Prov: Mercedes GLA 220 d 4Matic – äntligen på G!

Premium Mercedes lanserar den andra generationen av sin kompakta storsäljare GLA: mer suv än crossover, mer teknik – och betydligt högre vikt än innan.

Prov: Mercedes GLA 220 d 4Matic – äntligen på G!
Nykomlingen har inte särskilt mycket gemensamt med sin nätta och rörliga föregångare.

"En bil för vardagens små äventyr", kan man läsa på Mercedes hemsida. Förhoppningsvis sträcker sig dessa äventyr inte bortom en eller annan grusväg. En högbent kompaktbil med 14 cm markfrigång kommer antagligen inte att komma särskilt långt i vildmarken, även om vår testbil GLA 220 d 4MATIC kan ståta med permanent fyrhjulsdrift och en del körprogram för offroadkörning.

"Den perfekta följeslagaren i ditt mångsidiga liv", fungerar då bättre. GLA presenterades 2014 och denna den andra generationen har inte mycket gemensamt med sin föregångar, varken optiskt eller tekniskt. Med en längd på 4,41 meter är nykomlingen hela 11 cm längre än den utgående modellen.

Samtidigt rör sig modellen från föregångarens crossoverform till att vara en renodlad kompaktsuv med avsevärt högre bruksvärde.

Precis som i B-klass hittar vi även här ett variabelt och delbart baksäte samt ett fällbart passagerarsäte fram (1 100 kronor) som gör livet mycket lättare. Lastvolymen ligger på 425–1 420 liter. Användbart, men knappast skrytvänligt. Även en BMW X1 erbjuder mer (505–1 550 liter).

Däremot är det variabla lastgolvet och den fem centimeter lägre lastkanten praktiska. Att bagageutrymmet dessutom är klätt i fina material med fantastisk passform gör ju knappast saken sämre.

Den högre sittpositionen ger bättre runtomsikt samtidigt som samtliga passagerare kan glädjas åt bättre utrymmen för armar och axlar. Benutrymmet bak har dessutom växt med hela tolv centimeter. Baksätet är ytterst bekvämt, sittdynan alldeles lagom lång och tillsammans med de främre komfortstolarna med utdragbart lårstöd presenterar sig nya GLA som en mycket rymlig och ombonad suv.

Interiören känner vi från A-klassen: knivskarpa skärmar, urläckra utblås och trevliga material.

Visst kan man utrusta sin GLA med en mängd trivselhöjande tillval som får den lilla suven att kännas som en av sina avsevärt mycket dyrare storebröder, även om instegsmodellen då sticker iväg prismässigt. Ordentligt.

Testbilen har exempelvis utrustats med högkvalitativa läderklädda stolar (Exklusivpaket, 16 000 kronor) och tjusiga interiörpaneler i svart lindträ (3 000 kronor) som ger bilen en ytterst exklusiv känsla. Synd bara att baksätesutrymmet mestadels har tråkiga hårdplastpaneler.

En GLA är nämligen inte direkt ett finansiellt kap. Grundmodellen 180 d med 116 hk och en åttaväxlad dubbelkopplingslåda kostar från 339 900 kronor. Visserligen ingår alltid märkets suveräna MBUX-infotainmentsystem med dubbla skärmar, touchpad samt röststyrning som faktiskt fungerar, däremot kostar adaptiva LED-strålkastare och tvåzons klimatanläggning extra. Vår fullutrustade testbil 220 d 4Matic spränger 600 000-kronorsgränsen helt utan problem.

Då ingår självklart tvåliters dieselaggregatet OM 654q med 190 hk, en åttaväxlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift, större bromsskivor fram, 20-tumsfälgar samt ett chassi med adaptiva dämpare. Kombinationen ger en suv som definierar körglädje med hjälp av komfort och tryck från motorn. Särskilt rörlig är Mercan däremot inte.

En tjänstevikt på smått vansinniga 1 799 kg fördelat på bilens kompakta yttermått har vanligtvis den effekten. Kurvorna tar GLA med lättare krängningar men trots allt väldigt neutralt, även när det går undan.

Några särskilt sportiga ambitioner uppkommer dock aldrig, trots att det finns ett sportläge bland körprogrammen. Här vässas den annars finkänsliga men diskreta styrningen en aning och 30 procent av vridmomentet skickas till bakaxeln (standard 20 procent). Inte för att det hjälper något.

Bäst upplevs bilen i komfortläget som passar karaktären som hand i handske. Fjädringskomforten är tämligen hög och det är endast riktigt dåliga underlag som får dämparna att bli aningen nervösa. Bortsett från det är komfortnivån på topp och den påminner faktiskt en hel del om suveräna E-klass.

Drivlinan är precis lika kompetent som chassit, fattas bara annat i toppmodellen. Top-of-the-line-turbodieseln erbjuder 400 Nm från låga 1 600 r/min vilket fungerar ypperligt ihop med bilens nyvunna suvimage. Att hitta grepp är inget som helst problem med GLA och skulle resan mot förväntan styra mot utflyktsmål bortom vägnätet kan vridmomentet delas jämnt mellan fram- och bakaxeln.

Den 190 hk starka motorn levererar bra tryck över hela varvtalsregistret utan avbrott. Ljudbilden är låg, i alla fall upp till 2 500 r/min där dieselaggregatet låter en aning mer. Just därför anstränger sig dubbelkopplingslådan att hålla så låga varvtal som möjligt, vilket fungerar alldeles ypperligt, mjukt och utan stress.

Pressar man däremot bilen till det yttersta svarar automatlådan med en del ryck. Vi gillar även den långa slutväxeln som ger Mercan ett stoiskt lugn i motorvägsfart.

Över lag är GLA förvånansvärt tystlåten. Chassit ger knappt några ljud ifrån sig och inte heller vindbruset stör det minsta i farter norr om 180 km/h. Den akustiska blinkersignalen utmärker sig däremot genom att vara oheligt högljudd. Vid bensinmacken väntar nästa överraskning: trots kraft i överflöd samt fyrhjulsdrift hamnar förbrukningen endast på 6,7 l/100 km vid vår mätning (fabrikssiffran är 5,6). Kör man snålt klarar man runt 5,0 l/100 km utan större problem.

MBUX-infotainmentsystemet i GLA erbjuder inget nytt utöver funktions- och systemutbudet i syskon-skaran. Tillvalslistan över komfort- och säkerhetshöjande funktioner är lång och för det mesta jobbar de dyra systemen föredömligt. Via pekskärmen kan man aktivera en biltvättsfunktion som stänger samtliga fönster och stänger av vindrutetorkarna. 

Det råder inga tvivel om att nya GLA kommer att göra livet surt för konkurrenterna BMW X1 och Audi Q3, men frågan är om den hårdaste konkurrenten inte kommer från det egna huset i form av Mercedes GLB?

När det gäller utrymme och praktikalitet slår den nämligen nykomlingen på fingrarna och dessutom till ett liknande pris. Båda modellerna är visserligen genomtänkta och erbjuder en lika hög kvalitetskänsla, men det finns inget som GLA gör bättre än storebror.