Prov: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Premium Traditioner och forntida storhet väcks nu till liv av den stora biljätten SAIC Motors i Kina. Med elbilen MG ZS är det en gång stolta brittiska varumärket tillbaka på världskartan. Norge är ett av de två länder där bilen finns tillgänglig för omedelbar leverans.

Prov: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris
Kinesiska SAIC producerar två olika elbilsmärken, personbilarna heter MG och transportbilarna Maxus.

Det var med spänning jag för några månader sedan läste att den kinesiska biljätten SAIC Motors skulle lansera en elektrisk version av sin kompaktsuv ZS.

För någon som har levt några år är detta märke för alltid kopplat till trevliga sportbilar – där MGB i synnerhet fortfarande är ett rullande visitkort – nästan 40 år efter att det sista exemplaret lämnade fabriken i Abingdon.

Är det möjligt att skapa en MG-elbil som tilltalar köpare som använder samma uttryckssätt – nu i slutet av 2019? Eller bör gamla bilmärken och deras historia vila i frid?

Normalt sett är Norge ett litet och obetydligt land när nya bilar lanseras men denna vackra soliga dag i Genk, några mil utanför Bryssel, är vi tre norska biljournalister som får mycket uppmärksamhet från de kinesiska värdarna.

Norge, som är världens tredje största elbilsmarknad (och den största i Europa), är ett viktigt land för både relanseringen av det traditionella MG-namnet och för rollen som en mogen och köpvillig elbilsmarknad. Detta förklarar varför Norge tillsammans med Nederländerna är de två första länderna i Europa där varumärket lanseras, och de två första MG Brand-butikerna öppnar i Oslo respektive Amsterdam.

Laddlucka i grillen kan betyda problem när is och snö täpper till fronten.

Luxuryversionen har eljusterbart förarsäte med bra sidostöd.

MG Europe har gjort det mycket enkelt att boka den nya bilen. Den finns i två utrustningsvarianter, Comfort och Luxury, och det finns fem olika färger att välja mellan. Den mest prisvärda av dessa kostar 229 990 norska kronor (direktöversatt ungefär 248 000 kr) och den dyraste 249 990 norska kronor (ca 270 000 kr).

Det är attraktiva priser som väcker intresse, men naturligtvis också lite skepsis. Tankar kring utrustningsnivå, förarsassistanssystem, batteristorlek, räckvidd och garantier dyker genast upp.

De flesta av dessa svar har vi redan innan vi kan köra bilen för första gången. Utrustningsnivån och förarassistanssystemen återkommer vi till för de mest spännande är naturligtvis relaterade till batteri, strömförbrukning, räckvidd och laddningshastighet.

Litiumjonbatteriet har en bruttoeffekt på 44,5 kWh, vilket ger bilen en räckvidd på 263 km mätt med WLTP-standarden. Den effektiva motorn använder bara 13,8 kWh/100 km, vilket är bland de lägsta förbrukningarna av dagens elbilar. Batteripaketet kan verka litet men detta kompenseras av en laddningskapacitet på upp till 85 kW vid snabbladdning. Därmed kan batterierna laddas från nära tomt till 80 procent på 40 minuter. Det ger 60–80 km ytterligare räckvidd efter tio minuters laddning.

MG ZS EV är en suv, men den är endast framhjulsdriven liksom de flesta fossila bilar i denna storleksklass. Med en längd på 4,32 meter och ett axelavstånd på 2,59 meter kombinerat med rejäl höjd erbjuds hög sittposition och gott om plats både fram och bak.

Inte så uppseendeväckande design. Lite Hyundai, lite Kia, lite Mazda...

Imponerande stort bagage, och lastgolvet kan ställas i två nivåer.

Även Luxuryutförandet, som är utrustat med ett öppningsbart panoramatak som standard, har en tillräcklig takhöjd för en skandinav på 190 centimeter. Bagageutrymmet är djupt och brett. Lastkanten är hög men det ställbara lastrumsgolvet kan sättas i det övre läget vilket förenklar ilastning av tyngre paket. När vi fäller ryggstödet blir lastgolvet nästan plant.

Bilens design är harmonisk och välbalanserad med släta och smala fogar mellan olika karossdelar. Dörrarna har fin tyngd och slår igen med ett övertygande tjoff. Inredningen är enkel och snygg. En stor mittdisplay, en mittkonsol med växelvred och en serie knappar är de dominerande inslagen.

En knackning med knogarna på toppen av dörrsidorna och mittkonsolen avslöjar hårdplast – väl känt från lite billigare bilar som tillverkas i Korea och Japan – för att inte glömma billiga märken som Dacia och Lada. Men ovansidan av instrumentpanelen och en mängd andra detaljer har en mjuk gummerad yta och de många prylfacken ger en bra totalupplevelse.

Bilen har tre olika körlägen: ekonomi, normal och sport. Dessutom kan föraren själv ställa in graden av bromskraftåtervinning i tre lägen. I det kraftfullaste kan bilen köras nästan med bara en pedal – som vi känner till från både Nissan Leaf och BMW i3. Detta i kombination med Ecoläget förlänger räckvidden när du kör i tät trafik. 

MGB är en av de mest klassiska MG-modellerna. Här står en MGB GT (som vi fick provköra) flankerad av två nya ZS.

Benutrymmet i baksätet räcker till för välvuxna skandinaver.

Målet är att bekanta sig med MG ZS EV under alla körförhållanden, både för att testa acceleration, buller, styrrespons, fjädringskomfort och bilens totala förmåga att engagera föraren. För att tänka lite på den sista punkten: Hur engagerande köregenskaper och dynamik förväntar sig en elbilköpare att få för runt kvartsmiljonen? Överraskningen är att MG:n levererar ganska bra på detta område.

Vägbuller är svårt att bedöma rättvist eftersom vi kör på belgiska och nederländska vägar och inte på den typiska nordiska dränerande asfalten (stenläggningen). Men ljudet är lågt och eftersom bilen också har Michelindäck som standard (väsnas lite mer än de bästa konkurrenterna) är resultatet absolut godkänt. Det jag däremot märker är lite "spårvagnsvinande" från elmotorn i låga hastigheter då vindbrus och vägbuller ligger på en låg nivå.

Accelerationen från motorn på 143 hk är tillräckligt rapp. 8,5 sekunder från 0 till 100 km/h i sportläge får naturligtvis en Teslaägare att le i mjugg men många andra trafikanter blev förvånade över bilens snabba acceleration från trafikljusen.

Konventionell och lättjobbad förarmiljö. Ratten kan dessvärre inte justeras i längsled.

Att bilen faller mig i smaken får erkännas, men det finns också smolk i bägaren. Visst finns det fina förarassistanssystem som dödavinkelnvarning, filbytesassistans, skyltigenkänning, aktiv farthållare, autobroms, däcktrycksvarning och mycket mer, men några viktiga saker saknas. Saker som inte nödvändigtvis betyder att du inte kommer att gilla bilen men som å andra sidan visar att man har försökt att dra ned på produktionskostnaderna och därmed bilens pris.

Det tråkigaste är att den inte har en värmepump, vilket betyder att värdefull räckvidd förloras på vintern när batterikapaciteten måste användas för att värma kupén. Vidare finns det inga parkeringssensorer fram, rattvärme går inte att få och ratten kan bara justeras i höjdled. Förarens sittdyna kan inte tippas och det finns inget justerbart svankstöd. Den billigaste modellen saknar till och med värme i framstolarna. Och till sist – bilen är inte godkänd för dragkrok.

MG ZS finns även som bensinbil – därför är det gott om plats för elmotor och elektronik under huven.

Är därmed MG ZS EV ett dåligt köp? Nej, inte alls! Säkerheten verkar helt okej. Bilen har sex krockkuddar, ESP, hillholder och automatisk fartreglering nerför branta backar. Bagageutrymmet har en volym på klart respektabla 448 liter, man sitter bra i de läderklädda stolarna, det finns takskenor för montering av takbox, MG ger 8 års/15 000 mils garanti på bilen och batterierna, samt tio års garanti mot genomrostning. Bilar som kommer till Norge får rostskyddsbehandling vid ankomst till landet.

Något som verkar onödigt är behovet av service var 1 000:e mil eller en gång om året. Det känns överflödigt för en modern elbil – eventuellt med undantag för rostkontroll av bromsskivor och bromsok. 

Men kan en så rymlig och välutrustad bil till detta pris vara trovärdig och ge köparen ett problemfritt ägande och ett bra begagnatpris om några år? Här är jag svaret skyldig. Men SAIC bygger årligen sju miljoner bilar av vilka många är joint venture-modeller från VW och GM.

240V-batteriladdaren har ett eget fack under bagagegolvet.

SAIC grundades 1940 och är idag Kinas största biltillverkare med 50 fabriker. Förra året exporterade de 277 000 bilar, vilket var en ökning med 62,4 procent jämfört med 2017. SAIC Motor tycks nu ha beslutat att etablera sig i Europa och de lär lyckas. Nyckelorden för initiativet inkluderar inte bara "konkurrenskraftigt pris och hög utrustningsnivå" utan också "tillgänglighet".

Ett stort antal bilar är nu på väg till MG Europas huvudlager i Luxemburg. På frågan om försäljningsmål för Norge blir svaret: "Vi kan leverera så många bilar som den norska marknaden vill ha – nu!" Norska kunder kan beställa bilar eller bara en provkörning på en webbplats som öppnade den 1 oktober. Leverans av bilar kommer att börja omedelbart efter det. Vad det kan innebära för väntelistan är inte lätt att säga men den här MG:n erbjuder många av de egenskaper en modern elbil bör ha – till ett smått sensationellt pris.

Efter lanseringen i Norge och Nederländerna – där de två MG ZS EV-utgåvorna kostar 29 990 respektive 31 380 euro – kommer nästa grupp länder på tur. Bilen kommer till Sverige, Danmark och Belgien vid årsskiftet och det planeras att de första kunderna ska få leverans under det första kvartalet 2020.