Prov: Renault Clio E-Tech Hybrid – komforthybrid

Premium Renaults Clio E-Tech är en klassisk hybrid à la Prius. Den går inte bara extra snålt utan är också ovanligt komfortabel.

Prov: Renault Clio E-Tech Hybrid – komforthybrid
Renault Clio E-Tech Hybrid vinner i längden.

VAD ÄR NYTT? Renault har lanserat en trio hybridbilar under det gemensamma namnet E-Tech, varav Megane och Captur är laddhybrider och Clio är vanlig hybrid. De har alla en 1,6-liters bensinfyra utan turbo på 91 hästar och en elmotor på 67 hästar. Det finns också en startmotor med 33 hästar som hjälper till att rulla igång bilen. Sammanlagt är systemeffekten 140 hästkrafter i Clio och 160 hästar i laddhybriderna. 

Idag är det ovanligt med sugmotorer. Anledningen till att Renault inte valt att ge motorn lite extra kraft med turbo eller kompressor är officiellt att det gör motorn mindre och då kan den få plats i fler bilmodeller.

Vi tror att andra förklaringar kan vara att hålla nere kostnaderna och spara soppa. Vi vet ju att turbo och överladdning lätt ger högre förbrukning. Renault prioriterar lågt pris framför hög prestanda.

Renault Clio E-Tech har även andra likheter med Megane och Captur – alla de tre serierna har fått en ansiktslyftning som bland annat innebär en ny interiör med digitalt instrumentkluster och en stor central pekskärm för att styra infotainmentsystemet.

Förarmiljön känns modern och komforten är hög.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? I en tid där alla tycks ha ambitionen att göra sportiga bilar är Clio ett välkommet undantag. Den har en mjuk och behaglig fjädring som ger fin komfort, både i stad och på landsväg. Stolarna och den mjukt växlande lådan bidrar också till den bekväma upplevelsen.

Men motorn då? Är det något drag i den? 

Så där. Men trots 20 färre hästar än Megane och Captur känns Clio rappare och smidigare tack vare lägre vikt. Och de båda elmotorerna gör att bilen rullar igång smidigt på el.

Den svaga sugmotorn gör samtidigt att det saknas bottendrag. Man får varva upp en stund för att känna att det kommer lite extra kraft. Men det är knappast en upplevelse som ger något större endorfinpåslag.

BORDE JAG KÖPA EN? Även om Clio inte är så värst underhållande är det en bil som vinner i längden. Bra utrymmen, modern förarmiljö, bra ekonomi och en komfort i klass med större bilar gör att Clio är lätt att leva med – och trevlig att åka i.