PROV: Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid – elektrifierat 70-tal

PREMIUM Peugeot 508 laddhybrid bjuder på snygg retroinspirerad formgivning och en annorlunda karaktär. Men är den tillräckligt bra för att vara ett vinnande koncept?
Annons

Vad är nytt?

Senaste Peugeot 508 är generellt ganska ny för oss på tidningen. Det här är den andra generationen som lanserades som årsmodell 2019, först som sedan, senare som kombi och nu till slut även med laddhybriddrivlina. Fransosen kommer in sent i matchen då många konkurrenter har erbjudit laddbara modeller i flera år. Frågan är om de lyckas höja ribban eller inte?

Storleken är i samma klass som bland annat VW Passat och Volvo V60 med väldigt liknande axelavstånd. Men invändigt är och upplevs den trång, i alla fall fram. 508 är låg, nära nog en hel decimeter lägre än Passat. A-stolpen är brant vinklad och sveper elegant ganska långt bak, vilket gör att insteget kan kännas klumpigt för långa och stora personer.

Väl på plats inne i kupén märker man att den breda mittkonsolen tar mycket plats i framsätet. Det är inte särskilt luftigt. Faktum är att upplevelsen snarare säger att bilen är ett halvt nummer mindre än många andra i segmentet.

Baksätet är bättre utan att imponera på något vis. Man sitter lågt och har halvbra med plats. Medelmåttigt men okej.

Däremot håller bagageutrymmet hyfsad storlek, 530 liter med baksätet på plats (en ynka liter mer än V60 Twin Engine) och 1 780 med sätet fällt. Det senare är riktigt rejält, mer än 150 liter större än i Passat och mer än 300 liter rymligare än i V60.

 
 
 
 
 
 
 
PROV: Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid – elektrifierat 70-tal
Egensinnig förarmiljö med instrument-kluster ovanför ratten. Kvalitetskänslan i de invändiga materialen är bara medelmåttig. Infotainmentsystemet är segt och reagerar ofta väldigt långsamt. Vid upprepade tillfällen behövde vi trycka två eller fler gånger på displayen innan den lydde kommando.

Drivlinan består av en fyrcylindrig bensinare på 180 hästar och en elmotor på 110. De sitter båda tillsammans före växellådan, varför man svagt kan känna hur lådan jobbar även när man kör på el.

508 laddhybrid har ett litiumjonbatteri med en bruttokapacitet på 11,8 kWh. Det sitter placerat tillsammans med bensintanken under baksätet. Elektrisk räckvidd är enligt WLTP-körcykeln upp till 52 kilometer för kombimodellen, beroende på utrustning. När vi provade lyckades vi köra 43 kilometer på en sträcka som i huvudsak bestod av landsväg, samt även lite stads- och motorvägskörning. Det är ett okej resultat i klass med konkurrenterna. 

Hur är den att köra?

Peugeot 508 laddhybrid ger en ledig och vardagsmässigt smidig körupplevelse. Styrningen är väldigt lätt och det går snabbt att vrida runt den kompakta ratten. Fjädringskomforten är mjuk och bilen rör sig trivsamt svävande på vägen, avspänt och tillbakalutat. Vissa kanske till och med skulle säga distanserat från asfalten. Det är en klart annorlunda upplevelse jämfört med stramt effektiva tyska vagnar.

Drivlinan imponerar tyvärr inte lika mycket som konkurrenternas dito. Den är lite ryckig och ibland vid jämn gas kommer kännbara kraftpåslag när bensinmotorn tar över. Pegan blandar helt enkelt inte el och förbränning riktigt lika snyggt som många andra. Dessutom upplever vi den emellanåt som aningen trött och kraftmässigt ihålig, trots elmotorn. Det är dock inte så illa att man har problem att hänga med i den vanliga vardagslunken när man kör på el.

 
 
 
 
 
 
 
PROV: Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid – elektrifierat 70-tal
Laddsladden har ett fack under lastgolvet. Men Peugeot skickar bara med sladd till vanligt vägguttag. Kabel för box kostar extra.

Att förfiningen inte håller högsta klass märker man även på andra punkter. Automatlådan är ibland inte helt vaken och seg på att växla ner. Bromsarna är svårdoserade i låg fart mot stillastående och har dålig pedalkänsla. Men vi ger plus för att lådan har ett så kallat B-läge man kan aktivera för att få mer energi-återvinning vid gasuppsläpp.

Komforten har både positiva och negativa sidor. Den konstaterat mjuka fjädringen har mysigt långsamma och böljande rörelser som gör 508 trevlig att färdas i på landsväg. Man sitter också skapligt i stöttande stolar.

Vid större ojämnheter kan däremot fjädringsrörelserna bli yvigt okontrollerade. Dessutom både dallrar och slamrar det ljudligt från hjulupphängningarna vid skarpa tvärskarvar. Det är inte särskilt snyggt. Ljudnivån i kupén imponerar inte heller. Vi noterar en hel del vägbuller med mörka frekvenser och även vindbrus när man kommer upp kring 100 km/h. Det sista beror sannolikt på de snygga karmlösa dörrarna.

Nördfakta

Bilen klarar visserligen bara enfasladdning, men kan ta emot effekt på upp till 7,4 kW (32 A) om man använder laddbox. Det innebär att man kan ladda fullt på under två timmar.

 
 
 
 
 
 
 
PROV: Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid – elektrifierat 70-tal
Under mittkonsolen gömmer sig USB-portar och trådlös laddning för mobilen. Lite svåråtkomligt.

Borde jag köpa en?

Om du letar efter en bil som har en egen och annorlunda karaktär kan 508 mycket väl vara modellen för dig. Fjädringskalibreringen gör att bilen flyter fram på ett sätt som andra inte gör. Lastutrymmet är bra jämfört med andra i segmentet.

Pegan är snygg med 70-talsinspirerad form både utvändigt och invändigt. Folk tittar efter den på vägen. Dessutom ligger den bra till i förmånsvärde om du kan välja en som företagsbil. 508 SW laddhybrid i grundutförande kostar 34 536 kronor per år i förmånsvärde. Det är nästan 3 000 kronor om året mer än för Passat, men över 8 000 kronor lägre än för en V60 T6 Recharge. Just formgivningen och förmånsvärdet är faktiskt fransosens starkaste kort. 

Helheten håller däremot inte riktigt samma klass som konkurrenterna. Räckvidden på el är godkänd, men drivlinan är inte lika förfinad som rivalernas. Infotainmentsystemet är långsamt och känns omodernt, och kupéutrymmet imponerar inte. Fjädringen är visserligen mysigt gungig, men den blir okontrollerad över skarpa ojämnheter och det väsnas en del från hjulupphängningarna. Vägbuller finns det också onödigt mycket av.

VW Passat är en mer kompetent bil och ett bättre totalpaket, även om den inte har lika mycket egensinnig personlighet och karaktär.

 
 
 
 
 
 
 
PROV: Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid – elektrifierat 70-tal

Annons
Annons
Rulla till toppen