Prov: Volvo V60 B4 – ny drivlina och skatte-elektrifierad

Premium Med hjälp av en liten elmotor blir V60 snålare på dropparna och skatten sänks. Ett stort steg i rätt riktning eller mest ett spel för skattegalleriet?

Prov: Volvo V60 B4 – ny drivlina och skatte-elektrifierad

VAD ÄR NYTT? Volvo håller på med en elektrifieringsuppdatering av samtliga modeller och den minsta elmotorn är på 11 kW – en så kallad mildhybrid utan laddsladd. Nu har tiden kommit för V60.

Fördelen är att bilen kan frirulla mer, stanna vid "tomgång" under längre perioder, återvinna mer bromsenergi och elmotorn kan dessutom hjälpa till lite vid acceleration. Men det går inte att köra enbart på elektricitet – som en "riktig" hybrid. 

Den officiella förbrukningssiffran har sänkts med 0,4 l/100 km till 6,4–7,5 l/100 km beroende på utrustning medan accelerationen 0–100 km/h faktiskt ökat från 7,2 till 8 sekunder! Bensinmotorn har tappat 7 hk.

Nytt för årsmodellen är också induktiv laddning av mobiltelefonen.

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Som alla V60 är det en riktigt trevlig bil att köra, en lagom avvägning mellan sportighet och komfort. På vinterväg är den väldigt trygg och följsam. Men vi har några invändningar: För det första kräver växelväljaren till automatlådan att man "dubbelklickar" framåt eller bakåt för att en växel ska läggas i. Är man ovan är det irriterande när man hamnar i neutralläget, men det är givetvis en vanesak. 

För det andra känns motorn tom på låga varv, vilket är märkligt eftersom det finns elhjälp. 

För det tredje upplevs motorn oväntat rå och bullrig, inte alls så smidig och mjuk som en del konkurrenters bensinmotorer.

NÖRDFAKTA. Motorvarianten kallas "B" oavsett om den drivs med bensin eller diesel, vilket är mycket förvirrande. Kanske för att ta bort stigmat kring diesel? Årets version har lägre toppfart, 180 km/h i stället för 220 km/h – ett imagebeslut för att profilera säkerhet och miljö.

BORDE JAG KÖPA EN? V60 har tagit över som bästsäljare bland Volvos kombiversioner och säljer nästan dubbelt så bra som den 17 centimeter längre storebrodern V90. Prisdifferensen mellan de två kombibilarna varierar med olika paket och motorer men en V90 B4 Momentum Advanced är i skrivande stund 40 000 kronor dyrare än en V60 B4.

För de pengarna får man ett 31 liter större bagageutrymme, rymligare baksäte samt lite mer utrymme i sidled. Komforten blir också marginellt bättre medan V60 är smidigare och sportigare att köra samt är mindre i parkeringssituationer. 

Skatten sjunker med cirka 2.000 kronor tack vare den lägre officiella förbrukningen. Kör man mycket i stadstrafik kommer man också märka en liten sänkning i verkliga livet. Men för övrigt är det mest ett spel för skattegalleriet och koldioxidutmaningen i Europa – där alla tillverkares snittutsläpp ska ner till 95 g/km. Vi låg på 8 l/100 km vid vanlig vardagskörning, vilket inte kan anses snålt. Volvo borde ha gått hela vägen till en riktig hybriddrivlina med framdrivning på enbart el – likt Toyota Prius.

För övrigt är det en riktigt fin och lyxig familjebil utan stora nackdelar.