PROV: Volvo XC40 T5 TE – minihybriden

Premium Volvo utökar sin stadigt växande hybridflotta med ännu en modell. XC40 T5 Twin Engine använder sig av en trecylindrig motor men får klara sig utan fyrhjulsdrift. Vi provkör!

PROV: Volvo XC40 T5 TE – minihybriden

VAD ÄR NYTT?
Volvo vågar nytt. I sina laddhybrider har man hittills alltid kombinerat en tvåliters bensinmotor med en elmotor på bakaxeln, men samma gamla recept fungerar dock inte för märkets minsta modell. XC40 bygger som bekant på CMA-plattformen och kräver således en helt ny drivlina. Valet föll på en ytterst kultiverad 1,5-liters trecylindrig bensinmotor på 180 hk och en 60 kW elmotor som båda huserar i kompaktbilens framvagn. 

Någon fyrhjulsdrift är därmed inte tillgänglig men däremot erbjuds en helt ny dubbelkopplingslåda med sju växlar. Föraren får även möjligheten att växla själv vilket fungerar smidigt och nästan omärkbart. Märkligt är dock att man endast får växla själv i rekuperationsläget. Dessvärre kan man inte justera rekuperingsnivån och även växelpaddlar lyser med sin frånvaro. 

Litiumjonbatteriet är detsamma som i de större laddhybriderna med en kapacitet på 10,7 kWh, och det sitter i kardantunneln. På så vis kunde man behålla bilens bagagevolym på 460–1.336 liter. Endast det variabla lastgolvet och tunnelkonsolens praktiska papperskorg fick stryka med samtidigt som bensintanken rymmer en aning mindre än förut (48 liter istället för 54). 

Volvo garanterar en livslängd för sina batterier på upp till åtta år eller 160.000 kilometer. Sjunker kapaciteten under den tiden under 55 procent får man nya batterier utan kostnad.

Via infotainmentskärmen får man en uppsjö av viktig information om bland annat förbrukningen, batteri­laddningen och energiåtervinningen. Självklart har XC40 T5 Twin Engine flera körprogram.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Är batterierna laddade ska XC40 kunna köra 45 km helt elektriskt. E-driftens topphastighet ligger på 125 km/h och därefter startar den lilla trecylindriga motorn som varvar glatt och överraskar med ett riktigt rolig ljudbild. Med båda drivkällorna igång stiger topphastigheten till klart godkända 205 km/h. 

Sprinten från stillastående till 100 km/h ska XC40 T5 Twin Engine klara på 7,3 sekunder. Inga särskilt imponerande siffror, men man ska inte glömma bort att bilen väger 1.812 kg. En jämförbar variant med en 247-hästars fyrcylindrig bensinmotor och fyrhjulsdrift (XC40 T5 AWD) är hela 128 kg lättare och därför betydligt snabbare. 

Utan hybriddrift är XC40 inte heller någon särskilt vig reskamrat. Därför stör man sig inte heller på extravikten. Som vanligt rullar de stora 18-tumshjulen en aning stelt över tvärfogar, men bilen förblir snäll och stabil utan att kränga. Genom kurvor tar man sig enkelt och med bra precision. Är man en aning försiktig med gaspedalen kan man för det mesta njuta i bilens hybridläge då elmotorns tryck även fungerar om batteriet är tomt.

Upp till fyra procent av batteriets kapacitet behålls nämligen som backup. Inga laddningsstationer i sikte och batteriets laddning tryter? Då kan man använda bensinmotorn som generator. Upp till 70 procent av kapaciteten kan laddas när trecylindern är igång. Ur miljösynpunkt är det dock fullständigt idiotiskt.

Endast den diskreta luckan i vänster framskärm avslöjar att den här XC40:n är något speciellt!

NÖRDFAKTA.
Elmotorn i XC40 T5 Twin Engine är kopplad till endast de jämna växlarna i dubbelkopplingslådan. Precis som förbränningsmotorn har även elmotorn en varvtalssänkande utväxling. Beroende på valt körprogram (Hybrid, Power eller Pure) används alltså antingen samtliga eller bara de jämna växlarna. 

BORDE JAG KÖPA EN?
XC40 T5 Twin Engine är absolut ingen billig pjäs. Grundpriset för den lilla laddhybriden med Inscription Recharge-utrustningsnivån landar på ytterst självsäkra 516.000 kronor. Vill man istället ha ett sportigare uttryck, väljer man R-design Recharge för 10.000 kronor till. Det är mycket pengar och endast eldrivna XC40 P8 AWD med 408 hk (från 699.000 kronor) är dyrare bland minisuvarna från Hisingen. 

Kombinationen av den lilla trecylindriga motorn, elmotorn och den underbara sjustegade dubbelkopplingslådan är dock absolut lyckad och harmonisk. Ändå förblir XC40 tung, trång och inte alltid körglad. Måste man absolut ha en kompaktsuv med hybriddrivlina är XC40 säkerligen inget dåligt val. För oss andra finns dock kanske bättre alternativ.