Prov: BMW X5 xDrive 45e – laddis för långfärd

Premium BMW:s laddhybrider brukar fokusera mer på prestanda än på utsläpp, men med nya x5 45e pangar man på med klassledande elräckvidd – och ett för klassen attraktivt pris.

Prov: BMW X5 xDrive 45e – laddis för långfärd
Laddlucka på vänster framskärm avslöjar att du kör en X5 xDrive 45e.

VAD ÄR NYTT?
Den stora nyheten med X5 xDrive 45e – förutom den klart förbättrade räckvidden på el – är att cylinderantalet har ökat med två jämfört med i föregångaren X5 xDrive 40e.

Nya X5 45e har den tre liter stora radsexan som normalt sitter i X5 xDrive 40i, plus en elmotor. De två motorerna ger sammanlagt 394 hästar och 600 Nm, samma siffror för föregångaren är 313 hk/450 Nm. Det är alltså mycket bättre fart på den här bilen: 0–100 km/h går på strax över fem sekunder, vilket är ganska imponerande med tanke på att den väger drygt 2,5 ton (+375 kg jämfört med "vanliga" X5 40i). 

Vi fortsätter jämförelsen med den föregående versionen, en modell som gick drygt 2,1 mil på el när vi testade den hösten 2016. Nykomlingen ska klara hela 8,6 mil, mycket tack vare ett väldigt mycket större batteripaket.

Observera att den siffran baseras på WLTP-normen, och därför är landsvägssiffran ännu mer imponerande: 9,7 mil. Det är nästan tio mil. Sedan finns det en 69 liter stor bensintank som garanterar att man kommer vidare på sin resa. Volvo XC90 T8 kom knappt 3,3 mil på el i nyss nämnda test, och har en bensintank som endast rymmer 50 liter. 

När det gäller laddningen fyller man batteriet på strax under sju timmar vid en 3,7 kW-laddbox, och får 80 procent på fem timmar. Laddar man hemma tar det drygt tio timmar att gå från 0 till 100 procents laddning.

Konventionell förarmiljö med fin kvalitetskänsla och bra rymd. I baksätet är det inte riktigt lika rymligt.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Bilens mjukvara är inställd så att eldriften används när helst det är möjligt, vilket i eDriveläget inkluderar vid stadskörning och även vid högre hastigheter så länge man är relativt försiktig med gasfoten. I Max eDriveläget går bilen på el i upp till hela 135 km/h, men då ska man inte räkna med så speciellt lång räckvidd, X5 är en stor klump som ska tryckas genom luften. Det märks inte minst då vindbruset kring de stora sidospeglarna är relativt högt, en bieffekt av att drivlinan inte hörs alls.

När man behöver mer kraft än vad elmotorn kan ge kliver bensinaren in i handlingen, och det gör den sömlöst och väldigt diskret. Normalt sett är det svårt att höra vilken motor som är igång, då även den sexcylindriga av dem är väldigt tystlåten. 

Från stillastående är accelerationen hyfsat imponerande tack vare att elmotorn (som är placerad mellan bensinmotorn och den åttastegade automatlådan) drar resolut redan från start, men sedan planar fartökningen ut.

BMW:s fabrikstid till 100 km/h lär bli knepig att nå, men oavsett detta är X5 45e en rask bil – och därtill en av de finaste stora suvarna som finns på marknaden när det gäller köregenskaperna. Just den detaljen ligger i modellens DNA, och i viss mån även i hela märkets dito.

Bensintanken rymmer 69 liter – 14 färre än i X5 xDrive 40i.

X5 45e må vara stor och tung, men den räds inte aktiv körning på kurviga vägar utan är tvärtom stabil, förtroendeingivande och underhållande – åtminstone i sin klass. Bromskänslan, ofta en svag punkt på laddhybrider då många tillverkare har svårt att få till samspelet mellan de mekaniska bromsarna och elmotorernas energiåtervinning, är dock riktigt bra.

Styrningen lever däremot inte riktigt upp till traditionell BMW-klass, responsen är fin och bilen går villigt dit man styr, men känslan i ratten är ganska vag.

NÖRDFAKTA.
Litiumjonbatteriet i X5 45e är på 21,58 kWh – som en jämförelse hade BMW i3 22 kWh när den kom 2013. Och det är en ren elbil. Tänkvärt.

En annan smått förbluffande detalj med BMW X5 som modell är att den hade premiär 1999 – det har alltså gått tjugo (!) år sedan suvarna tog steget från terrängen till asfalten.

Drivlinan går att ställa in efter körförhållandena.

BORDE JAG KÖPA EN?
Om du letar efter en stor, laddbar suv är det det korta svaret ja. Den närmaste konkurrenten Volvo XC90 T8 AWD är visserligen rymligare, speciellt i baksätet och i bagageutrymmet, men X5 är ingen trång bil. X5:ans elräckvidd gör det dessutom möjligt att köra klart mer på el, vilket är positivt. Och när bensinmotorn går igång är X5:ans radsexa mycket mysigare (i synnerhet akustiskt) än den fyrcylindriga motorn i XC90 T8. 

Lägg till detta att BMW:n är den billigare av de två, åtminstone så länge vi pratar grundutförande. Volvo vill ha 819 900 kronor för sin största laddhybrid, BMW "nöjer sig" med 789 000. Och ja, vi är väl medvetna om att det alltid tillkommer en del tillvalsutrustning i båda fallen, men ändå. Några extrautrustningsrutor kan man åtminstone bocka i för de 30 900 kronor som skiljer bilarna åt.

Vi frågade nyligen våra läsare som äger laddhybrider om deras laddningsvanor, och då framkom det att de som kör laddbara bilar i det här segmentet kör mindre på el än ägare till mindre laddhybrider. Men har man en bil som går nästan tio mil på el är det bara korkat att inte utnyttja det.