Prov: Fjärde generationen av Audi A3 är en äkta premiumbil

PREMIUM Visst har Audi A3 alltid känts som en lite lyxigare VW Golf? Kompaktmodellen som kom 1996 vill i sin fjärde generation äntligen vara självständig och värdig premiumstämpeln.
Annons

VAD ÄR NYTT?
Nya A3 är en komplett nyutveckling som delar sin plattform MQB evo med åtskilliga koncernsyskon som exempelvis VW Golf 8, Seat Leon och nya Skoda Octavia. Den exteriöra designen är inte speciellt lik den förra generationens och är enligt Audi själva inspirerad av Lamborghinis sportbilar.

Nog finns det fog för ett sådant påstående – skarpa konturer blandat med konkava dörrsidor och breda, aggressiva axelpartier ger bilen en dynamisk uppsyn. Att grillen är gigantisk behöver vi ju knappast påpeka. Axelavståndet på 264 cm är identiskt med föregångarens men på längden och bredden har den inte alls så kompakta vagnen vuxit med tre centimeter (längd 434 cm, bredd 182 cm). 

De större yttermåtten känns tydligt i den helt nydesignade interiören som upplevs förvånansvärt luftig för en kompaktbil. Det är bara bakåtsikten som är dålig. Förarmiljön är numera helt digitaliserad, inte ens grundversionen har några analoga mätare längre.

På typiskt Audimanér kan såklart det mesta uppgraderas, så även här. Vill man ha en större skärm i Sverige är man dock tvungen att kryssa för Evolutionspaketet. Det innehåller visserligen en mängd trevligheter som en adaptiv farthållare, MMI-navigation plus som styrs via en pekplatta och strålkastare samt bakljus av LED-typ, men kostar hiskeliga 32 500 kronor extra. Knappast prisvärt till en kompaktbil.

Prov: Fjärde generationen av Audi A3 är en äkta premiumbil
Toppmodern förarmiljö, hög kvalitet och magnifika stolar. Det kan knappast bli bättre.

Nästan alla funktioner i nykomlingen styrs av en centralt placerad pekskärm i likhet med den som vi hittar i nya Golf. Till skillnad från i Golf finns dock fortfarande två knapprader kvar i A3 som har placerats lättåtkomliga nedanför centralskärmen. Knapparna styr klimatanläggningen och körinställningarna och underlättar handhavandet enormt.  

Växelväljaren till den automatiska S tronicväxellådan verkar ha krympt i tvätten och är i generation fyra i samma storleksordning som en tumme av det ståtligare slaget. Lådan, som kan skötas manuellt via paddlar är kopplad till en 1,5-liters, fyrcylindrig TSI-bensinmotor som vi redan känner igen som en harmonisk drivkälla från andra koncernmodeller. I A3 är turbospisen om något ännu en aning mer kultiverad och mjuk.

Dessutom är drivlinan utrustad med en bränslebesparande 48-volts mildhybridlösning, som energiåtervinner och hjälper till att motverka turbohålet tack vare sin boostfunktion. 

En modern Audi bör alltid rättfärdiga företagets motto ”Vorsprung durch Technik” och lilla A3 är absolut inget undantag. Den kompakta bilen tar digitaliseringen till en ny nivå, erbjuder mängder av komfort- och säkerhetssystem och spelar till och med ut miljökortet i interiören. De tygklädda stolarna och dörrsidorna består nämligen av ett tyg producerat av pantade PET-flaskor.

Prov: Fjärde generationen av Audi A3 är en äkta premiumbil
Det Audi-typiska bikake-mönstret hittar vi även baktill.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Tryck på startknappen i mittkonsolen, lägg i första växeln och bilen drar iväg på samma sätt som om den vore sugmotorförsedd. Den kombinerade startmotorn/generatorn utför sin uppgift effektivt, mjukt och omärkbart. 0–100 km/h går på hyfsade 8,4 sekunder och accelerationen känns ändå passande och tillräckligt snabbt. Toppfarten anges till 224 km/h. 

Ut på motorvägen. Just motorvägsfarten verkar passa bilen som hand i handske. Motorn känns alert men samtidigt avslappnad och gör inte heller ljudmässigt alltför mycket väsen av sig. Dags att ägna sig åt de omfattande assistanssystemen. Standardmässigt har Audi A3 Pre Sense Front samt filhållnings- och undanmanöverassistans.

Vill man ha hela rasket får man lägga till den adaptiva farthållaren (som ingår i Evolutionspaketet), Pre Sense Basic (2 500 kronor) samt filbytesassistansen med exit warning och cross traffic assist (6 600 kronor). 

Mest praktisk är dock den adaptiva farthållaren. Nej, systemet är inte alls lika finkänsligt som i märkets finare vagnar, men jobbar trots allt tillförlitligt. Den kamerabaserade vägmärkesidentifieringen (3 100 kronor) fallerade bara vid ett enda tillfälle under vår testrunda. Vid en motorvägsavfart sänkte bilen hastigheten trots att vägmärket gällde just utfarten.

Prov: Fjärde generationen av Audi A3 är en äkta premiumbil
I baksätet är det fortfarande ganska trångt och dystert. Den dubbla C-stolpen stör sikten.

På navigationssystemets uppmaning tar vi nästa avfart och överraskas över hur lätt den lilla Golf-kusinen tar svängen. Via Drive select-vredet väljer vi Dynamic. De adaptiva dämparna hårdnar och den progressiva styrningen blir märkbart tyngre. Så rustade kastar vi bilen genom kurvorna. 

Helt utan ansträngning styr man A3 med millimeterprecision genom de olika kurvorna. Först när man plågar högerpedalen rejält svarar framaxeln med en diskret understyrning. Den enda relevanta kritikpunkten vi kan hitta här är att styrningen gärna hade kunnat ge mer feedback. 

S troniclådan sorterar växlarna blixtrande kvickt och omärkbart. Visst kan man växla manuellt, men i Dynamic hittar elektroniken själv de optimala växlingspunkterna.

Underlagets kvalitet försämras plötsligt dramatiskt. Tillbaka till Comfort. A3 förblir trots allt sportigt stram utan att bli alltför plågsam. Korta ojämnheter hittar sin väg in till kupén, men stör knappt vilket först och främst beror på de fantastiska stolarna.

Prov: Fjärde generationen av Audi A3 är en äkta premiumbil

NÖRDFAKTA.
Det är endast bilar med de starkare motorerna som begåvas med en multilänksbakaxel för dynamikens skull. De svagare motoralternativen (under 150 hk) får nöja sig med en bakaxel av halvstel typ.

BORDE JAG KÖPA EN?
Nya A3 har inte bara vuxit på längden och bredden, den har även vuxit upp. Den är helt enkelt en äkta premiumbil av hög kvalitet för förare som föredrar en känsla av lyx över maximala utrymmen och mångsidighet.

Försäljningsstarten är i maj, men den mildhybridiserade 150-hästars bensinmotorn finns inte tillgänglig då. Den förväntas dock komma kort efter marknadsintroduktionen. Priserna börjar på 277 000 kronor för en A3 35 TFSI med Prolineutrustning.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen