Prov: Ford Puma Ecoboost – pånyttfödd

Premium Vi vet alla att en framgångsrik biltillverkare behöver ha åtminstone en suv på programmet. Så är det bara. Men varför inte två som delar samma segment? Vid sidan om Fiesta Active gör nu även nya Ford Puma entré på kompaktsuvscenen!

Prov: Ford Puma Ecoboost – pånyttfödd

VAD ÄR NYTT?
Man skulle kunna tro att trenden håller på att vända, men icke. Vid sidan om skogsmulleaktiga Fiesta Active släpper nu Ford sin andra aktör på marknaden för minstingssuvar.

Precis som Fiesta bygger Puma på Fords globala B-Car-plattform och precis som sitt syskon byggs nykomlingen i Fords fabrik i Rumänien. Naturligtvis lånar Puma en hel del komponenter från Fiesta men vet att distansera sig tillräckligt mycket för att kunna tilltala en bredare publik.

Ett exempel är den trecylindriga bensinmotorn med mildhybridteknik som inte bara är snål utan även förvånansvärt kvick med sina 155 hästar. Utvändigt följer den blott 4,1 meter långa bilen Fords något intetsägande formspråk och även på insidan känner man av släktskapet med plattformssyskonet.

Mycket är hämtat från Fiestas lagerhyllor, men det är absolut ingen dålig sak. På senare år har man nämligen lyckats ta jättekliv när det gäller interiörkvaliteten och Puma är absolut inget undantag. Allt känns väl sammansatt, högkvalitativt och ovanligt lyxigt för storleksklassen. Här finns till och med digitala instrument som samsas på en 12,3-tumsskärm bakom ratten.

Ford Puma gillar kurvor, men den exakta styrningen hade kunnat återkoppla bättre. Den trecylindriga motorn kräver höga varv och konstanta växlingar.

De fem olika körlägena animeras i olika och överskådliga stilar. Väljer man exempelvis Offroadläget visar kartmaterialet även områdets topografi. I Sport-läget visas framförvarande bilar grafiskt som en Ford Mustang istället för som en Mondeo eller en pickup som i andra modeller. Ja, visst är det kul med genomtänkta detaljer?

Precis som det förenklade handhavandet av bilens infotainmentsystem. När systermodellernas system mest känns som om de ansvariga för menyerna har fått ett epileptiskt anfall är nykomlingens användande intuitivt, sobert och snyggt. Systemet har dessutom fått uppdaterad grafik och reagerar snabbt, men väljer konstigt nog fortfarande att bortse från språkkommandon.

Priset för vår testbil är inte alls försynta 266.700 kronor, men då ingår såklart en hel del som exempelvis halvläderklädsel med röda kontrastsömmar och kolfiberdekor. Fack och avlastningsytor finns det gott om samt en smart mobilhållare som fixerar mobilen och samtidigt laddar den induktivt.

Utrymmena är svåra att gnälla på trots bilens kompakta yttermått. Rymdkänslan är ständigt närvarande på de främre platserna, men i baksätet är det lite trängre. Här bör man icke göra sig besvär om man är längre än 180 centimeter. Allt annat än litet är däremot bagageutrymmet på hela 468 liter med baksätet på plats. Fäller man detta sväljer den lilla bilen 1 161 liter.

Det är dock inte heller Pumas egentliga partytrick. Nej, inte ens den elektriska och sensorstyrda bakluckan (4 000 kr) är det. Istället är det en detalj som annars har varit förunnad Land Rover Defender: Eller vad sägs om en tvättbar bagagerumsmatta inklusive avrinningsventil? En udda detalj, absolut.

Det digitala instrument-klustret byter skepnad beroende på valt körläge.

Puma tillhandahåller en mängd andra mer eller mindre nyttiga tillval. Rattvärmen till exempel som kombineras med eluppvärmd vindruta i ett vinterpaket för prisvärda 3.000 kronor.

Man behöver faktiskt inte kryssa speciellt mycket i tillvalslistan när man är spekulant på en ST-Line X. Här ingår det absolut mesta man kan tänkas behöva hela vägen ned till en fantastisk ljudanläggning från självaste Bang & Olufsen med tio högtalare och 675 watt. Wow!  

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Man kan knappast beskylla Puma för att besitta en föredömlig runtomsikt, men som tur är hjälper bilens backkamera till där designgänget har "misslyckats". Behöver man mer hjälp finns dessutom parkeringsassistans tillgänglig som i kombination med en adaptiv farthållare, radar- och kamerabaserad nödbroms samt dödavinkelnvarning ingår i förarassistentpaketet för klart överkomliga 8 000 kronor. En välsignelse i stadstrafiken där också bilens 48-volthybriddrivlina får spela ut sina äss.

När man ska stanna vid ett trafikljus stängs den trecylindriga motorn av redan vid 25 km/h och återvinner energin under rullningen, vilket dock känns ganska tydligt i kupén. När rött så småningom blir grönt och foten rör kopplingspedalen vaknar trecylindern omedelbart – men hörs dessvärre tydligt.

Det är ingen raffinerad och sofistikerad pjäs som ruvar under huven. Under 2.000 r/min är spisen seg, orkeslös samt högljudd. Däröver vaknar den till liv men vill ändå konstant underhållas med växlingar. Välj Sportläget och bilen skärper till sig, svarar bättre på gasen och upplevs över lag som sportigare inte minst genom den 16 hk starka generatorn som hjälper till att täppa till turbohålet.

Här finns tack och lov gott om grepp och det är endast under acceleration ut ur ytterst trånga hårnålskurvor som de 18 tum stora hjulen släpper.

Det känner man inte minst i ratten som då utsätts för ordentliga kraftreaktioner men som annars glänser med sin precision även om den sportigt lagda föraren kan uppleva servostödet som lite väl frikostigt. Trots suvattributen erbjuder Ford ingen fyrhjulsdrift till nya Puma. Ändå uppträder bilen säkert och tillförlitligt med en hel del äkta körglädje, inte minst på kurviga landsvägar.  

NÖRDFAKTA.
De flesta av oss har nog ett vagt minne av att Ford har använt namnet Puma förr, eller hur? Helt rätt. Första generationen Puma introducerades så tidigt som 1997 men var till skillnad från dagens kompaktsuv en liten sportcoupé.

Den baserades på dåtidens Fiesta, vilket innebär att bilen var ännu mindre än dagens ättling, ännu lättare och kunde beställas med en rejsig 1,7-liters VCT-motor på 155 hk som avverkade sprinten 0–100 km/h på hyfsat kvicka 7,8 sekunder. 

BORDE JAG KÖPA EN?
Frågan från början var ju om Ford verkligen behöver ännu en pyttesuv i programmet och svaret blir självklart ja. Puma känns ungdomligt sportig och modern, och är trots sina något begränsade fartresurser betydligt roligare att köra än den mer förnuftbetonade Ecosport som den ersätter här i Sverige. (Ecosport säljs fortfarande på kontinenten.)

Ford Puma riktar i första hand in sig mot en lite yngre publik och lever absolut upp till förväntningarna. Bilen känns modern och blir ett betydligt bättre köp än Ecosport som i ärlighetens namn kändes föråldrad redan när den var ny. Visserligen är priset för toppmodellen ganska självsäkert, men man får mycket för pengarna. I dagens djungel av hybridiserade småsuvar är Puma definitivt värd att titta lite extra på.