Prov: Mercedes GLB 180 d – stjärna inom räckhåll

Premium Mercedes suv GLB kom till den svenska marknaden i februari. Den har övertygat i jämförelsetester och därför provkör vi basdieseln. Räcker tama 116 hk?

Prov: Mercedes GLB 180 d – stjärna inom räckhåll
Rejält vridmoment gör att GLB skjuter fart bättre än vad modellbeteckningen antyder.

VAD ÄR NYTT?
GLB är ny, eller var det i alla fall i våras, närmare bestämt i februari då den svenska provkörningen gjordes. Ända långt in på 1990-talet byggde Mercedes fullvuxna medelklassedaner vars tvåliters basdiesel utvecklade beskedliga 75 hk. Idag ger samma motorvolym minst 116 hk, åtminstone i GLB, som inledningsvis är den enda kompaktmodellen (nåja) med stjärna och på den här effektnivån som får den stora OM 654-motorn. I Mercedes A-klass, B-klass och CLA 180 d hamnar istället OM 608 på 1 461 cm3.

Ett klokt beslut ty denna tvålitersdiesel passar utmärkt i den 1,7 ton tunga GLB. Vilket beror på att ingenjörerna i Stuttgart lagt mer emfas på vridmoment än på toppeffekt. 280 Nm finns beredda att användas redan från 1 200 r/min och låter GLB 180 d skjuta fart mycket snabbare än modellbeteckningen antyder.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Med drygt tio sekunder för 0–100 km/h, och en toppfart på knappt 190 km/h som bilen når utan plågor, uppfyller denna basdiesel i GLB mer än väl de krav man kan ställa på en instegsmotor.

Den åttastegade dubbelkopplingslådan växlar för det mesta mjukt och harmoniskt och bidrar till de goda fartprestationerna. Endast vid forcerad rangering och häftig igångsättning (rivstart) blir den lite ryckig. Växlingsstrategin är baserad på dieselmotorns dragkraft och söker genomgående upp de högre växlarna.

(KLICKA FÖR STÖRRE)

Vid behov låter växellådan motorn prompt varva bortåt 4 000 r/min om gasfoten så kräver. Vid sådana tillfällen blir dieselmotorn märkbart brummande men annars gör den sitt jobb dämpat och kultiverat.

Dessutom är GLB 180 d inte särskilt törstig trots att den är ett högt bygge med stora frontytor. Vårt uppmätta testgenomsnitt på 6,7 l/100 km lär inte vara något problem att straffa med snålare resultat vid vardagskörning.

Utöver allt det vi nu räknat upp finns förstås de andra positiva egenskaper som GLB besitter, och som även gäller för vår basversion: den utmärkta komforten, de balanserade vägegenskaperna och de jämförelsevis generösa utrymmena för både passagerare och bagage (565–1 800 l). Bagageutrymmet kan varieras med det skjutbara baksätet som är ett tillval för några tusenlappar.

BORDE JAG KÖPA EN?
Även om priset inte är alltför blygsamt och att listan på dyra tillval och paket är lång är det egentligen bara en sak som verkligen stör oss och det är att GLB endast har halogenstrålkastare som grundutrustning och det år 2020.

Det finns också en del billiga detaljer som inte hör hemma i en premiumbil och det är det simpla och på tok för lågt monterade insynsskyddet i bagageutrymmet och de minkiga spakarna på rattstången. Bortsett från det är GLB 180 d en mycket trevlig bekantskap.