Prov: T-Roc med titanorgel

Premium Bygger man Golf en våning högre kallas den plötsligt T-Roc och har förvandlats till en suv. Klistrar man dessutom bokstaven R på bakluckan, vad får man då? Det är det vi ska ta reda på.

Prov: T-Roc med titanorgel

VAD ÄR NYTT?
Karossformen är oförändrad liksom innerutrymmena och förstås detaljkvaliteten.

Vad som skiljer den från en vanlig T-Roc är, förutom R-logotypen i ratten, de bekväma sportstolarna, instrumentbrädan i den nya karossfärgen lapisblå och en diffusor baktill som inramar de fyra avgasrören. Den största nyheten är dock motorn på 300 hk.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
I prestanda och väghållning kan bilen matcha även renrasiga sportvagnar. Ett vridmoment på 400 Nm från 2 000 r/min ger enastående fartresurser i kombination med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan. Detta matchas av ett förfinat Haldexsystem som ger bilen en bakhjulsdriven karaktär och därigenom mer underhållande köregenskaper. Accelerationen 0–100 på 4,8 sekunder talar sitt tydliga språk.

1 500 kg väger T-Roc i sitt sportigaste utförande.

NÖRDFAKTA.
Det dyraste tillvalet är ett fyrpipigt avgassystem av titan signerat Akropovic. Det kostar visserligen 38 700 kronor extra men gör körningen till en sensationell ljudupplevelse. Dessutom spar man in sju kg i vikt.

I körprogrammet Comfort hålls avgasljudet i bakgrunden och de adaptiva stötdämparna sväljer mer av vägens ojämnheter. I raceläget känns styrningen mer direkt, dämparna hårdare och avgasljudet blir till ett akustiskt spektakel. En intressant detalj är att sportläge saknas. Detta betraktas här som standard.

BORDE JAG KÖPA EN?
Vill du ha en sportvagn som även kan fungera i vardagen kan detta vara ett bra val. Du har plats i bagageutrymmet som i en suv och du kan till skillnad från i Golf R även montera dragkrok!