Prov: Audi Q7 60 TFSI e – stora laddhybridsuven nu med bensinmotor

Premium Audi har skippat dieselmotorn i laddhybridversionen av storsuven Q7, som nu får en ordentlig uppdatering. Är den fortfarande lika bra?

Prov: Audi Q7 60 TFSI e – stora laddhybridsuven nu med bensinmotor
Audis ansiktslyfta version av Q7 har fått en del kritik på nätet. Denna förproduktionsbil är lite mindre plottrig med svarta detaljer.

Provkörningen innehåller:

• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Ska jag köpa en?


Vad är nytt?

Audi Q7 e-tron TDI blev kortlivad (2016–2018) men hann få mycket ros av testlaget som gav den full pott i testet mot XC90 T8 och X5 xDrive 40e.

Räckvidden var då mycket bra på över fem mil och den vridstarka V6-dieseln orkade med den blytunga vikten (2.735 kilo) även när batterierna sinade. En praktisk kombo. Dessutom en supertyst kupé och komfortabel luftfjädring.

Trots det var Audi e-tron TDI inte kvar i modellprogrammet när Audi ansiktslyfte Q7-suven tidigare i år. För att fylla laddhybridsluckan är det istället Audi Q7 60 TFSI e Quattro som kommer med produktionsstart i december 2019.

Den 340 hästkrafter starka bensinturbosexan 3,0 TFSI har plockats från modellen Q7 55 TFSI som inte säljs i Sverige. Elmotorn och batterikapaciteten på 17,3 kWh (rejält för en laddhybrid) har behållits från Q7 e-tron. Systemvridmomentet är kvar på mycket respektabla 700 Nm medan effekten har ökat till rejäla 456 hk – mer än SQ7!

Inredningen är nästan helt rensad på vred till skillnad från i Q5. Touchskärmarna har haptisk återkoppling för att bevara känslan.

Hur är den att köra?

Jag hinner spekulera i vad bjässen jag satt mig i kan tänkas väga innan eldriften nästan trollar bort vikten med en våg av kraft. Det enda som hörs i upp till 30 km/h är ett brummande varningsljud för gångtrafikanter vilket även lyckas ta sig in i kupén.

Precis som i Q5 TFSI e håller effektivitetsassistansen PEA dig i handen för att få ut så mycket som möjligt av batterikapaciteten. Knackningen på gasfoten och den helt PEA-styrda adaptiva farthållaren – allt är samma.

Det råkar rent av gå så bra att räckvidden fortfarande står på tre kilometer efter det att den 7,1 mil långa provkörningssträckan är avklarad. Intressant när det inte gick att hålla sig ifrån att testa den fulla effekten i Dynamic. Slutsats: absolut inte långsam på rak väg.

Nördfakta

Audi Q7 laddhybrid kommer även i en svagare 55 TFSI e-version med en systemeffekt på 374 hk som lär få en lägre prislapp.

Borde jag köpa en?

Audi Q7 laddhybrid känns fortfarande lika komfortabel och tyst som föregångaren att rulla runt i. Synd bara att den till skillnad från XC90 T8 fortfarande offrar den tredje stolsraden för elektrifieringen.