PROV: Mercedes E 350 – nyslipad stjärna

Premium Vill man göra anspråk på att vara ledande inom den övre mellanklassen kan man inte ligga på latsidan som biltillverkare. Det har heller inte Mercedes gjort med sin nya E-klass. Men en av nyheterna måste man välja bort för att behålla känslan hos denna klassiker. Låt oss berätta om vilken.

PROV: Mercedes E 350 – nyslipad stjärna
Facelift av Mercedes: Många detaljförändringar och stor stjärna i fronten på alla versioner.

VAD ÄR NYTT? Ny typbeteckning: W 213. Karossen är i huvudsak densamma men med många detaljförändringar. Nya strålkastare och stötfångare. Stor Mercedesstjärna i fronten på alla versioner. Baktill "bredare" utseende med nya bakljus. Uppgraderad interiör med ny ratt och flera hightechnyheter bland annat på instrumentbrädan. 

Vidare har touch-kontroller bytts mot gammeldags fysiska reglage som tar mindre uppmärksamhet från körningen hos föraren. Däremot är de runda analoga instrumentens tid förbi, nu gäller tolvtums widescreen med ett navigationssystem som till och med visar husnumren. 

Den största nyheten är dock motorn. Den raka sexan har fått ge plats för en mycket avancerad fyrcylindrig motor som ger alla de prestanda man kan önska i kombination med låg förbrukning. Den har bara ett fel och det är att den låter som en fyrcylindrig motor.

Har du händerna på ratten? Den nya ratten har känselsensorer runt om för detta.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Basmodellen har nu det 20 millimeter lägre sportchassit. Detta har hittills beställts av 70 procent av kunderna även om det tar bort något av E-klassens identitet, nämligen den höga åkkomforten som är den övre mellanklassens mest utmärkande egenskap.

Lyckligtvis kan de kunder som vill, utan extra kostnad, beställa bilen med det mer komfortinriktade chassit. I prislistan är det dock lätt att missa denna detalj då den dyker upp först på sidan 85, långt efter extrautrustningen för multimedia- och smartphone. Samma sak gäller för luftfjädringen. 

Den som inte ägnar sig åt avancerad kurvtagning ska absolut unna sig dessa detaljer som påtagligt förbättrar åkkomforten, i synnerhet vid långkörning. Och i så fall bör detta kompletteras med akustikpaketet som innehåller speciellt ljudabsorberande glas och extra isolering.

Motorn kan lämna upp till 300 hk och det räcker för enastående prestanda. Den niostegade automatlådan är inte något annat än en dröm och passar bilen som hand i handske.

För att öka bagage-utrymmet kan baksätets ryggstöd fällas fram i tre delar.

NÖRDFAKTA. Bensinmotorn på två liter är fylld av avancerad teknik av modernaste slag. Turbon är av en typ som Mercedes kallar segmentladdare och är hämtad direkt från deras F1-motor. Den har hjälp av en kompressor som drivs av en vätskekyld elmotor på 5 kW.

Vid maximal belastning kan föraren använda en overboostfunktion under 30 sekunder och denna ger ytterligare 41 hästkrafter. Det som sätter gränsen för hur länge denna kan användas är avgastemperaturen.

Dessutom finns en elmotor på motoraxeln som också används som startmotor. Denna ger upp till 20 hk och 180 Nm ytterligare i ett mildhybridsystem där spänningen är 48 volt.

BORDE JAG KÖPA EN? Du behöver inte driva limousinservice för att uppskatta den här bilen. Den har sedan lång tid tillbaka en given plats hos dem som önskar en klassisk sedan med högsta komfort, utmärkta utrymmen och sist men inte minst en viss prestige. Säkerhetsdetaljerna är många och vissa är aktiverade redan innan du börjar köra. Du kan också använda appen "Mercedes Me" som sänder ett meddelande om någon kör på din bil eller försöker stjäla den.

Det finns många anledningar att köpa en E 350 men det är naturligtvis inte något gratisnöje.