Prov: Porsche 911 Carrera är nya instegsmodellen – 130.000 billigare

Premium Aldrig förr har effektskillnaden mellan instegsmodellen Porsche 911 Carrera och den lite starkare Carrera S varit så stor som nu. Märks det? Vi provkör och undersöker.

Prov: Porsche 911 Carrera är nya instegsmodellen – 130.000 billigare
Exteriört finns ingen skillnad mellan de två modellerna. Vår välutrustade testbil hade till och med PCCB-bromsarna (keramiska).

Här provkör vi den nya instegsversionen av Porsche 911 (generation 992). Provkörningen innehåller:

• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Nördfakta
• Borde jag köpa en?


VAD ÄR NYTT?

Hittills har senaste generationen Porsche 911 bara bestått av Carrera S-modellerna, antingen med fyrhjulsdrift eller utan. Efter några månader på marknaden är det nu dags att släppa grundmodellen som saknar den prestigefyllda S-beteckningen. Under huven hittar vi 65 färre hästkrafter och 80 Nm mindre.

Från utsidan syns dock inte mycket. 992-generationen är den första i sitt slag som inte använder sig av olika karosser, vilket innebär att även instegsmodellen har den breda bakdelen, tidigare vikt för fyrhjulsdrivna versioner.

Den enda optiska skillnaden mellan modellerna är avgasrören. S-modellen andas ut genom fyra runda ändrör, icke-S har två stora i princip fyrkantiga utblås. Bilen vi kör har tillvalet sportavgassystem som är likadant oavsett version. 

Självklart har inte Porsche skickat en 911 Carrera helt utan utrustning, snarare tvärtom. Precis som den dyrare modellen är snikmodellen utrustad med tillvalshjulen i storleken 20/21 tum samt PCCB-bromsar. Sammanlagt har testbilens extrautrustning ett värde på 50 procent av grundpriset på 1 025 000 kronor. Inte så mycket snik här inte.

Mest bil för pengarna? Priset gör absolut ingen skillnad när man kör en 911 Carrera.

Det viktigaste är dock motorn som på pappret verkar vara ett rejält kliv nedåt. Med Sport Chrono-paketet avverkar Carreran sprinten från stillastående till 100 km/h på fyra sekunder blankt (4,2 sek utan) och slutar inte accelerera förrän den digitala nålen visar 293 km/h. 

Den dyrare Carrera S (från 1 155 000 kronor, 130 000 dyrare) klarar sprinten en halv sekund snabbare och når hela vägen upp till 308 km/h.   

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?

På vägen känns dock knappt den lägre effekten. Förr, när motoreffekten var ett resultat av motorvolym och varvtal, hade 65 hästar mindre inneburit markant sämre prestanda. Dagens vridmomentstarka turbomotorer slätar dock över problemet, framför allt när de är kopplade till den enastående PDK-lådan. Vrid körprogramväljaren till Sport och vicka växelspaken till manuell och 911 Carrera känns som vilken 911 som helst.

Nykomlingen är säkrare, kvickare och sanslöst mycket snabbare än sina föregångare samtidigt som den där speciella känslan infinner sig när man kör en Porsche 911. Den där som ingen riktigt kan förklara.

Snikmodellens interiör med Sport Chrono-paketet (tillval) motsvarar S-modellens till 100 procent.

Må vara att den beror på den magnifika styrningen som är skarp som en skalpell och otroligt lätt doserbar. Ratten blir som en förlängning av förarens arm. Här märker du av vägens beskaffenhet och ojämnheter, och kan manövrera bilen genom kurvorna med millimeterprecision.

Trots att boxermotorn får andningshjälp av två turboaggregat är gasresponsen måttstocken för alla andra sportbilar. Det är nämligen bara vinandet som avslöjar tvångsandningen, annars hade man trott att man satt i en bil med sugmotor.

Ta kurvorna snabbare och känn hur bakdelens massa långsamt men säkert trycker den välsvarvade baken utåt. Till skillnad från den tidigare generationen är det här dock inget dramatiskt, inget livshotande eller ens (obehagligt) pulshöjande. 

Snabb lastväxel lockar inte fram mer än ett trött blinkande från PSM-systemets kontrollampa. Det aktiva chassit ingår i grundutrustningen och även tillsammans med RS Spyder-fälgarna (tillval) är fjädringskomforten i en klass för sig.

Samtliga derivat ur 911-serien använder sig numera av samma kaross, vilket innebär att även instegsmodellen har den breda baken.

NÖRDFAKTA

Än är det fortfarande ytterst osäkert om Porsche kommer släppa en sjuväxlad manuell låda till Carrera. Bara tio procent av samtliga enheter av föregångaren såldes utan PDK. De absolut flesta manuella Nioelvorna såldes förresten i automatlådornas förlovade land USA, förvånande nog.    

BORDE JAG KÖPA DEN?

911 Carrera är en sportbil utan krusiduller och konstiga pretentioner. En förarbil som förmedlar den där typiska Porschekänslan. 130 000 billigare än S-modellen levererar bilen dock inte mindre körglädje eller kvalitetskänsla än sitt dyrare syskon, trots 65 hästar och 80 Nm mindre. 

Ett gott råd är att köpa grundmodellen och extrautrusta den för de 130 000 kronor man har sparat gentemot Carrera S. Då ingår det mesta som gör bilen ännu ett snäpp bättre. Avskyr man bensinmackar precis som undertecknad ska man dessutom införskaffa sig sin Carrera med en större 90-liters tank. Då kommer man nästan 100 mil på en tank. Det du. 

Vem har egentligen sagt att sportbilar inte är ekonomiska?