Prov: VW California Ocean – fyrhjulsdrivet vandrarhem för fyra

Premium Låt äventyret börja! Med fyrhjulsdrift, 198 hästar, fyra sängplatser och inbyggt kök har Volkswagen California Ocean 6.1 allt som behövs för ett aktivt friluftsliv – utom toa. Vi har gjort en coronaanpassad roadtrip för att prova hur nya California är att leva i.

Prov: VW California Ocean – fyrhjulsdrivet vandrarhem för fyra
Vid det kungliga slottet i Strömsholm väckte Californian stor uppmärksamhet.

Volkswagen California stod för "aktivt friluftsliv" långt innan det blev ett modebegrepp i bilreklamen. Folkabussen transporterade inte bara hashrökande hippies från kollektiv till festivaler, utan blev också det perfekta fordonet för många friluftsmänniskor.

Under 1980-talet moderniserades VW-bussen och fick kantiga former. Den nya typen kallades T3 och campingversionen "California" introducerades. T3 följdes på 90-talet av T4 och därefter kom logiskt nog T5 och T6. Bilen vi kör benämns 6.1 vilket innebär att det är en ansiktslyft T6. 

Få bilar väcker omgivningens intresse så mycket som den här, särskilt bland personer som inte brukar bry sig nämnvärt om bilar. Det är något lockande med den livsstil som en VW California bjuder in till.

Men köpimpulsen kvävs hastigt när priset nämns: 639 900 kronor i grundpris med 150-hästarsmotor, tvåhjulsdrift och manuell växellda. Provbilen som har 48 välbehövliga extra hästar, fyrhjulsdrift och DSG-låda kostar med helt rimlig extrautrustning utan extravaganser hisnande 922 910 kronor. Till det kommer 18 365 kronor i årlig fordonsskatt.

Fyra generationer California. T3, T4, T5 och T6.

Om det är en rimlig investering beror på ens livsstil. Den som vill besöka campingplatser får ett bekvämare liv med en riktig husbil med inbyggd dusch och toalet. Och nästan lika bekvämt, men klart billigare kan det bli med husvagn. Men vill man ut i naturen, dit man inte bör försöka köra med husbil eller husvagn, är VW California helt rätt. Det går att få fyrhjulsdrift, diffspärr och lutningsassistans för att ta sig fram i terrängen. Inte konstigt att California är så vanlig bland naturfotografer.

På plussidan i den ekonomiska kalkylen kan tillföras att andrahandsvärdet är högt, att bilen går att använda i vardagen och att den typiska ägaren behåller sin T6 i många år. Värdeminkningen kan alltså slås ut på 10–15 år.

Eftersom T6 bygger på samma plattform som T5 innebär det att det finns detaljer som gör att även vår provbil, uttagen i april 2020, känns lite gammal. Mekanisk handbroms och fysisk nyckel som måste vridas om känns inte så 2020...

Men det mesta i förarmiljön känns modernt tack vare 6.1-uppdateringen som lanserades hösten 2019. Den innebär att instrumenteringen blivit modernare (påminner inte så lite om ansiktslyfta Passat) och att styrningen inte längre är hydraulisk utan elektromekanisk.

Ingen laddhybrid. Elkontakten ger ström åt bodelen om man står parkerad under längre tid. Det separata batteriet för bodelen räcker till för en weekend och kan laddas av dieselmotorn.

Förutom att det blivit lättare att vrida på ratten innebär den elektromekaniska styrningen också att bilen kan få många av de förarassistanssystem som finns i Volkswagens personbilar, exempelvis automatiserad parkeringshjälp. Den breda bilen svänger in i parkeringsfickan själv.

Det går också att välja till system som håller T6 på plats i körfältet och hjälper till att styra om man ska backa med släp. Dessa system tillsammans med digital instrumentpanel och en stor pekskärm gör att förarmiljön känns modern, trots den mekaniska handbromsen.

Listan över valbar extrautrustning är lång, men det rör sig mest om utrustning för campinglivet. Det finns olika markiser, gröna värmeskyddande rutor, uppvärming av vattentanken med mera. Men samtidigt saknar vi en del funktioner som finns till de flesta Volkswagenbilar.

Mysigt värre. När det är dags att krypa till kojs är mysfaktorn på topp. Men madrassen är i hårdaste laget, så det kan vara en idé att komplettera den.

Varför har inte California avancerade strålkastare som kan aktivera helljus utan att blända mötande trafik? Hade det inte varit bekvämt med utfällbar dragkrok, nyckellös start och 360-graderskameror? Det finns tack och lov en backkamera, men den är inte infällbar som på en Passat utan blir snabbt blöt och smutsig med dålig sikt som följd. 

Många av de här finesserna kan man leva utan, men det som är svårast att stå ut med är att bakluckan inte är elektriskt upp- och nedfällbar. För är det någon typ av bil som verkligen behöver den funktionen är det den här. Bakluckan är mycket stor och tung (den innehåller bland annat campingstolar med bord). Det är lätt att bli skitig när man ska öppna den och att stänga är en rätt omständlig manöver där man måste dra till lagom hårt i en plaststropp.

ATT KÖRA: VW California Ocean är överraskande lättkörd trots sin volym. Styrningen är lätt och precis, sittpositionen hög och sikten framåt och åt sidorna perfekt. Klossformen och de stora backspeglarna gör det enkelt att hålla koll på bilens sidor. 

Framsätena av kaptensmodell är ganska bekväma och fjädringen går behagligt mjukt. När vägen är rejält ojämn kan komfortläget med det ställbara DCC-chassit bli för mjukt – karossen kan gunga för mycket i sidled. På sådana vägar händer det att inredningen skramlar till lite oskönt för öronen.

Det höjbara taket gör att man kan laga mat stående.

På lands- och motorväg är det här en bekväm milslukare och ljudnivån förvånadsvärt låg – trots lådform och utanpåliggande kantig kassett för markisen.

ATT LEVA I: Det är tänkt att VW California Ocean ska passa en familj med två vuxna och två barn. Det finns två sängplatser i kupén för de vuxna när man fäller baksätet och en våning upp kan barnen sova. Då snackar vi "compact living" i klass med segel- eller tältsemester. Men lyckas man hålla rätt på allas pinaler och hålla sams är det riktigt mysigt.

Vår testpatrull bestod av två vuxna och en gänglig gymnasist. Enda anmärkningen blev att det gungade till när gymnasisten vände sig på ovanvåningen.

Det finns gasolkök, kylskåp, vask och en hel del stuvutrymmen. Det uppfällbara taket gör det möjligt att laga mat stående. 

Genom att snurra framstolarna (en krånglig manöver som kräver att man öppnar framdörrarna) kan hela familjen sitta tillsammans vid ett uppfällt bord och äta.

Passatlikt. Knappar, reglage och infotainmentsystem känns igen från senaste versionen av Passat. Det fattas dock en del av de nyaste funktionerna.

Bostadsdelen har ett separat elsystem som kan drivas med batteri eller genom att ansluta extern el. Många funktioner, som kylskåpet, styrs via en panel i taket mellan framsätena.

Sovkomforten är i hårdaste laget, men kompletterad med tunn luftmadrass blev det bekvämt. En trevlig nyhet i version 6.1 är att huvudänden kan lutas upp i ett "loungeläge" om man vill surfa eller läsa.

ATT KÖPA: VW California Ocean är bara ett rationellt köp om man är en utpräglad friluftsmänniska. För konventionell familjecamping är det onödigt dyrt och obekvämt.