Prov: Audi Q3 Sportback – inte så hopplös som familjebil som du tror

Premium Audi hakar på trenden med linjesköna (nåja) suvar, och skapar en bil med förbättrad vill-ha-känsla. Men glöm bensinmotorn 45 TFSI och satsa på diesel istället.

Prov: Audi Q3 Sportback – inte så hopplös som familjebil som du tror
Markerade skuldror och sluttande taklinje ger Q3 Sportback ett lite mer atletiskt uttryck.

VAD ÄR NYTT?
Q3 Sportback är för Q3 vad Q8 är för Q7, alltså en suv som offrat ett visst mått av praktikalitet till förmån för ett mer muskulöst och estetiskt yttre.

Yta före innehåll, således? Delvis, men bilar handlar ju om känslor så Audi (och övriga märken som nu börjar bygga coupésuvar) är troligen inte helt fel ute.

Audi Q3 Sportback är på intet sätt hopplös som familjebil, sin lägre taklinje till trots. Visst, baksätet i en vanlig Q3 är rymligare på höjden, men har man främst tänkt ha barn åkande där kommer utrymmet att räcka till.

Bakom ratten är det lätt att trivas då Q3 har en fin förarmiljö med en stor, centralt placerad infotain-mentskärm och vettigt utformade reglage även i övrigt. Digital instrumentering ("Virtual Cockpit" på audiska) är tillval, och finns i två storlekar.

Bagageutrymmet är faktiskt lika stort som i vanliga Q3 (530 liter) – så länge man har baksätet uppfällt. Maxvolymen påverkas dock negativt av den sluttande bakrutan. Det skjutbara baksätet (standard) är en fin finess när man behöver lasta skrymmande föremål.

Sober och välbyggd interiör. Digital instrumentering kostar från 2.200 kr. S tronic-låda är standard på 45 TFSI.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Stabil och välkontrollerad, om man ska vara kortfattad. Köregenskaperna är ytterst förtroendeingivande och även om styrningen saknar en del känsla är den åtminstone precis och har hyfsad respons. Tvålitersmotorn har gott om kraft redan från botten och ger fina prestanda, men låter ganska ansträngd när rödmarkeringen närmar sig. 

45 TFSI-versionen har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som standard, och den lider av nedväxlingsfobi – man måste sparka till gaspedalen ordentligt för att lådan ska fatta vinken, vilket inte direkt bidrar till någon större harmoni bakom ratten. 

NÖRDFAKTA.
En svagare bensinmotor lanseras senare under året, och den kommer att ha ett bränsle-besparande mildhybridsystem med 48-voltsteknik. 

BORDE JAG KÖPA EN?
Q3 Sportback är en fin liten suv, men 45 TFSI är i dyraste laget. 35 TDI, med 150 hästar och manuell låda, kostar från 400.000 kronor. Ett mer prisvärt köp.