Aiways U5: Fräsch men trist

Premium Kan denna första kinesiska elsuv övertyga med sitt kampanjpris? Vi provkör.

Aiways U5: Fräsch men trist
Under den vänstra LED-strålkastaren döljer sig ladduttaget.

VAD ÄR NYTT?
Hela bilen är ny och så även tillverkaren. Aiways startades för tre år sedan av finansdirektören på SAIC, en kinesisk biljätte ägd av staten, och försäljningschefen hos Kinas Volvoimportör.

I november 2019 visade man sin första bil, en elsuv som är tänkt att produceras i 150 000 exemplar om året i en fabrik i Shangrao i östra Kina. Bilen är byggd på en modulerbar plattform, liksom MED från Volkswagen, och andra elektriska modeller kan därför följa.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Ett batteri på 63 kWh ska räcka för en körsträcka på omkring 400 km. Batteriet kan laddas med en typ-2-kontakt (6,6 kW) eller med en CCS-likströmsladdare på 100 kW. I det senare fallet till 80 procent på 30 minuter.

Motorn på 140 kW driver på framhjulen och startar något bryskt. Både motorkaraktären och bromskraften kan lätt varieras i tre steg. Köregenskaperna är inte bilens starkaste sida. Delvis kan detta bero på de anonyma 19-tumsdäcken som har dåligt grepp. Fjädringskomforten hos denna 1,7-tonnare är bra och krängningen inte alltför påtaglig.

Förutom den hårda ratten känns de fina materialen i U5 lika sköna som de ser ut. Aiways drar nytta av platsfördelarna hos en elplattform men när det gäller köregenskaperna finns det plats för förbättringar.

NÖRDFAKTA.
Genom ett axelavstånd på 2,8 meter erbjuds benutrymmen i Skoda Superbklass. Med nedfällt baksäte stuvar man lätt in bagage på mer än 1,5 kubikmeter.

Serviceintervallet är 10 000 mil vilket borde betyda på låga driftkostnader. Delläderinredning av hög kvalitet är inte vad man förväntar sig i prisklassen, i synnerhet inte från en förseriebil.

BORDE JAG KÖPA EN?
Priset är konkurrenskraftigt för en suv på 4,7 meter men det faktum att man hittills bara fått tre stjärnor i EuroNCAP:s krocktest tyder inte på någon försäljningssuccé i Sverige. Men detta kan ändras så håll ögonen på Aiways då den kan komma att bli en viktig konkurrent till europeiska elbilar.