Prov: Audi RS6 Avant har blivit både monsterkombi och allkonstnär

Premium Då var det äntligen dags igen. Audi Sport har steroidpumpat sin största kombi ännu en gång och förväntningarna är givetvis skyhöga. Kan nya RS 6 Avant infria allihop?

Prov: Audi RS6 Avant har blivit både monsterkombi och allkonstnär
Karossen har lite gemensamt med vanliga A6. Endast dörrarna, taket och bagageluckan fick följa med, resten är nytt!

Ända sedan 90-talets kanske häftigaste samarbete mellan Audi och Porsche som resulterade i märkets första riktigt snabba familjefraktare Audi RS2 har Ingolstadts stolthet hållit fast vid konceptet.

Senaste A6 Avant är absolut inget undantag där, men den tidigare så diskreta optiska framtoningen har fått ge vika för en riktig arg uppsyn.

Nya RS 6 ser mer ut som en GT3-vagn i kombiskrud än en storsäljande familjebil och det är faktiskt endast framdörrarna, taket och bagageluckan som har fått följa med till toppmodellen.

Alla andra karossdelar är extremt aggressivt formgivna. Ta bara de nya hjulhusen. Senaste RS 6 är hela 80 mm bredare än dess tamare syskon. Sedan har vi fronten som med sitt gigantiska, svarta gap verkar vilja sluka samtliga bilar framför sig. Sidokjolarna ser vassa och nästan hotfulla ut och utblåsen bak liknar raketgevär storleksmässigt. Vem hade trott att en vanlig helyllebil som A6 kunde bli så häftig?

En RS-modell behöver självklart en kraftkälla som matchar dess kaxiga yttre och genom åren har just RS 6-modellerna haft en rad olika motorer som räcker från åttacylindriga maskiner hela vägen upp till en smått hysterisk tiocylindrig spis som Audi stal från Lamborghinis lagerhyllor.

Nykomlingen nöjer sig dock precis som sin föregångare med två cylindrar mindre. En ordentligt uppgraderad fyraliters-V8 med större dubbelturbo och högre laddtryck ombesörjer framdrivningen, även om just ordet framdrivning inte riktigt räcker till.

600 hk och 800 Nm katapulterar krutkombin framåt med en ohygglig kraft. När motorn skickar sitt raseri via den åttastegade automatlådan raka vägen mot fyra drivande hjul är imponerande prestandasiffror lika säkra som amen i kyrkan: 100 km/h når man efter 3,6 sekunder och upp till det dubbla dröjer det bara 12 sekunder. Toppfarten är begränsad till 280 km/h. Är man sugen på mer än så väljer man med fördel dynamikpaketet plus för en maxfart på svindlande 305 km/h. I en kombi.

Superbilssiffror, helt klart, men det bästa är trots allt att dessa siffror kombineras med minst lika imponerande lastkapacitet. I superbilskretsar hör en lastvolym på 565–1 680 liter inte direkt till vanligheterna, eller hur?

Här utmanar nya RS 6 konkurrensen från BMW, Mercedes-AMG och Porsche på allvar och gör det dessutom till ett lägre pris.

Sportstolar och en ny sportratt med RS-knappar är det enda som skiljer RS 6 från A6. Åtminstone på insidan.

Trots bilens vansinniga kraftreserver är den dock inte särskilt råbarkad. Medan föregångaren var en smärre atombomb med bagageutrymme är nya RS 6 raffinerad, mångsidig och intelligent.

Eller vad sägs om cylinderavstängning, seglingsfunktion och 48V-mildhybridteknik? Visst, mildhybridfunktionen kan tyckas vara rätt meningslös, men den ska i alla fall spara upp till 0,8 liter bränsle per 100 km. Det är ju trots allt tanken som räknas.

Självklart har en RS-modell fyrhjulsdrift, fattas bara annat! Testbilen är dessutom utrustad med en sportdifferential på bakaxeln som inte bara spärrar utan även driver det yttre bakhjulet ännu snabbare i kurvor för att undvika understyrning. Diffen med ytterligare två lamellkopplingar är en del av dynamikpaketet som turligt nog ingår i grundpriset på den svenska marknaden.

Det innebär förutom en toppfart på 280 knyck att även två andra uppgraderingar är med ombord som krymper bilen artificiellt och gör därmed livet ack så mycket enklare.

Progressivstyrningen varierar rattutslagets utväxling beroende på styrvinkeln. Ju mer man vrider in desto större blir utväxlingen och styrningen blir mer direkt. Dessutom har RS 6 fyrhjulsstyrning, som vrider bakhjulen mot rattutslaget i upp till 100 km/h och därefter följer framhjulens vinkel. På så sätt minskas vändradien i lägre farter samtidigt som man ökar stabiliteten i högre hastigheter.

Dessa system är visserligen inget nytt, men har en förbluffande effekt på monsterkombin. Man glömmer nämligen nästan att man sitter i en fem meter lång herrgårdsvagn med ett jättelikt axelavstånd på 2,93 meter.

Inte ens när man ägnar sig åt inspirerad körning på slingrande serpentinvägar behöver man räkna med svettiga händer längre. Progressivstyrningen underlättar enormt! På semester i pittoreska småbyar i Italien med gator som mestadels är avsedda för bilar i Fiat 500-storlek? Inga problem, RS 6 fixar biffen. Hade man kommit på den tveksamma idén att blindtesta bilen hade man garanterad inte gissat rätt. Med dynamikpaket känns RS 6 snarare som en A4 på vägen.

Vi provkör raketkombin i Malibu. Inte på stranden som man kanske vill tro, men däremot i bergstrakterna längre inåt land vars asfaltsvägar är allt annat än släta och som ger oss chansen att testa bilens chassi.

En reviderad luftfjädring från A6 finns som standard i RS 6, och den gör ett utmärkt jobb. Detta är i första hand en familjebil så ingen ryggrad krossas på tuffa underlag, utan bilen fjädrar fint samtidigt som det hela tiden finns grepp i massor.

På insidan är det mesta sig likt. Här finns plats för fem personer, deras bagage och familjens hund.

Dessutom ingår en automatisk nivåreglering på bakaxeln vilket underlättar när bagaget lastas fullt eller när man, som 25 procent av spekulanterna, vill ha dragkrok. Nivåregleringen får man även om man väljer RS-sportchassit med spiralfjädrar och DRC (Dynamic Ride Control) som reducerar nigning och lutning. Systemet kan dock inte justera bakaxelns höjdnivå.     

För alla som köper en RS 6 för just RS-upplevelsen istället för kombiaspekten är RS-sportchassit ett absolut pliktkryss i tillvalskatalogen. Luftfjädringen tillåter betydligt mer karossrörelser, medan sportchassit sätter bilen ännu närmare asfalten, är mer alert och rörligt samtidigt som komforten bibehålls. I alla fall om man undviker Dynamicläget, den hårdaste dämparinställningen som bäst lämpar sig för bankörning.

Jadå, du läste rätt. Ta med frugan (eller maken), barnen och hunden, och åk ut på äventyr på Nürburgring och njut av glädjerop och hejaramsor från baksätet (kanske snarare tjut av skräckblandad förtjusning) när du piskar familjefraktaren genom det gröna helvetet utan att behöva skämmas.

Innan dess rekommenderas dock ytterligare en uppgradering i form av RS-dynamikpaket plus. Här ingår förutom ännu högre toppfart (vilket man knappast behöver nämna för sin bättre hälft) även keramiska bromsar som hejdar framfarten fruktansvärt effektivt. 

Accelerationen, farten, chassit och de brutala bromsarna är dock inte det mest speciella med nya RS 6. Inte på långa vägar. Monsterkombin är framför allt en allkonstnär.

En förvånansvärt snål (nåja) bruksbil de flesta dagar i veckan och samtidigt den ultimata sportbilsskräcken i vilken korsning som helst. Kanske är den inte lika rå och brutal som en Mercedes-AMG E 63 S som i jämförelse känns som en fullfjädrad huligan. Audin är mer gentleman än buse, mer medgörlig än dominant, och dessutom underbart smidig.

Automatlådan känns som en dubbelkopplingslåda och briljerar fullständigt, oavsett om det gäller mjuka växlingar i vardagen eller att peta i nästa kugge med ljusets hastighet när man har bråttom.

Går det undan kommer man dock med all säkerhet att känna av bilens vikt. Det är trots allt 2 075 kg vi pratar om. Har man valt dynamikpaketet minskar vikten med 34 kg tack vare bromsarna, men Audi RS 6 är ingen lättviktare. Monsterkombin "överträffar" till och med E 63 S med 80 kg!

Bakifrån syns breddningen mest, nya RS 6 är hela åtta centimeter bredare än A6! Notera de gigantiska utblåsen.

Visserligen har man gjort en del förbättringar för att RS 6 inte ska kännas framtung, men kör man som en dåre kommer understyrningen som ett brev på posten.

Att få bilen på rätt köl igen kräver dock ingen ingenjörsutbildning. Det räcker med att stampa plattan i mattan för att bilen ska räta upp sig tack vare sportdifferentialen och ett reviderat quattrosystem. Upp till 85 procent av kraften kan ledas till bakhjulen för att hjälpa bilen och föraren genom kurvorna.

Det hela fungerar mycket bra. Kanske för bra? Som förare blir man aldrig särskilt involverad i körningen. Inte som i en E 63, där man nästan får kämpa för att bilen ska gå fort.

Nej, Audin är väldigt effektiv men samtidigt isolerad och automatiserad. Med över 40 processorer i bilen blir det inte mycket över för föraren att göra. Att dessutom styrkänslan lider av en något oberäknelig och trög dynamisk styrning gör inte saken bättre.

Med det sagt är dock Audi RS 6 en fantastisk vagn för att ta sig från punkt A till B, kanske till och med bäst i disciplinen. Man slås av hur bekväm och lättkörd en bil av denna kaliber kan vara.

RS 6 är mer komfort- än sportinriktad, vilket inte minst märks på riktigt dåliga vägar. Fjädringen sväljer allt trots jättelika 22-tumsfälgar och även ljudnivån fokuserar mer på bekvämlighetsaspekten än på sportighet. De dubbelglasade rutorna isolerar det mesta oljudet från omvärlden och inte heller sportavgassystemet gör mycket väsen av sig.

Den vrålstarka V8:an i fronten sätter skräck i nästan vilken annan bil som helst.

Insidan skiljer sig inte nämnvärt från en vanlig A6. Samma layout, samma funktioner, men RS-spekulanten kan gotta sig åt nya sportstolar i tjusiga material med grymt sidostöd och en ny ratt med större växlingspaddlar.

En annan nyhet för den senaste generationen är två mystiska knappar på ratten som är märkta RS1 och RS2. Båda knappar tillåter föraren att ändra och spara en mängd olika inställningar för motorn, lådan, dämparna och styrningen, men RS2-knappen är lite extra intressant. Med den kan man nämligen för första gången i en RS-modell stänga av chassikontrollen helt och uppleva bilen så analogt som möjligt. 

Frågan som kvarstår är dock: Behöver världen verkligen en kombi med 600 hk? Antagligen inte, men habegäret blir inte mindre för det.

Audi RS 6 är tveklöst det bästa Audi Sport-dårarna har utvecklat. Föregångarens grovhuggna karaktär har slipats ned och förfinats till en intelligent och användbar vardagsbil som dessutom kan förnedra det absolut mesta vid trafikljusen.

Med sitt senaste monsterbygge presenterar Audi en absolut helgjuten och komplett upplevelse utöver det vanliga.


Audi RS 6 har varit med i 18 år och är ett begrepp idag. En supervagn som "fixar allt". Ett lika enkelt som bra koncept: brutalt stark V8 och alltid grepp – eftersom Audi hade vett nog att ha fyrhjulsdrift som standard redan från början. Jag gillar RS 6 skarpt. En betydligt bättre bil än en prestandasuv som känns som att den ska välta i kurvorna. Hellre denna lågsniffande, snabba superpansarvagn.