Prov: Audi A1 Citycarver 30 TFSI Proline – bättre än väntat

Premium Ack, denna offroadhysteri. Mer eller mindre terrängodugliga suvar poppar upp som svampar ur marken. Nu senast i form av A1 Citycarver. Det verkar dock som om Audi har lyckats bygga den bästa versionen av småbilen på länge.

Prov: Audi A1 Citycarver 30 TFSI Proline – bättre än väntat

VAD ÄR NYTT?
Nya Citycarver är en A1 Sportback med fyra centimeter högre markfrigång. Resterande mått, förutom höjden som sammanlagt har ökat med fem centimeter, är desamma som för A1 Sportback. Den mattsvarta grillen i oktagondesign påtalar kompaktbilens optiska släktskap med Audis Q-flotta. Vidare stärker hasplåtar fram och bak, breddade hjulhus i oöm plast och markerade sidokjolar Citycarvers tuffa uppsyn.

Det är självklart strikt kosmetiskt. A1 CC är ingen bil att bege sig ut på äventyr bortom vägnätet med, då den endast driver på framhjulen. 

På insidan finns det inga skillnader jämfört med A1 Sportback. Tråkigt? Inte alls. A1 hör till de rymligaste bilarna i klassen vilket innebär att inte heller långa personer kommer att ha problem med att hitta en bekväm sittposition, åtminstone framtill. Bagageutrymmet som är väl tilltaget erbjuder 335 liter lastvolym, och 1 090 liter med fällt baksäte. 

Det här är en Audi, vilket innebär att byggkvaliteten och funktionaliteten i kupén är av absoluta toppklass. Endast några tråkigt billiga plastpaneler på dörrsidorna och på undersidan av instrumentpanelen drar ned helhetsbetyget. 

A1 Citycarver känns vuxen, här hittar man tekniska lösningar som inte är alltför vanliga i segmentet. Eller vad sägs om digitala instrument, infotainmentskärm med smartphoneintegrering och den över lag ytterst välisolerade kupén? Dessutom är den kompakta stadsbilen ett underbart avbrott i Audis pekskärmshysteri. Det känns nästan lyxigt att kunna justera värmen med hjälp av fysiska vred!    

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Den lilla trecylindriga turbobensinmotorn på en liter är trevlig, 116 hk räcker gott för att bilen ska kännas pigg. Motorn är kultiverad, vridstark och reaktionssnabb, och i perfekt harmoni med den manuella växellådan. Det ska tilläggas att man även kan beställa sin Citycarver med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, men de 20 000 kronorna kan man istället lägga på mer meningsfulla tillval. 

Styrkänslan är bland de bästa i klassen och tillsammans med det fina chassit från superkompetenta A1 borgar detta för massor av körglädje. Den stora skillnaden här är den högre markfrigången. A1 är i hårdaste och sportigaste laget, Citycarver är klart bekvämare. Ojämnheter filtreras effektivt och tyst.  

NÖRDFAKTA.
A1 Citycarver har konstigt nog inte flytande blinkers bak, som sina större syskon.

BORDE JAG KÖPA EN?
A1 Citycarver är förhållandevis dyr. Grundpriset för bilen vi kört börjar på kaxiga 255 500 kronor. Då ingår visserligen en hel del utrustning som exempelvis 2-zons klimatanläggning, digitala instrument, parkeringssensorer fram och bak och den ack så viktiga smartphoneintegreringen, men man får inte glömma att vanliga A1 med samma grundutrustning kostar 25 900 kronor mindre.

Värdesätter man komfort är A1 Citycarver ett säkert kort.