Nissan Juke DIG-T: Vågar sticka ut

Premium För tio år sedan var Juke en av pionjärerna i småsuvsegmentet. Nu är det dags för generation två – med samma kaxiga utstrålning.

Nissan Juke DIG-T: Vågar sticka ut

VAD ÄR NYTT?
Allt. Nya Juke bygger på en plattform som tagits fram av Nissan, Renault och Mitsubishi, och bilen delar därmed hårdvara med Renault Clio och Captur. I Sverige säljs Juke i en handfull olika utrustningsnivåer, men bara en motor finns att tillgå och den driver endast framhjulen. Motorn i fråga är en turboförsedd radtrea på en liter, som ger 117 hästar och maximalt 200 Nm. 

Designmässigt är modellen nästan lika galen som sin föregångare, och då som nu är det fronten som är mest uppseendeväckande. Om man gillar designen eller ej är såklart individuellt, men Juke gör sin egen grej och det ska den trots allt ha cred för. 

Interiören är mycket mer konventionell än karossen, i ärlighetens namn skulle man lika gärna kunna sitta i en Micra. Inget fel i det, men det hade varit roligt om Nissan hade löpt linan ut. Förarmiljön är dock lättfattlig och har bra kvalitetskänsla över lag.

Trevlig (men kanske lite väl nedtonad) interiör. Allt sitter dock där man förväntar sig, och fungerar bra.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Prestandanivån är relativt medioker, men kraften räcker absolut till i och runt stan. Upp till 5 000 r/min drar motorn fint, om än inte med någon vidare entusiasm. Den manuella växellådan är dock trevlig, ska sägas.

Chassit är relativt fast vilket ger medelmåttig komfort, men bilen har fin karosskontroll och känns säker på vägen med en neutral balans. Styrningen har lagom servounderstöd och godkänd respons, som bidrar till trevnaden man känner bakom ratten.

Man sitter ganska högt i bilen och framstolarna har god komfortnivå. Nissan hävdar att baksätet är rymligare än det var i föregångaren, men utrymmet är alltjämt begränsat för vuxna passagerare.

NÖRDFAKTA.
Juke byggs, tillsammans med storebror Qashqai, i Sunderland i nordöstra England. 

BORDE JAG KÖPA EN?
Nissan har väldokumenterat bra driftsäkerhet, och även om Juke förlorat fyrhjulsdriften är modellen lika kaxig som den alltid har varit. Dessutom kan du skräddarsy din bil med avvikande takfärg, för att göra den än mer "egen".

Vågar du sticka ut från mängden är Juke definitivt att rekommendera.