Vi provkör: Så bra är Kias stryktåliga nykomling

PREMIUM Kia utökar sin framgångsrika Ceed-familj med ytterligare en modell. Nya XCeed är en crossover som ensam ska svara för hälften av Ceed-syskonens försäljningsvolym. Har nykomlingen vad som krävs?
Annons

Vi har provkört nykomligen Kia XCeed. En stryktålig version av Kia Ceed. Detta ingår i provkörningen:

• Vad är nytt?

• Hur är den att köra?

• Nördfakta.

• Borde jag köpa den? 


VAD ÄR NYTT?

Kia breder ut sig i kompaktklassen. Koreanerna har redan tre olika modeller där men nu väntar den fjärde.

Låter det galet? Det är det inte. Nya XCeed är nämligen en crossover och därmed bland det hetaste på marknaden.

Utvändigt har nykomlingen sitt namn till trots inte mycket gemensamt med Ceed-familjen, låt gå för de främre dörrarna som har följt med. Man sitter på bekvämt stoppade komfortstolar (som tillval även uppvärmda samt ventilerade) runt fyra centimeter högre än i syskonen men tack och lov lägre än i de flesta suvarna. I- och urstigningen blir därmed en barnlek.

Interiörarkitekturen följer däremot syskonskarans, vilket inte är en dålig sak. Enkel användning, trevliga materialval och fin byggkvalitet är sällan fel.

Vi provkör: Så bra är Kias stryktåliga nykomling
Förhöjd och mer förarorienterad sittposition.
Vi provkör: Så bra är Kias stryktåliga nykomling
Tryckkänslig widescreenskärm med onlinetjänster. Handhavandet är en barnlek!

Nya XCeed har dock till skillnad från de andra ett digitalt och högupplöst instrumentkluster på hela 12,3 tum bakom ratten samt en 10,3-tums tryckkänslig skärm i widescreenformat. Här styrs för första gången appar samt onlinefunktioner. Systemet kallas på Kiaspråk Uvo och tillhandahåller trafikinformation i realtid, fordonslokalisering samt ruttplanering via mobilen. Basmodellen får dock klara sig med en mindre åttatumsskärm med antingen Apple CarPlay eller Android Auto. 

Självklart ska moderna bilar vara fullproppade med den senaste tekniken och Kia vill inte vara sämre. Nästan allt man kan tänka sig när det gäller assistanssystem finns antingen redan eller går att köpa till. Kollisionsvarnare och självstyrande parkeringshjälp? Check. Filhållningssystem och trafikskyltigenkänning? Check. 

LED-strålkastarna ingår och har dessutom helljusassistans. Bagageutrymmet är klart godkänt med en volym på 426–1.378 liter. Dessutom finns det ett smart lastgolv och en ljudanläggning från JBL med åtta högtalare och 360-graders ljudbild.

Vi provkör: Så bra är Kias stryktåliga nykomling
Designmässigt lirar XCeed i en egen liga. Bara framdörrarna följde med från syskonskaran.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

Tack vare modifierade dämpare samt mjukare fjädrar glider XCeed en aning bekvämare över vägarna utan att för den delen påminna om ett gungande fraktfartyg efter några ojämnheter. Istället följer den 1,4 ton tunga bilen som har utrustats med en multilänkbakaxel samt greppiga Continental SportContact 5-däck förarens rattutslag med klart godkänd precision. 

Styrningen är trots sitt förhöjda servounderstöd inte alltför lätt. Känner man för lite bus kan man till och med få bakdelen att släppa en aning. ESP-systemet finns självklart alltid med i bakgrunden och ingriper emellanåt med varsam hand utan att för den delen dämpa körglädjen. 

Vi provkörde de båda bensindrivna fyrcylindriga motorerna som erbjuds vid marknadsintroduktionen på kontinenten (1,4 T-GDI och 1,6 T-GDI) och kan konstatera att båda fungerar alldeles ypperligt i crossovern. Den större motorn på 204 hästkrafter har självklart bättre tryck, dock känns det mindre motoralternativet som det mer harmoniska valet. Dessutom behövs de 204 pållarna sällan.

Vi provkör: Så bra är Kias stryktåliga nykomling
Gott om plats i baksätet.

Förmodligen är det dock bara den mindre motorn som kommer att erbjudas i Sverige till att börja med. Ljudmässigt är bägge ytterst tysta av sig och höjer rösten först när den digitala nålen stormar mot varvtalsbegränsaren. 

Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan (tillval) är värd en extra fundering när man beställer sin nya Kia XCeed. Lådan jobbar effektivt och snabbt, vilket definitivt höjer komforten.  

NÖRDFAKTA

Vid sidan om bensinmotorerna kommer i början av nästa år även en laddhybrid till XCeed. Här kopplas en 1,6-liters bensinare till en elmotor. Systemeffekten är 141 hästar. Litiumjonbatteriet har en kapacitet på 8,9 kWh och kan driva bilen helelektrisk i upp till sex mil enligt officiella uppgifter. Nackdelen är dock ett begränsat lastutrymme. Skuffen krymper nämligen från 426 liter till blott 291. Det verkar som om bilens krampaktiga miljötänk är knutet till en del uppoffringar trots allt.

Vi provkör: Så bra är Kias stryktåliga nykomling

BORDE JAG KÖPA DEN?

Kias prognos verkar nog inte vara tagen ur luften precis. Nya XCeed är en solid bil som kommer att charma många köpare. Den är hipp och bekväm och ytterst enkel att använda.

Plats finns det gott om (kanske inte lika mycket när man väljer miljöalternativet), precis som assistanssystem och en mängd komfortfunktioner. Dessutom är den sedvanliga Kiagarantin på hela sju år inte heller så dum. 

De svenska priserna är inte fastställda än, men räkna med ett grundpris på runt 250 000 kronor. 

Vi provkör: Så bra är Kias stryktåliga nykomling
 

Annons
Annons
Rulla till toppen