Provkörning: Hyundai Nexo – bränslecell är framtid, eller?

Premium Bränslecellsbilen Hyundai Nexo är på många sätt fenomenal. Men du ska inte köpa den, av ett enda skäl.

Provkörning: Hyundai Nexo – bränslecell är framtid, eller?

VAD ÄR NYTT?
Bilen i sig är inte pinfärsk men det är första gången vi får chans att köra den på hemmaplan och med tanke på Sveriges klimat och batterielbilarnas räckviddstapp i låga temperaturer kanske det är Nexo och tekniken den har som ska visa oss hur framtidens transporter kommer att se ut. 

Nexo är Hyundais första bil med en plattform som från grunden är byggd för att husera en bränslecell med tillhörande vätgastankar med mera. Viktigt att tänka på är att en bränslecellsbil faktiskt är en elbil men istället för att ha elektroner i ett batteri kommer elektronerna från en kemisk reaktion med vätgas och syre.

Det finns dock ett batteri taget från Ioniq Hybrid som ibland matar elmotorn för att motverka märkbara fördröjningar i bränslecellen. Det hela ska ge 66,6 mils räckvidd enligt WLTP-cykeln och bilen tankas på några få minuter.

Annorlunda design interiört. Häftig!

Den flygande mittkonsolen är fräck. Under den finns plattan för trådlös laddning.

Det första man noterar när man har fått lite tid med Nexo är designen, både inuti och utanpå är den tuff.

Interiört ser det inte alls ut som i någon annan Hyundai. Pekskärmen är större och den mycket höga mittkonsolen saknas i de mer konventionella Hyundaibilarna. På nämnda mittkonsol finns mängder med knappar och vred, ett av dem för att kunna bläddra runt i menyerna.

Det funkar utmärkt, bättre än i de andra vagnarna koreanerna producerar. Trist att de inte finns även i dessa; med tanke på att gränssnittet är likadant borde det inte vara speciellt svårt att integrera. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Förutom att det vid acceleration ibland kan höras ett väsande ljud är det precis som om man kör vilken elbil som helst.

Den matta färgen är riktigt snygg.

Det kanske inte var helt sant. Elmotorns 163 hästkrafter gör inte att det känns som en Tesla när man trycker på. Det är absolut tillräckligt med kraft, men ibland kan Nexo kännas trött när man kommit upp i högre hastighet och vill accelerera lite till. Däremot är den precis lika smidig i stadstrafik som Teslorna.

Avsaknaden av kraft kan förlåtas då bilen inte alls är tänkt att var sportigt rolig, det märks inte minst på total avsaknad av sportläge. Istället får man nöja sig med Normal, Eco och Eco+. Det märks också på styrningen som är lätt, vilket även det är postivt när det kommer till vardagskörning.  

Det är tydligt att det är en av Hyundais mer påkostade bilar samtidigt som det inte är någon lyxkärra. Nexo är hyfsat ljudisolerad men vindljud stör inne i kupén. Vägljudet är inte lika påfallande, men det finns där. Rullkomforten är det inget fel på men det märks när man kör över broskarvarar.

Många linjer och veck men Nexo ser ändå inte plottrig ut.

Sittpositionen blir inte bättre än bra. Stolen är monterad för högt i min smak och jag hade velat ha ratten lite närmare. Det kanske inte låter särskilt fantastiskt men den är faktiskt fin att både köra och åka i. Hur klarar den sig mot konkurrenterna? Jättebra i och med att det är den enda bränslecellssuven på marknaden. Nästa Nürburgringrekord?

NÖRDFAKTA.
Genom att det behövs syre till bränslecellen måste bilen svälja en hel del luft. Det krävs dessutom att luften är ren och den leds därför genom ett filter innan den går till bränslecellen. Det som blir över släpps ut. Hyundai hävdar att Nexo har potentialen att rena 26,9 kg luft under en timmes körning, lika mycket som 42 vuxna andas under samma tid. 

LED-ramp är högsta mode igen och det är klart att en bil med ambition att revolutionera hela marknaden ska ha en.

Det enda utsläppet från en bränslecellsbil är vatten. Nexo samlar upp det i en liten tank och sprutar ut när tillfälle ges. När man stannar tömmer den det som finns i vattentanken och blåser igenom hela systemet för att vara säker på att det inte blir något vatten kvar. Detta för att undvika att det fryser ifall bilen lämnas ute i kylan.

Fläktarna låter en del men absolut inte tillräckligt för att väcka grannarna. Ibland kan det också vara ganska rejält med vatten som behöver tömmas. Undvik alltså att parkera på parkettgolvet i hallen.

BORDE JAG KÖPA EN?
Nej, absolut inte. Tekniken har bara tagit sina första stapplande steg. Infrastrukturen existerar knappt och på grund av de låga volymerna blir priset extremt högt. Det är också tydligt att det är en Hyundai, mycket är samma som i billigare bilar från koreanerna och i den här prisklassen förväntar man sig mer premiumkänsla än vad man får. 

Under tanklocket ser det ut ungefär som på en vanlig gasbil. Det är högt från marken till bagageutrymmet, eftersom gastankar och batteri tar upp mycket utrymme.

Däremot spelar det inte någon stor roll, Nexo var aldrig tänkt för massorna.

De enda möjliga motiveringarna för ett köp är ifall man antingen är väldigt intresserad av just tekniken eller vill stödja teknikens fortsatta utveckling. Det som man ska ta med sig från den här provkörningen är att Nexo funkar mer eller mindre precis som en vanlig bil.

Om infrastrukturen byggs ut kommer skiftet till mer hållbar fordonstrafik inte alls bli en särskilt stor förändring mot hur det fungerar idag.

Inte mycket som avslöjar att det inte är en vanlig bil.