Vi har provkört VW ID.4!

Premium Nu går det undan. Det är knappt att ID.3 har visats förrän VW presenterar nästa steg i den kommande elbilsvågen från Wolfsburg. Vi har redan kört ett förserie-exemplar av nya ID.4!

Vi har provkört VW ID.4!
Volkswagen ID.4 är nästan identisk med koncernsyskonet Skoda Enyaq iV.

VAD ÄR NYTT? Här och där försöker lite kamouflage att upprätthålla mystiken, men egentligen är ID.4 redo att ta världen med storm. Då förhoppningsvis utan den tjocka kabelstammen som än så länge slingrar sig genom fotutrymmet.

Den nya eldrivna allroundkonstnären i kompaktsuvskrud bygger precis som ID.3 på koncernens nyutvecklade elbilsplattform MEB och har samma drivlinekoncept som lillebror. Det innebär alltså en elmotor monterad på bakaxeln som driver bakhjulen. Även batteri- och axelutformningen är exakt likadana.

Att båda modellerna har MEB-plattformen innebär dock inte automatiskt att bilarna är helt identiska. ID-bröderna delar visserligen axelavstånd men ID.4 har bredare spårvidd. Dessutom har man, passande till modellens robusta karaktär, förstärkt axlarna med McPhersonfjäderben fram och multilänk bak. Det betyder att ID.4 kan dra släp, ha taklast tack vare sin takreling och även svälja tre bilbarnstolar bredvid varandra i baksätet.

Över lag är den 4,58 meter långa femsitsiga cross-overn betydligt rymligare än ID.3. Framför allt i baksätet är huvudutrymmet vida överlägset det i lillebrodern. Kvalitetskänslan är betydligt högre i nykomlingen och med testbilens panoramatak känns kupéutrymmet i det närmaste loftliknande.

Förarmiljön är väldigt lik den i lillebror ID.3, med central pekskärm och väldigt få fysiska knappar.

Känslan förstärks ytterligare av kupéns reducerade layout med få knappar och två skärmar med tjusig grafik samt det helt plana kupégolvet. Här hittar vi bland annat de olika stora batteripaketen på antingen 58 eller 77 kWh nettokapacitet. Brutto levererar det stora batteriet 82 kWh som ska räcka för en räckvidd på upp till 520 km. Den maximalt 150 kW starka crossovern kan laddas med upp till 125 kW och har en elektroniskt begränsad topphastighet på 160 km/h. 

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Att ge sig ut på långresa med ID.4 är allt annat än en plåga. Ljudnivån är elbilstypiskt låg och man sitter kungligt i de bekväma sätena. Nykomlingen drar sig inte heller för kurvor och vill man krydda bilens neutrala natur kan man med fördel beställa till progressivstyrningen och de fantastiska adaptiva dämparna. 

ID.4 erbjuder massor av grepp tack vare den låga tyngdpunkten och den jämna viktfördelningen. Att testbilen hade fräsiga 21-tumsfälgar gjorde inte saken sämre.

Men även solen har sina fläckar och Volkswagens senaste elbil är inget undantag. Avsaknaden av fysiska knappar gör användningen onödigt krånglig (i alla fall till en början), systemets nya menystruktur kräver en del tillvänjning och systemsäkerheten är fortfarande inte på topp.

Benutrymmet är gott i baksätet på ID.4.

NÖRDFAKTA. Volkswagen ID.4 är i det närmaste identisk med koncernsyskonet Skoda Enyaq iV men skiljer sig från tjecken med hjälp av designelement hämtade från ID.3. Räckvidden i tysken är åtminstone på pappret tio km längre, vilket dock inte rättfärdigar prispåslaget.

För att ge ID.4 ett försprång jämfört med den snygga Skodan börjar de första bilarna att levereras vid årsskiftet, alltså något tidigare än den koncernägda konkurrenten.

BORDE JAG KÖPA EN? På pappret låter nya ID.4 som den optimala elbilen för den breda massan och så fort man har åtgärdat mjukvarans alla barnsjukdomar kan det mycket väl vara så i praktiken också.

För praktisk och rymlig är bilen definitivt. Man kan till och med utrusta nykomlingen med dragkrok. För den bakhjulsdrivna varianten är den maximala släpvagnsvikten då 1 000 kg medan den fyrhjulsdrivna modellen får dra 200 kg extra. Bagageutrymmet sväljer upp till 1 575 liter med baksätet nedfällt och fortfarande respektabla 543 liter med baksätespassagerare.

Med ett grundpris på 514 900 kronor före miljöbonusen på 60 000 kronor är ID.4 absolut en relevant utmanare till den allt större skaran av elektrifierade kompaktsuvar.