med en längd på 4,24 meter visserligen Yetins format men skiljer sig inte bara formmässigt från märkets suvpionjär. Tekniskt bygger Kamiq, liksom sina kortare koncernsyskon Seat Arona och VW T-Cross på A0-versionen av den modulära byggarkitekturen och saknar alltså konsekvent fyrhjulsdrift.

Den skiljer sig från syskonen inte bara ifråga om design utan dessutom har Kamiq tio centimeter längre axelavstånd. Rejäla utrymmen är som bekant en prioritet hos Skoda i alla fordonsklasser. Det märker framför allt baksätespassagerarna. Efter det bekväma insteget finner de rejält med plats för knän och ben. Om man valt till det stora panoramaglastaket ökar den rymliga känslan ännu mer. 

Förarplats med en fristående pekskärm i mitten. Digitala instrument och lättförståeliga funktioner.

Fullt så rymligt är det inte i bagageutrymmet som sväljer 400 liter. Det är visserligen inte så dåligt men med tanke på det generösa utrymmet i baksätet skulle det inte ha varit så dumt om man kunnat utökat bagageutrymmet men något skjutbart baksäte, som i Yeti och T-Cross finns inte. Inte heller ges det möjlighet till någon genomlastningslucka eller 40/20/40-delning av ryggstöden.

Det är förvånansvärt för i övrigt saknar inte Kamiq praktiska detaljer som underlättar vardagen. Dit räknas paraplyet i dörrsidan på förarplatsen, locket till spolarvätskebehållaren som förvandlas till en tratt när det öppnas eller de utfällbara plastlisterna som åker ut mekaniskt och skyddar dörrarnas kanter när de öppnas. Dock kostar de där finesserna extra liksom det nedfällbara ryggstödet på den främre passagerarstolen.

Det automatiska dörrkantsskyddet är bara en av många smarta lösningar. Spolarvätskelock som tratt är en annan...

Bagagerumsbelysningen kan även användas som ficklampa.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Dags att ta plats bakom ratten. Motorhuven stör inte blicken framåt och även bakåtsikten är helt i sin ordning. På förarplatsen påminner allt om systermodellen Scala – även sittpositionen, trots att föraren sitter fyra centimeter högre över vägen.

Samma mått har även ökat markfrigången tack vare däck med större diameter samt längre fjädrar och stötdämpare.

Systemet Laura med digitala röststyrda kommandon var inte tillgängligt i testbilen och därför reagerade den inte på "Okej, Laura" – däremot på ett tryck på startknappen.

Den välbekanta trecylindriga turbomotorn i den starkare versionen på 115 hk istället för 95 hk kommer till liv. Vid säljstarten är den det starkaste alternativet jämte den lika starka dieselmotorn på 1,6 liter.

Något senare kommer den fyrcylindriga 1,5-liters TSI-motorn på 150 hk till vilken man också kan välja till den sjuväxlade dubbelkopplingslådan DSG i stället för den sexväxlade manuella lådan. Det kommer även en fordonsgasversion av den trecylindriga motorn på 90 hk.

Fler fiffiga detaljer: isskrapa i tanklocksluckan och paraply i förardörren.

Medan vi rullar genom stadstrafiken håller den direktinsprutade motorn sig ljudmässigt diskret i bakgrunden. DSG-lådan (tillval) petar smidigt i växlarna.

Vid nästa korsning tar vi av från den lilla landsvägen, växlar ner med rattpaddeln och jagar iväg Kamiq uppför bergsvägen. Nu hörs det tydligare att det är en trepip men den svarar bra på gas och skjuter den 1,3 ton tunga bilen uppför med eftertryck.

Styrningen är direkt och kommunikativ. Kamiq svarar uppmärksamt på riktningsändringar men är inte nervös. En styvare krängningshämmare fram och förstärkt multilänkbakaxel hindrar att den kränger mer än den lägre Scala.

Bagageutrymmet är 400 liter stort. Lastgolvet är ställbart men genomlastningslucka saknas.

Generösa utrymmen i baksätet. Rumpvärme kan väljas till även där. Ej skjutbart baksäte.

Det är roligt att köra på krokiga vägar med Kamiq, även om vägbanan inte är i toppskick. Det ska till rejäla fogar och hål för att de åkande ska störas.

Skoda erbjuder ett sportchassi som sänker bilen tio millimeter och ger den ett stramare beteende med sportläget ilagt. Styrningen blir också mer skärpt. Hur som helst påminner den även med mjuka ingrepp föraren om att inte korsa körbanans markeringar i onödan. Filhållningsassistansen reagerar nämligen mycket sensibelt och tillhör standardutrustningen tillsammans med nödbromshjälpen. Som tillval finns dödavinkelvarnare och varnare för korsande trafik samt sidokrockkuddar även i baksätet.

NÖRDFAKTA.
För att stänga dörrarna tar man tag i de solida dörrhandtagen som dessvärre är gjorda av inte alltför greppvänlig hårdplast. Det drar ner lite av det annars mycket goda kvalitetsintrycket.

Lika stort axelavstånd som betydligt längre Scala – men fyra centimeter högre sittposition.

Märkesnamnet i stora bokstäver på bakluckan, enligt den nuvarande doktrinen.

Det finns gott om praktiska ytor och utrymmen för prylar vilka enligt Skoda rymmer totalt 26 liter. Dörrfickorna har plats för 1,5-litersflaskor men deras hårda plastytor är inte särskilt reptåliga. I övrigt höjer mjuka ytor kvalitetskänslan och här finns extrautrustning som helt digitala instrument, standardmässiga LED-strålkastare, adaptiv farthållare och stor pekskärm med onlinestödd navigation med trafikdata i realtid. Sådant godis är ännu inte så vanligt i den här fordonsklassen.

Tack vare integrerat SIM-kort är Kamiq ständigt uppkopplad vilket möjliggör att navigatorns kartdata kan uppdateras via nätet utan att man behöver besöka en verkstade. Man kan även nyttja Apple Carplay utan att ansluta mobilen med en sladd och i framtiden ska en digital röstassistans vid namn Laura kunna hjälpa till med onlinestödd språklig betjäning precis som Mercedes MBUX. 

BORDE JAG KÖPA EN?
Kamiq borde tilltala lite äldre, kanske tidigare Skodakunder. Den är vettigt prissatt, runt 10 000 kronor billigare än koncernsyskonet T-Cross i motsvarande utförande. Kamiq är dock rymligare än T-Cross. Risk för koncernkannibalism föreligger.