Detta ingår i provkörningen:
• Vad är nytt?
• Hur är den att köra?
• Nördfakta.
• Borde jag köpa en?
Vad är nytt?
Det här är den åttonde avläggaren till Mercedes A- och B-familj. De växer ständigt och nu får B-klass sin suv. De yttre linjerna och en hel del av interiören är bekanta och inte särskilt överraskande. Det är nu inget negativt vilket vi finner efter en hel del tid på vägarna och bakom ratten.
Man kan undra varför GLB inte har lanserats tidigare. En rymlig, robust familjesuv med terrängkompetens, och till råga på det en hel del premiumkänsla. Den ger rent av Land Rover Discovery-vibbar och det är verkligen inte det sämsta.
Att den sedan härstammar från A- och B-plattformen kan man inte märka på utsidan. Tvärtom ger de något kantiga formerna en känsla av att den är större än den faktiskt är. Den är mer än 4,6 meter lång och dryga 1,6 meter hög, och mäter därmed in bland de rymliga familjesuvarna i VW-koncernen – fast med mer status.
Hur är den att köra?
Som vår första bekantskap får vi en 220 d 4Matic med en 190 hästkrafter stark dieselmotor, åttastegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. Interiören i GLB är välbekant, riktigt fin och närmast förvånande rymlig. De två bildskärmarna ger en bra digital bild. De tre runda friskluftventilerna förstärker Mercedeskänslan.
Med 2,80 meter i axelavstånd har GLB ett synnerligen generöst innerutrymme. Det gäller även bagageutrymmet som blir max 1 800 liter – det är inte illa. Där snubblar de större konkurrenterna på tröskeln. Här finns även en tredje sätesrad – ganska bra faktiskt. Passagerarna bör dock inte vara jättemycket längre än 168 centimeter över havet. Men man kan inte få allt…
Nördfakta.
Över huvud taget är flexibiliteten god. Baksätet är tredelat och skjutbart i längsled. Den främre passagerarstolen kan fällas för att man ska kunna stuva in långa paket.
På arbetsplatsen bakom ratten finns inte mycket att gnälla på. Sikten är dessutom utmärkt tack vare de rejäla fönsterytorna och de fyrkantiga formerna. MBUX-systemet kräver lite tillvänjning men är på det hela mycket bra.
Drivlinorna är bekanta från Mercedesfamiljen och uppfyller givetvis Euro 6d liksom RDE-kraven (Real Driving Emissions) Steg 2. Bakom motorn på minsta möjliga utrymme sitter ”kemfabriken”, och dieselpartikelfiltret och Adblue reducerar NOx-utsläppen.
Terrängegenskaperna är dessutom utmärkta. I Offroadläge ger fyrhjulsdriften 50/50-fördelning mellan fram- och bakaxel. Det hjälper i branta backar, genom svåra passager och vattendrag som de flesta aldrig kommer att använda. Om man inte behöver fyrhjulsdrift finns bara instegsverionen GLB 200 med 163 hk. Vassast är AMG 35 med 306 hk, men den kommer lite senare.
Komforten kan man verkligen inte klaga på. Dieselmotorn är en angenäm reskamrat. Den går tyst och mjukt och bevisar åter sin styrka. Dubbelkopplingslådan växlar både snabbt och sömlöst. Den 1.700 kg tunga och 190 hk starka GLB är lagom och tillräckligt motoriserad.
Åkkomforten är minst lika övertygande. Med tillägget ställbara stötdämpare (11.400 kr) glider GLB även över grövre ojämnheter. Lite stötig är den men det tillhör på något sätt en Mercedessuv.
Borde jag köpa en?
Absolut! Mercedes GLB är en mycket övertygande bil. Med sin rymliga och variabla interiör och sina fina terrängegenskaper och utmärkta komfort är den en multitalang. En Mercedes är sällan (aldrig) billig (från 358 900 kr) och den kommer troligen att konkurrera med VW Tiguan & Co. Kanske kannibaliserar den även på storebror GLC – men den är 94.000 kr dyrare.