Prov: Hyundai Kona Hybrid – första utan extern laddning

Premium 2020 ska tre fjärdedelar av Hyundais utbud ha elektrifierats och det målet tar man sig ett steg närmare med den nya hybriden av Kona. Är den ett alternativ värt att köpa?

Prov: Hyundai Kona Hybrid – första utan extern laddning
Annorlunda och vågad design som sticker ut. Hata eller älska.

Nya Kona Hybrid är första gången den lilla crossovern kommer som hybrid utan extern laddning. Vi har givetvis provkört den och detta ingår i provkörningen:

• Vad är nytt?

• Hur är den att köra?

• Nördfakta.

• Borde jag köpa en?


VAD ÄR NYTT?

Det är första Konan som inte går att ladda med sladd. För Hyundai är det en ny drivlina, däremot kan man hitta samma konfiguration i Kia Niro Hybrid sen en tid tillbaka. Det kommer 105 hästkrafter och 147 Nm från förbränningsmotorn. Siffrorna för elmotorn är 43,5 hästar, respektive 170 Nm. Inga stora förändringar utvärtes, den största skillnaden man ser är de nya paren 16- och 18-tumsfälgar. 

Interiört har den fått samma 10,25-tums pekskärm som i uppdaterade Hyundai Ioniq och Kia Niro, den funkar väl men är inte standard. Det ska till Premiumpaket för att få sjutummaren bortskruvad och ersatt med den stora skärmen. Framför föraren sitter två analoga mätare med en liten skärm emellan.

Den stora skärmen är den intressantaste nyheten interiört.

En av de viktigare nyheterna är att det nu finns en app. Där går det att göra ungefär det man förväntar sig. Se bilens position, låsa och låsa upp, styra luftkonditioneringen och skicka rutter till bilens navigation. Man får även en notifikation om man går iväg från bilen och har glömt låsa, och man kan se lite information om tidigare körningar. Förbrukningen, sträckan och snitthastigheten för varje tur visas men man kan dessvärre inte se vart bilen har körts. Alla internetbaserade tjänster är gratis de första fem åren. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Det är inte mycket att prata om när det gäller körupplevelsen, i alla fall inte mycket som är särskilt upphetsande. Styrningen och chassit är inte åt det sportigare hållet och det ska de förstås inte vara heller.

Det är en sådan där typisk bil som köps enbart på grund av vettigare anledningar än hur kul den är i kurvorna eller hur snabbt den tar sig upp till hundra. Även om det inte är det skojigaste som går att köra funkar det fint, den känns lättsam och styr dit man vill när man vill så länge man kör som man förväntar sig av en Konaförare.

Ser kanske inte jättekul ut men går att piffa upp, kolla bilden här till höger.

Interiördetaljer går att få i rött, grönt eller orange.

Det kommer man troligtvis göra, det är verkligen inget fartmonster och sprinten till 100 går på 11,2 sekunder om man har de mindre 16-tumsfälgarna, med de större 18-tummarna tar det ytterligare fyra tiondelar. Det räcker ifall man bara vill ta sig från A till B men ibland är den lite för seg för att ge en helt behaglig körning.

Däremot går det att förlåta många av Hyundai-hybridens svagheter när man rullar i stadstrafik, den fungerar utmärkt när man inte behöver trycka på alltför mycket och dessutom blir körningen väldigt mjuk i och med elmotorns vrid och kraft från noll. 

Fart och fläkt är alltså inget köpargument för den nya hybriden. Det är istället plånboken som jublar för att det går att köra snålt. Jag hade lite för tung gasfot för att få ner förbrukningen till mycket låga nivåer. Jag hamnade runt 6,0 l/100 km med mestadels motorväg. Dock tisslades och tasslades det om folk som legat under 5,0 l/100 km. Vilket får anses vara ganska lågt.

Tillräckligt för det mesta som behövs, men flytta bokhyllan går nog inte.

Feta orange sladdar avslöjar att bilen är elektrifierad, hybrid i versaler på motorkåpan är också en hint.

Komforten är som den ska vara i en bil i den här klassen, alltså helt okej och utan överraskningar. Stolarna är relativt simpla men det går att få till en tillräckligt bra körställning. Fjädringen klarar jobbet som krävs och är åt det lite mjukare hållet vilket gör att bilen rör sig en del över ojämnheterna. Ljudkomforten är bra, även om bilen inte är supertyst är det inga högfrekventa obehagliga oljud som blir störande i längden.

Det är kanske ingen överraskning att det inte är någon långkryssare för det var den aldrig tänkt som. Där den hör hemma, i stadstrafik, räcker det gott och väl för en behaglig färd. 

En härlig funktion som är värd att nämna och som ger lite lyxbilskänsla är möjligheten att få framsäten med fläktar för att kyla stjärten, skönt nu när somrarna har blivit så varma.

NÖRDFAKTA

Det är inte enbart drivlinan som jobbar för låg förbrukning. Hyundai har även implementerat ett system för att ytterligare spara på dropparna. Kona Hybrid kan använda sig av den inlagda rutten i navigationssystemet för att avgöra när det ska brännas bränsle för att ladda batteriet eller när det ska laddas ur.

Kona blir ännu mer uppseendeväckande i en spännande färg.

De nya 18-tumsfälgarna ser riktigt fräcka ut. Snygga!

Exempelvis laddas batteriet inför uppförsbackar för att kunna avlasta förbränningsmotorn när man väl kommit fram till uppförslutet. Den gör det motsatta när det snart kommer en nerförsbacke, tömmer batteriet innan backen för att sedan använda de regenerativa bromsarna när det går utför så att batteriet åter kan fyllas med elektroner.

Det dyker ibland upp en liten symbol i instrumentklustret som visar att man borde släppa gasen och frirulla för att spara bränsle, exempelvis inför en avfart eller korsning där man inte ska ha lika hög fart. Jag noterade symbolen endast två gånger under min tid i bilen, om det beror på att det blev övervägande motorvägskörning, om symbolen är för diskret eller om jag bara är blind låter jag vara osagt.

Däremot funkade det bra när jag följde anvisningen, båda gångerna var det inför en avfart. Möjligen tyckte bilen att man skulle släppa upp lite för tidigt, det hjälper förstås bränsleförbrukningen men bakomvarande blir tvungna att sakta ned. 

BORDE JAG KÖPA EN?

Söker du en bränslesnål bil för i huvudsak stadskörning kan Kona hybrid vara ett klokt alternativ. Kör du mycket men kort är en laddhybrid eller elbil ett bättre alternativ om du har möjlighet att ladda på ett smart sätt. Åker du långt ofta är en dieselbil ett bättre köp.

Har du ingen laddmöjlighet och oftast kör kortare sträckor är Kona värd att fundera på, om man är beredd att offra lite körglädje. Kolla däremot in halvsyskonet Kia Niro Hybrid innan du slänger dig över din närmaste Hyundaihandlare.